3.2.2024

Huutokauppahelmet – Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione ja luokittelumallin riemut

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione huutokauppa

Tällä kertaa virtuaalivasaran alla on Alfa Romeo 75 mainiona ryhmä A:n luokittelupainoksena. Forza!

Alfa Romeo 75 esiteltiin vuonna 1985 korvaamaan Giulietta, josta tosin lainattiin koko joukko komponentteja. Milanolaismerkin 75-vuotisia juhlistamaan tehty 75 osoittautui nopeasti Alfan menestysmalliksi, sillä tyypillisen seitsemän vuoden tuotannon aikana autoja tehtiin yli 386 000 kappaletta.

75 oli jo valmiiksi täynnä erikoisia ratkaisuja, sillä esimerkiksi vaihteisto ja kytkin sijaitsivat takavetoisen auton taka-akselilla. Tavoitteena oli saada autolle mahdollisimman täsmällinen 50/50 painonjakauma. Takana levyjarrut olivat keskellä akselia tasauspyörästön yhteydessä, no totta kai. Voiman moottorilta vaihteistolle vievä kardaani puolestaan pyöri moottorin käyntinopeudella, sillä se oli suoraan kampiakselin jatkona, no totta kai. Taka-akselilla käytettiin De Dion -tuentaa, no totta kai.

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione huutokauppa

Ja kun hieno ja urheilullinen sporttihenkinen sedan oli kerran suunniteltu, pitihän sillä päästä kisoihinkin, eikös juu? Syntyi Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione, joka oli 75:n luokittelumalli ryhmä A:n World Touring Car Championship -ratakisoihin. Menestystä ei tosin tullut, mutta Italiassa ja muissa sarjoissa tilanne oli jo parempi.

Turbo Evoluzionen pohjaksi oli valittu 75 Turbo, joka luotti 1,8-litraiseen neloskoneeseen. Alfa Romeo 75:n mallistosta löytyi toki V6-myllyjä aina kolmeen litraan asti, mutta säännöt suosivat pienempää turboa. Turbo Evoluzionen moottori pieneni muutamilla kuutiosenteillä perusversioon verrattuna eikä tehoakaan ollut enempää, mutta kisamoottori vastasi virittämiseen suotuisammin.

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione huutokauppa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1987 Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione

Torinossa myytävä ja Collecting Carsissa listattu Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione on yksi 500:sta luokitteluautosta, jotta autolla saatiin kilpailla ryhmä A:ssa.

1 762 kuutiosenttinen moottori on nelisylinterinen ja varustettu turboahtimella. Viisivaihteinen manuaali on taka-akselilla ja voimalinjassa on myös tasauspyörästön lukko. Perusmalliin verrattuna moottorin ahtoa on nostettu, neliventtiilikansi on päivitetty ja laakerointia on parannettu. Myös jousitusta on jäykistetty ja autossa on paksumpi kallistuksenvakaaja takana.

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione huutokauppa

23 608 kilometriä ajettu Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione on varustettu alkuperäisellä Philips-kasettisoittimella ja kaiuttimilla. Mukana tulee ohjekirja, kaksi avainta, huoltokirja ja kokoelma kuitteja. Auto on huollettu viimeksi tammikuussa 2022, jolloin sen jarrujärjestelmä uusittiin. Viimeisin katsastus oli tammikuussa 2024, jolloin auto selvisi huomautuksella iäkkäistä renkaista (Pirelli P7000), joiden uskotaan olevan alkuperäiset (!).

Ulkoisesti 75 Turbo Evoluzione on hyvässä kunnossa ikäisekseen ja autossa on tehtaan helmasarja. Takapuskuri ja takaluukku on maalattu uudelleen.

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione huutokauppa

Sisustassa sporttipenkki kuuluu asiaan. Lisäksi autossa on urheiluratti, lisämittarit ja sähkölasit edessä. Takaistuimessa on muutama pieni reikä kyynärtuen tuntumassa jälkinä käytöstä.

Löytyisikö tästä sopiva yhdistelmä moottoriurheilutaustaa ja italialaista takavetoa omaan autokokoelmaan?

Lähde ja kuvat: Collecting Cars Teksti: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat