25.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q3 Etuvetoinen pikkubensiinimoottorin vauhdittama Q3 ei ihan suoranaisesti ole lammas suden vaatteissa, sillä tarjolla on maksukykyiselle hyvän ulkonäön ohella korkeaa laatua ja makoisaa ajettavuutta. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maasturimainen ulkonäkö ei tarkoita sitä, että lempeällä kauppakassilla kannattaisi karauttaa vaikeakulkuiseen maastoon. Hyvää: Ajettavuus, laatu. Huonoa: Hinta, matkustamon tilat varauksin. Audi uudisti Q3-malliston viime vuonna. Tekniikkapäivitysten ohella hinnasto koki positiivisia hienosäätöjä. Katumaasturin saa nyt hieman yli 35 000 eurolla, jos tyytyy etuvetoon. Koeajetun etuvetoisen 1,4-litraiseen bensiinimoottoriin on yhdistetty kaksoiskytkinvaihteisto. Vaihteisto on isommasta bensiinimoottorista (2.0 TFSI) ja dieseleistä poiketen kuusiportainen. Isompien moottoreiden yhteydessä vaihteita on seitsemän. Hintaeroa halvimpaan versioon, jossa on kuusiportainen manuaali, kertyy hiukan yli 2 500 euroa. Mutta mihin tarvitaan etuvetoista katumaasturia? Kysymys on perusteltu, sillä korkea auto tinkii ajo-ominaisuuksista ja polttoaineen kulutuksesta, jos verrataan vastaavaan henkilöautoon. Ajettavuus kärsii korkeasta painopisteestä ja kulutus kasvaa kiitos korkeamman ilmanvastuksen. Audi Q3:n kohdalla molemmat seikat on melko taitavasti torjuttu. Ajettavuus on hyvä, eikä korkeille autoille tyypillistä yliohjautuvuutta ole havaittavissa. Onnistunut alustageometria ja jousituksen hienosäätö häivyttävät hyvin korkeuden kielteiset vaikutukset. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Korkeudesta myös plussaa Korkeuden plussiksi on laskettava vaivaton autoon kiipeäminen ja hyvä näkyvyys ulos. Pieni bensiinimoottori ja kuusiportainen S-Tronic vievät autoa riittävän tehokkaasti. Toki kiihdytyksissä lisävoimaa jää hivenen kaipaamaan ja bensiinin kulutus ryöstäytyy helposti, kun suorituskykyä pitää houkutella yläkierroksilta. Koeajossa keskikulutus asettui 7,1 litran vaiheille. Runsas kaupunkiajo ja kylmäkäynnistykset toki vaikuttivat kulutusta nostavasti. Luvattu keskikulutus 6,2 litraa sadalla kilometrillä on kohtuulukema. Moottorin sammutustoiminto leikkaa kulutusta muun muassa ruuhkaliikenteessä. Vaihteistossa ilmenee kaksoiskytkinvaihteistoille tyypillinen nykiminen. Liikkeelle lähdettäessä viive voi saattaa etupyörät ruopimaan. Liikkeelle päästyä vaihteisto hoitaa tehtävänsä melko säntillisesti. Jäisillä sivuteillä korkeaa autoa on ajettava kieli keskellä suuta. Toisaalta se, että etupää ilmoittaa liukkaudesta ensin, on hyvä asia. Monessa maasturityyppisessä autossa etupyörät pureutuvat tiehen liiankin hanakasti, jolloin peräpää lähtee luisuun. Varustelu edustaa huippulaatua Sisätiloiltaan Q3 ei ole mikään tilaihme. Takaistuimilla ei ole tilaa aivan valtavasti ja matalan istuinkorkeuden johdosta reisituki jää aavistuksen vaatimattomaksi. Polvi- ja varvastilaa on onnistuttu muotoilun avulla kasvattamaan. Varustelu ja viimeistely ovat tuttua Audi-laatua. Sisämateriaalit tuntuvat ja tuoksuvat laadukkailta. Visuaalinen ilme on arvokas. Koeajoautoon on lisätty Business II -varustepaketti, johon sisältyy jo melkoinen määrä mukavuutta lisääviä herkkuja. Kojelaudan keskelle sijoitettu yleisnäyttö kertoo selkein symbolein autoon ja audiojärjestelmään liittyvät asiat. Pikku miinus on se, ettei informaatiota ole saatavana suomenkielisenä. Isokokoinen nuppi kojelaudan alaosassa ohjaa näytössä nähtäviä toimintoja. Kytkin on helppokäyttöinen, eikä pienen harjoittelun jälkeen kaipaa lainkaan huomiota. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Audi Q3 1.4 TFSI S Tronic Hinta alkaen 38 912 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 083 € Moottori bensiinirivimoottori, 1390 cm³, turboahdin, 6-v. automaatti, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5000-6000 r/min Vääntö 250 Nm (1750-3000 r/min) Vääntö 250 Nm (1750-3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km 7,7 (kaup.) / 5,4 (maant.) / NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4385 mm, leveys 1831 mm, korkeus 1608 mm, akseliväli 2603 mm Tavaratila: 460 l Omamassa: 1480 kg Euro NCAP Ei testattu Ecotest Ei testattu Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt