29.1.2024

Ennakossa Alfa Romeo Milano – uusi pikku-Alfa haluaa tuoda maustetta massaan

Massalla voidaan tarkoittaa tässä tapauksessa autoluokkaa yleensä tai pelkästään oman konsernin tuotteita. 10. huhtikuuta esiteltävää Milanoa tullaan tarjoamaan keskimääräistä vahvemmin maustetuilla voimalinjoilla, ensimmäistä kertaa Alfan historiassa myös täyssähköisellä sellaisella.

Stellantis-konserniin liittymisen myötä Alfa Romeoon on alettu panostamaan tavalla, jota ei ole koettu aikapäiviin. Välillä jo vähintään mielikuvallisessa selvitystilassa olleen pitkäaikaisen italialaisvalmistajan mallistoon on parin vuoden aikaikkunassa tulossa jo kolmas täysin uusi malli, kun lasketaan rajoitetusti valmistettava superauto 33 Stradale.

Valmistajansa kotikaupungin mukaan nimetty Milano laajentaa Alfan mallistoa aivan päinvastaiseen suuntaan kuin 33 Stradale. Se on tuomassa Alfa Romeon massamarkkinoille, supersuosittuun B-SUV -luokkaan. Mahdollistajana tässä on totta kai kattokonserni Stellantis, ja sen suoma ranskalaisperäinen CMP-perusrakenne. Jo camokuvien läpi paistavatkin sisarmalli Fiat 600e:n ja sitä kautta, kyllä vain, kantamalli Peugeot 2008:n suurmuodot.

Alfa Romeon erikoislaatuisuuden kannalta ensiarvoista olisi, että tällaiset sukulaisuussuhteet peitettäisiin mahdollisimman tarkasti. Lopputulos kertoo, kuinka hyvin tässä on onnistuttu. Olettakaamme, että hyvin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ihka ensimmäinen täyssähköinen Alfa Romeo

Alfa Romeo on ehtinyt 114-vuotisen historiansa aikana sarjatuottaa vaikka ja mitä, perhe- ja superautoista hyötyajoneuvoihin ja jopa lentokonemoottoreihin. Sähköautoja se ei sen sijaan ole massatuottanut, ei ennen tätä kevättä.

Kattokonsernin e-CMP:n turvin Milano käsittänee 56 kilowattitunnin akuston sisarmallien tavoin. Moottoreistakaan Alfa Romeo ei ennakkotiedotteessaan mainitse, mutta sillä saralla koettaneen jotain samaa kuin tulevassa Abarth 600e:ssä, yhdessä Milanon sisaruskatraan jäsenistä.

Milanoon tiedetään tulevan myös polttomoottorivaihtoehtoja, mutta mikäli allekirjoittaneella on yhtään ennustajan lahjoja, Suomeen autoa tultaneen aikanaan tuomaan vain sähköisenä.

Testejä Baloccossa

Circuito di Balocco eli Baloccon testirata Piemonten maakunnassa Pohjois-Italiassa on Alfa Romeon aikoinaan 1960-luvulla omia tarpeitaan varten rakennuttama katutestirata, joka on edelleen alkuperäisessä käytössään. Siellä on hiottu huippuunsa lukuisia Alfoja, ja nyt tuohon ketjuun on liittynyt mukaan Milano.

Alfa Romeon mukaan Milanon kehitystyössä ovat mukana samat suunnittelijat, kuin jotka ovat vastanneet viimeksi 33 Stradalen kehityksestä. Siellä, esi-isien jalanjäljissä, he siis hiovat Milanoa vielä noin puolentoista kuukauden ajan, ennen 10. huhtikuuta Milanossa koittavaa maailmanensi-iltaa. Emme malta odottaa lopputulosta.

Lähde ja kuvat: Alfa Romeo Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia