15.4.2024

Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior

Kuva Alfa Romeo

Alfa Romeo julkisti maanantaina tiedotteen, jossa se vahvistaa vaihtaneensa Alfa Romeo Milanon nimen auton valmistusmaan vuoksi.

Se oli tämän jutun julkaisuhetkellä vasta viisi päivää sitten, kun Alfa Romeo julkisti näyttävästi muotoillun tulokkaansa supersuosittuun B-SUV -luokkaan, ja samassa paketissa historiansa ensimmäisen (sarja)tuotantosähköauton. Kuten on käynyt ilmi, Alfa Romeo Milanossa on teknisessä mielessä paljon ranskalaislainaa ja se tehdään Puolassa, joten italialaisvalmistajalla on ollut kova paine nostaa siinä esiin italialaisuutta, omaa brändiään ja omaa historiaansa. Tukeva osa tästä oli auton mallinimi Milano, joka viittasi Alfa Romeon kotikaupunkiin jo 114 vuoden ajalta.

Alfa Romeo Milano ei ehtinyt montaa tuntia vanheta, kun Italian korkeimman tason poliitikoilta alkoi kuulua valituksia auton valmistusmaasta. Milano eli tästedes Junior on nimittäin ensimmäinen Alfa Romeo, joka valmistetaan kauttaaltaan Italian ulkopuolella. Auto tehdään Puolan Tychyssä tehtaassa, joka on ollut jo pidempään Fiat-konsernin eli nyt siis Stellantiksen käytössä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nimi rikkoo väitetysti Italian lakia

Tiukasti Italian lakia tulkitseva teollisuusministeri Adolfo Urso alkoi painostamaan Alfaa heti tuoreeltaan toteamalla, ettei Puolassa valmistettavan auton mallinimi voi olla Milano. Uutislähteistä ainakin Reuters on nostanut esiin lain vuodelta 2003, jonka mukaan on kuluttajien harhaanjohtamista myydä "italialaiselta kuulostavia" tuotteita, jotka kuitenkin tehdään Italian ulkopuolella. Italiassa kuluttajansuojalait ovat tiukkoja, ja erityisesti nykyinen, pääministeri Giorgia Melonin johtama hallitus haluaa panostaa Made in Italy -brändiin ja maan teollisuuden vahvistamiseen.

Tämän tulkinnan mukaan Puolassa valmistettava Alfa Romeo Milano oli siis kuluttajien harhaanjohtamista, ja Alfa Romeo ilmoitti maanantaina 15. huhtikuuta vaihtavansa uutuutensa mallinimen. Tämä on melko poikkeuksellinen uutinen koko automaailmassa, vähintäänkin näin lyhyessä ajassa.

Alfa Romeon toimitusjohtaja Jean-Philippe Imparato korostaa, että nimivaihdos tehtiin hyvän tahdon eleenä, sillä Alfan ei haluta jakavan mielipiteitä. Mitään lakijuttua asiasta tietenkään ei edes ehditty viiden päivän aikana tekemään, ja on vähintäänkin epäselvää, olisiko esimerkiksi tuomioistuin velvoittanut Alfa Romeota nimenvaihdokseen mainitun vuoden 2003 lakipykälän perusteella.

Yhtenä uutisen välittömänä vaikutuksena Alfa Romeon verkkosivut kaatuivat räjähdysmäisesti lisääntyneiden sivuvierailujen vuoksi.

Alfa Romeon B-SUV -uutuus lainaa uuden mallinimensä tältä historian suuruudelta.

Alfa Romeo Junior

Alfa Romeo ei suinkaan julkaissut maanantai-iltana tiedotetta siihen malliin, että "pohdimme uutta nimeä", vaan sellainen oli välittömästi valmiina. Alfa Romeo itse asiassa kertoo tiedotteessaan, että uusi nimi oli seuraavana listassa yleisöltä kysytyistä mallinimiehdotuksista.

Milano muuttuu siis Junioriksi juuri kun kaikki pr-materiaalit, mukaan lukien kuvat, on tuoreeltaan lähetetty maailmalle. Kaikki aineisto pitää siis päivittää Alfa Romeo Juniorille, ja varmasti saammekin piakkoin uudet pressikuvat.

Mitään tästä episodista tietämättä Alfa Romeo julkisti viime kesänä Giuliasta ja Stelviosta 1300 GT Junioria kunnioittavan erikoismallin, kuvassa muuten Milanon tuomiokirkon edustalla...

Kuten Alfoista tietävät voivat huomata, Junior on italialaisvalmistajan omasta historiasta tuttu nimi. Sitä käytettiin 1960-luvulla Giuliaan perustuneessa GT 1300 Juniorissa, joka oli aikanaan oikea menestysmalli ja yksi nykypäivän halutuimpia klassikko-Alfoja. Milano puolestaan oli 1980-luvulla pohjoisamerikkalainen mallinimi meikäläiselle Alfa Romeo 75:lle.

Voi kyllä todeta, että Junior sopii varsin hyvin mallinimeksi Alfa Romeon pienimmälle (ja juuri nyt toki myös nuorimmalle) automallille.

Lähteet: Alfa Romeo, Reuters, Motor1

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat