2.8.2020

BMW 4-sarja munuaisineen muotoilijan kertomana: ”Tuu ny ite selvittämään”

Onko etulokasuojassa lommo? Miksi takakaari on ryhditön? Ei enää yhtään pahaa sanaa E36 Compactista, se on ihan hyvän näköinen.

Uusi BMW 4-sarja on kuullut kritiikkiä munuaisistaan niin paljon, että itse päämuotoilija pyydettiin selittämään asiaa. Ohessa on valmistajan oma videohaastattelu, jolta voi katsoa perustelut päätökselle.

Uusi BMW 4-sarja on herättänyt voimakasta keskustelua jo konseptiautovaiheesta lähtien. Viimeistään paljastetut salakuvat järkyttivät monia, sillä BMW aikoi todella toteuttaa suunnitelmansa. Moottori uutisoi uudesta keulailmeestä sanoin "Munuaisista majavanhampaisiin" ja tästä osaa päätellä uuden 4-sarjan keulamaskin muotoilun kuvia näkemättäkin.

Suurin osa ihmisistä tuntuu karsastavan perinteiset vaakamunuaiset korvanneita pystysuuntaisia majavanhampaita. Itse keulamaskin muoto ei välttämättä olisi edes ongelma, mikäli kaikki muu auton muotoilu tukisi sitä ja istuisi samaan muottiin. Olettatavasti kritiikki on kantautunut Etelä-Saksaan asti ja nyt videolla yritetään saa ihmisten mieli muuttumaan uuden 4-sarjan coupén osalta.

Uusi BMW 4-sarja

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW 4-sarja selitettynä

Nyt saksalaisvalmistaja ja Baijerin ylpeys on itse nostanut kissan pöydälle pyytämällä pääsuunnittelijaa selittämään ihmisille, että miksi ihmeessä näin on toimittu. BMW:n Christopher Weil, merkin autojen ulkopinnoista vastaava päämuotoilija (Head of Exterior Design) kertoo valmistajan omalta Youtube-kanavalta löytyvän BMW Today -videosarjan tuoreimmassa jaksossa (Episode 22) uuden 4-sarjan muotoilullisista ratkaisuista. Noin 10 minuuttia pitkä videohaastattelu löytyy linkkinä jutun lopusta.

Weil on ollut erittäin suuressa roolissa uutuuden muotoja luodessa, joten hän on oikea ihminen kertomaan tehdyistä päätöksistä. Antaa herran itse kertoa, miksi uusi BMW 4-sarja on kuvien kaltainen.

– BMW:llä on pitkät perinteet. Tähän lukeutuu yli 100 vuotta muotoilua ja sinne useita autoja pystysuuntaisilla munuaisilla. Valitsimme tämän teeman ja teimme sen pohjalta uuden tulkinnan. Teimme kuitenkin tämän tarkoituksella: mielestämme nämä ovat juuri oikeanlaiset munuaiset tähän autoon, selittää Weil.

Toki yli 100 vuotta muotoilua tarkoittaa tässä yhteydessä lentokoneita, sillä ensimmäinen BMW:n auto on Wartburgeista tunnetun Eisenachin autotehtaan valmistama BMW 3/15 vuonna 1929 – sekin itse asiassa vain lisenssillä Eisenachissa valmistetun Austin Motor Companyn Dixi 3/15 DA:n jatkokehitelmä. Joka tapauksessa totuus pystysuuntaisista munuaisista säilyy, sillä niitä nähtiin jo 1930-luvulta eteenpäin useiden BMW-automallien keulalla. Tällä perusteella merkillä on kaikki oikeus palata omaan historiaansa eikä tätä liene kukaan koskaan kiistänyt.

Uusi BMW 4-sarja

Toinen tärkeä syy on Weilin mukaan tahto erottaa 3-sarja ja 4-sarja huomattavasti aiempaa voimaakkaammin toisistaan. Itse asiassa keulan ajovalotkin korostavat entisestään valtavan pystygrillin massiivisuutta, joka on siis BMW:n silmissä haluttu asia. Samalla tämä keula varmistaa 4-sarjan erottuvan myös koko muusta mallistosta.

Myös takaosasta on tehty tarkoituksella erinäköinen kuin 3-sarjasta, jotta auto erottuisi kaikista kulmista sisarestaan. Ehkä erilaisuus riittää perustelemaan kaksiovisen lisähinnan.

[embed]https://youtu.be/Cn7uNDyaD_w[/embed]

Kyseessä ei myöskään ollut ensimmäinen kerta viime aikoina, kun BMW:n uusi automalli pyydettiin selityksen kera. Päämuotoilija Adrian van Hooydonk pistettiin hiljattain kuumille kiville 7-sarjan faceliftin yhteydessä, jolloin baijerilainen moottoritehdas venytti tuttua keulailmettään varsinkin leveyssuunnassa.

Lähde ja kuva: BMW

Luetuimmat