16.5.2016 Ajoneuvot Audi Quattro – Tie jolta ei ollut paluuta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audille naurettiin, kun se esitteli nelivetoisen ralliauton. Hymy hyytyi, kun ensimmäisessä MM-rallissa Hannu Mikkola johti Quattrolla kuuden erikoiskokeen jälkeen 5 minuutin ja 54 sekunnin erolla seuraavaan. Audin insinööri Jörg Bensinger testasi armeijakäyttöön suunniteltua Volkswagen Iltis -maastoautoa vuonna 1977 ja huomasi, että liukkaalla alustalla nelivetoinen Iltis oli nopeampi kuin mikään muu auto. Riippumatta siitä kuinka tehokkaita vastustajat olivat. Siitä hän sai idean alkaa kehittää nelivetoista henkilöautoa. Bensinger ei vielä siinä vaiheessa aavistanut, että nelivetoinen Audi Quattro tulisi mullistamaan koko ralliautoilun. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hannu Mikkola piirsi uudet suuntaviivat rallille Yleisölle Audi Quattro esiteltiin Geneven autonäyttelyssä 3.3.1980. Seuraavan vuoden alussa Audi debytoi Hannu Mikkolan ajamalla Quattrolla Monte Carlon MM-rallissa. Liukkaissa olosuhteissa muut olivat totaalisia vastaantulijoita Mikkolan paukuttaessa minuutin pohja-aikoja erikoiskokeilla. Lopulta Mikkola keskeytti kisan tekniseen vikaan yli kahdeksan minuutin johtoasemasta! Siitä alkoi Audin viiden vuoden kausi rallimaailman huipulla. MM-osakilpailuvoittoja saksalaismerkki keräsi 23 kappaletta, joista yhdeksän ajoi Hannu Mikkola. Muut voittoon ajaneet kuljettajat olivat saksalainen Walter Röhrl, ruotsalainen Stig Blomqvist sekä ranskalainen Michéle Mouton, josta tuli ensimmäinen MM-osakilpailun voittanut nainen. Kaikkiaan Mouton keräsi neljä ykköstilaa MM-ralleissa. Audi Quattrolla ajettiin rallia myös selkeästi katuautoa muistuttavana painoksena. Ensimmäisessä ralli-Quattrossa oli viisisylinterinen 2144-kuutioinen turbomoottori välijäähdyttimellä. Peruskonstruktio pysyi koko ajan samana, mutta tekniikka kehittyi ja alkuperäinen 300 hevosvoiman moottoritehokin tuplaantui viidessä vuodessa. Rallia ajettiin muillakin Audin nelivetoisilla malleilla. Suomessa muistetaan rallipoluilta mm. Petteri Lindströmin huimistelut Audi 200 Quattrolla sekä useat menestyksekkäät Audi 80 Quattrot. Hurjimpien versioiden aerodynaamiset kokeilut peittivät linjakkaan coupe-korin täysin. Ralleja 80-luvulla seuranneiden verkkokalvoilta tuskin koskaan häviää viimeisimpien Sport Quattro S1 E2-mallien pauke, pakoputkesta lyövät lieskat ja monta ämpärillistä ilmassa roiskuvaa soraa. Silloin ralleja mentiin katsomaan yön pimeyteen, jotta Audin pakoputkesta lyömät liekit näkyisivät paremmin. Kilpailu B-ryhmässä tasoittui, kun Peugeot tuli mukaan 205 T16 -mallillaan ja Lancia Delta S4:llä. Koko ajan kasvavat tehot ja lisääntyvä vauhti toivat mukanaan myös riskejä, jotka myöhemmin johtivat näiden superautojen kieltämiseen. Hiilikuitua ja 600 hevosvoimaa Sport Quattro S1:n viimeisimpien kehitysversioiden tehoksi ilmoitettiin 600 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä. Paikaltaan se kiihtyi satasen vauhtiin 3,1 sekunnissa. A2-Quattroon verrattuna akseliväliä oli lyhennetty 320 milliä ja koria oli kevennetty käyttämällä hiilikuitu- ja Kevlar-osia. Ripustusten tukivarsiakin sai alumiinista ja titaanista valmistettuina. Audi toi ralliautoihin massiiviset etuspoilerit ja takasiivet saadakseen downforcea. Vaihteistona kokeiltiin erilaisia DSG-vaihteiston esiasteiksi luokiteltavia ratkaisuja. Viimeisen B-ryhmäläisten MM-kauden Audi lopetti kesken sen jälkeen, kun Portugalin MM-rallissa paikallisen kuljettajan auto syöksyi katsojien sekaan aiheuttaen kolmen katsojan kuoleman ja 33 katsojan loukkaantumisen. Kun B-ryhmän autot kiellettiin rallissa vuoden 1986 lopussa, jatkoivat Audin yksityiskuljettajat kilpailemista MM-ralleissa A-ryhmän Audi Coupe Quattroilla. Kuvien Audi Quattrot olivat esillä Lahden Classic Motorshow -näyttelyssä toukokuussa 2016. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku