25.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q3 Etuvetoinen pikkubensiinimoottorin vauhdittama Q3 ei ihan suoranaisesti ole lammas suden vaatteissa, sillä tarjolla on maksukykyiselle hyvän ulkonäön ohella korkeaa laatua ja makoisaa ajettavuutta. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maasturimainen ulkonäkö ei tarkoita sitä, että lempeällä kauppakassilla kannattaisi karauttaa vaikeakulkuiseen maastoon. Hyvää: Ajettavuus, laatu. Huonoa: Hinta, matkustamon tilat varauksin. Audi uudisti Q3-malliston viime vuonna. Tekniikkapäivitysten ohella hinnasto koki positiivisia hienosäätöjä. Katumaasturin saa nyt hieman yli 35 000 eurolla, jos tyytyy etuvetoon. Koeajetun etuvetoisen 1,4-litraiseen bensiinimoottoriin on yhdistetty kaksoiskytkinvaihteisto. Vaihteisto on isommasta bensiinimoottorista (2.0 TFSI) ja dieseleistä poiketen kuusiportainen. Isompien moottoreiden yhteydessä vaihteita on seitsemän. Hintaeroa halvimpaan versioon, jossa on kuusiportainen manuaali, kertyy hiukan yli 2 500 euroa. Mutta mihin tarvitaan etuvetoista katumaasturia? Kysymys on perusteltu, sillä korkea auto tinkii ajo-ominaisuuksista ja polttoaineen kulutuksesta, jos verrataan vastaavaan henkilöautoon. Ajettavuus kärsii korkeasta painopisteestä ja kulutus kasvaa kiitos korkeamman ilmanvastuksen. Audi Q3:n kohdalla molemmat seikat on melko taitavasti torjuttu. Ajettavuus on hyvä, eikä korkeille autoille tyypillistä yliohjautuvuutta ole havaittavissa. Onnistunut alustageometria ja jousituksen hienosäätö häivyttävät hyvin korkeuden kielteiset vaikutukset. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Korkeudesta myös plussaa Korkeuden plussiksi on laskettava vaivaton autoon kiipeäminen ja hyvä näkyvyys ulos. Pieni bensiinimoottori ja kuusiportainen S-Tronic vievät autoa riittävän tehokkaasti. Toki kiihdytyksissä lisävoimaa jää hivenen kaipaamaan ja bensiinin kulutus ryöstäytyy helposti, kun suorituskykyä pitää houkutella yläkierroksilta. Koeajossa keskikulutus asettui 7,1 litran vaiheille. Runsas kaupunkiajo ja kylmäkäynnistykset toki vaikuttivat kulutusta nostavasti. Luvattu keskikulutus 6,2 litraa sadalla kilometrillä on kohtuulukema. Moottorin sammutustoiminto leikkaa kulutusta muun muassa ruuhkaliikenteessä. Vaihteistossa ilmenee kaksoiskytkinvaihteistoille tyypillinen nykiminen. Liikkeelle lähdettäessä viive voi saattaa etupyörät ruopimaan. Liikkeelle päästyä vaihteisto hoitaa tehtävänsä melko säntillisesti. Jäisillä sivuteillä korkeaa autoa on ajettava kieli keskellä suuta. Toisaalta se, että etupää ilmoittaa liukkaudesta ensin, on hyvä asia. Monessa maasturityyppisessä autossa etupyörät pureutuvat tiehen liiankin hanakasti, jolloin peräpää lähtee luisuun. Varustelu edustaa huippulaatua Sisätiloiltaan Q3 ei ole mikään tilaihme. Takaistuimilla ei ole tilaa aivan valtavasti ja matalan istuinkorkeuden johdosta reisituki jää aavistuksen vaatimattomaksi. Polvi- ja varvastilaa on onnistuttu muotoilun avulla kasvattamaan. Varustelu ja viimeistely ovat tuttua Audi-laatua. Sisämateriaalit tuntuvat ja tuoksuvat laadukkailta. Visuaalinen ilme on arvokas. Koeajoautoon on lisätty Business II -varustepaketti, johon sisältyy jo melkoinen määrä mukavuutta lisääviä herkkuja. Kojelaudan keskelle sijoitettu yleisnäyttö kertoo selkein symbolein autoon ja audiojärjestelmään liittyvät asiat. Pikku miinus on se, ettei informaatiota ole saatavana suomenkielisenä. Isokokoinen nuppi kojelaudan alaosassa ohjaa näytössä nähtäviä toimintoja. Kytkin on helppokäyttöinen, eikä pienen harjoittelun jälkeen kaipaa lainkaan huomiota. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Audi Q3 1.4 TFSI S Tronic Hinta alkaen 38 912 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 083 € Moottori bensiinirivimoottori, 1390 cm³, turboahdin, 6-v. automaatti, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5000-6000 r/min Vääntö 250 Nm (1750-3000 r/min) Vääntö 250 Nm (1750-3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km 7,7 (kaup.) / 5,4 (maant.) / NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4385 mm, leveys 1831 mm, korkeus 1608 mm, akseliväli 2603 mm Tavaratila: 460 l Omamassa: 1480 kg Euro NCAP Ei testattu Ecotest Ei testattu Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?