3.2.2024 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione ja luokittelumallin riemut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tällä kertaa virtuaalivasaran alla on Alfa Romeo 75 mainiona ryhmä A:n luokittelupainoksena. Forza! Alfa Romeo 75 esiteltiin vuonna 1985 korvaamaan Giulietta, josta tosin lainattiin koko joukko komponentteja. Milanolaismerkin 75-vuotisia juhlistamaan tehty 75 osoittautui nopeasti Alfan menestysmalliksi, sillä tyypillisen seitsemän vuoden tuotannon aikana autoja tehtiin yli 386 000 kappaletta. 75 oli jo valmiiksi täynnä erikoisia ratkaisuja, sillä esimerkiksi vaihteisto ja kytkin sijaitsivat takavetoisen auton taka-akselilla. Tavoitteena oli saada autolle mahdollisimman täsmällinen 50/50 painonjakauma. Takana levyjarrut olivat keskellä akselia tasauspyörästön yhteydessä, no totta kai. Voiman moottorilta vaihteistolle vievä kardaani puolestaan pyöri moottorin käyntinopeudella, sillä se oli suoraan kampiakselin jatkona, no totta kai. Taka-akselilla käytettiin De Dion -tuentaa, no totta kai. Ja kun hieno ja urheilullinen sporttihenkinen sedan oli kerran suunniteltu, pitihän sillä päästä kisoihinkin, eikös juu? Syntyi Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione, joka oli 75:n luokittelumalli ryhmä A:n World Touring Car Championship -ratakisoihin. Menestystä ei tosin tullut, mutta Italiassa ja muissa sarjoissa tilanne oli jo parempi. Turbo Evoluzionen pohjaksi oli valittu 75 Turbo, joka luotti 1,8-litraiseen neloskoneeseen. Alfa Romeo 75:n mallistosta löytyi toki V6-myllyjä aina kolmeen litraan asti, mutta säännöt suosivat pienempää turboa. Turbo Evoluzionen moottori pieneni muutamilla kuutiosenteillä perusversioon verrattuna eikä tehoakaan ollut enempää, mutta kisamoottori vastasi virittämiseen suotuisammin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1987 Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione Torinossa myytävä ja Collecting Carsissa listattu Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione on yksi 500:sta luokitteluautosta, jotta autolla saatiin kilpailla ryhmä A:ssa. 1 762 kuutiosenttinen moottori on nelisylinterinen ja varustettu turboahtimella. Viisivaihteinen manuaali on taka-akselilla ja voimalinjassa on myös tasauspyörästön lukko. Perusmalliin verrattuna moottorin ahtoa on nostettu, neliventtiilikansi on päivitetty ja laakerointia on parannettu. Myös jousitusta on jäykistetty ja autossa on paksumpi kallistuksenvakaaja takana. 23 608 kilometriä ajettu Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione on varustettu alkuperäisellä Philips-kasettisoittimella ja kaiuttimilla. Mukana tulee ohjekirja, kaksi avainta, huoltokirja ja kokoelma kuitteja. Auto on huollettu viimeksi tammikuussa 2022, jolloin sen jarrujärjestelmä uusittiin. Viimeisin katsastus oli tammikuussa 2024, jolloin auto selvisi huomautuksella iäkkäistä renkaista (Pirelli P7000), joiden uskotaan olevan alkuperäiset (!). Ulkoisesti 75 Turbo Evoluzione on hyvässä kunnossa ikäisekseen ja autossa on tehtaan helmasarja. Takapuskuri ja takaluukku on maalattu uudelleen. Sisustassa sporttipenkki kuuluu asiaan. Lisäksi autossa on urheiluratti, lisämittarit ja sähkölasit edessä. Takaistuimessa on muutama pieni reikä kyynärtuen tuntumassa jälkinä käytöstä. Löytyisikö tästä sopiva yhdistelmä moottoriurheilutaustaa ja italialaista takavetoa omaan autokokoelmaan? Lähde ja kuvat: Collecting Cars Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt