7.5.2021

Autoala: henkilöautojen rekisteröinnit kasvussa ja työsuhdeautoille kannusteita

autot

Autoalan mukaan samaan aikaan on sekä henkilöautojen rekisteröinnit kasvussa että kaavailuissa lisäkannusteita vähäpäästöisille työsuhdeautoille.

Autokaupan kevät on ollut vaihteleva, mutta positiivisia merkkejä on jo ilmassa. Alkuvuodesta laahattiin kuitenkin vielä hieman viime vuoden alun koronapandemiaa edeltäneitä lukuja jäljessä, sillä esimerkiksi helmikuun osalta uusia henkilöautoja rekisteröitiin 8 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Nyt vihdoin on jälleen henkilöautojen rekisteröinnit kasvussa kohti normaalimpaa tilannetta.

Samalla kehysriihen linjaus vähäpäästöisten työsuhdeautojen veroetuudesta voisi vauhdittaa käyttövoimamurrosta. Hallitus kertoi valmistelevansa, erityisesti hybridi- ja kaasuautojen yleistymistä tukevia lisäkannusteita vähäpäästöisille työsuhdeautoille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Henkilöautojen rekisteröinnit kasvussa huhtikuussa

Huhtikuussa rekisteröitiin 8 840 uutta henkilöautoa. Määrä on 47,8 prosenttia viime vuoden huhtikuuta suurempi, sillä viime vuonna koronatilanne hiljensi rekisteröinnit keväällä ennätyksellisen alas.

Huhtikuun rekisteröinnit jäävät 6,5 prosenttia pitkän aikavälin keskiarvoa alemmas, mutta rekisteröinnit ovat silti vähitellen tasaantumassa koronakurimuksesta. Tänä vuonna uusia henkilöautoja on ensirekisteröity 36 819, joka on 7,5 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Huhtikuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista noin 31 prosenttia oli ladattavia. Ladattavien hybridien osuus kasvoi 24 prosenttiin ja täyssähköautojen 7 prosenttiin. Dieselautojen ja dieselkäyttöisten kevythybridien osuus oli noin 12 prosenttia ja kaasuautojen 1 prosenttia. Bensiiniautojen ja ei-ladattavien bensiinihybridien osuus oli noin 56 prosenttia.

Käytettyjä henkilöautoja myytiin huhtikuussa 54 672. Käytettyjen henkilöautojen kauppaa käytiin 28,2 prosenttia vilkkaammin kuin viime vuoden huhtikuussa ja noin 5,0 prosenttia pitkän aikavälin huhtikuun keskiarvoa enemmän. Tammi-huhtikuussa käytettyjen henkilöautojen kauppaa on tehty 6,4 prosenttia vilkkaammin kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Pakettiautoja ensirekisteröitiin huhtikuussa noin 12,9 prosenttia viime vuoden huhtikuuta enemmän, mutta lukema on kuitenkin vielä hieman yli 10 prosenttia pitkän aikavälin huhtikuun keskiarvoa pienempi. Pakettiautoja on ensirekisteröity tänä vuonna 4 833, joka on 7,8 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Uusien linja-autojen rekisteröinnit ovat edelleen poikkeuksellisen matalat, mutta pienissä määrissä pienet muutokset vaikuttavat tilastoihin suuresti. Alkuvuoden aikana on rekisteröity 42 uutta linja-autoa, joka 37,3 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden tammi-huhtikuussa.

Kehysriihestä vetoapua autokannan sähköistymiselle

Hallitus kertoi torstaina osana kehysriihen linjauksia valmistelevansa vähäpäästöisille työsuhdeautoille lisäkannusteita, jotka edistävät hybridi- ja kaasuautojen yleistymistä autokannassa. Vähäpäästöisille työsuhdeautoille on ensi vuoden alusta alkaen suunnitteilla 85 euron alennus kuukausikohtaisesta verotusarvosta. Vastaava verotusarvosta tehtävä alennus otettiin jo tämän vuoden alussa käyttöön työsuhdekäytössä oleville täyssähköautoille 170 euron suuruisena.

Lisäksi Verohallinto tarkistaa ensi vuoden alussa hybridi- ja kaasuautojen käyttökustannusten laskentaperusteita, sillä näillä käyttövoimilla autojen käyttökustannukset ovat selvästi bensiini- ja dieselautoja alemmat.

– Hybridi- ja kaasuautoille esitetyt veroetuudet ovat hallitukselta tärkeä toimi käyttövoimamurroksen nopeuttamiseksi. Hybridiautot avaavat tietä autokannan sähköistymiselle ja latausverkon markkinaehtoiselle laajenemiselle. Työsuhdeautojen keskimääräinen käyttöaika on noin kolme vuotta, jonka jälkeen ne tulevat kuluttajamarkkinoille edullisina käytettyinä autoina, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Työsuhdeautoja on Suomessa noin 80 000 ja noin kaksi kolmasosaa niistä on leasingautoja. Työsuhdeautojen merkitys autokannan uudistumisessa on tärkeä, sillä yli kolmannes uutena ensirekisteröidyistä henkilöautoista on työsuhdekäytössä tai muutoin yrityskäyttöön hankittuja. Työsuhdeautot ovat luonteva kanava uuden kalliimman ajoneuvotekniikan yleistymiseen.

– Monet yritykset ovat asettaneet työsuhdeautokannalleen päästö- ja energiatehokkuustavoitteita. Tällä hetkellä noin 10 prosenttia työsuhdeautoista on ladattavia, mutta osuus on tänä ja viime vuonna kasvanut nopeasti. Tänä vuonna jo lähes 30 prosenttia yritysten hankkimista henkilöautoista on ollut ladattavia autoja, sanoo toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.

Kuvituskuva: Moottorin arkisto, Lähde: Autoalan tiedotuskeskus

Luetuimmat