5.7.2019

Hei me muotoillaan taas: uusi BMW X6 valaisee jopa keulansa

BMW X6

Keulan munuaismaskin valot lienevät saksalaisten juoni kääntää huomio pois siitä, miltä BMW X6 näyttää muilta osin.

Uusi BMW X6 on entistä jyrkempi tulkinta muutenkin polarisoivasta autosegmentistä. Luonnollisesti luvassa on enemmän kokoa, näköä ja varusteita.

Yhdysvaltain Spartanburgissa valmistettava uusi BMW X6 on kasvanut akseliväliltään 42 millimetriä (nyt 2 975 mm) ja samalla kokonaispituus on venynyt 26 mm (4 935 mm). Korkeudesta baijerilaiset ovat viilanneet pois 6 mm, mutta leveyteen on löydetty 15 mm lisää, vieden X6:n yli kahden metrin leveysrajan (2 004 mm).

Keulalla shokeeraavin uusi piirre on BMW:n nykytyylin mukainen uusi isompi munuaismaski. X6 kuitenkin astuu virittäjien alueelle ja kyseessä on ensimmäinen BMW, jonka keulamaskin voi varustaa valolla jo tehtaalta. Luitte oikein. Tehtaan mukaan valaistus aktivoituu keskuslukon käyttämisellä (avaaminen ja sulkeminen), mutta kuljettajalle on annettu mahdollisuus käyttää valoa myös itse. Ja Tiksin munkkia ajaville tiedoksi, että maskivalo on käytettävissä myös ajaessa.

Muita keulavaloja edustavat lisävarusteisen BMW Laserlight -kaukovalot yhdessä mukautuvien led-ajovalojen kanssa. Laserit tunnistaa umpioiden sinisistä X-muotoisista elementeistä. Näyttävyyttä voi hakea myös vanteilla. Vakiokoko on 19 tuumaa, mutta malliversioiden ja lisävarusteiden myötä tarjolla ovat myös 20-22 tuuman vanteet.

BMW X6

Sisätiloissa BMW X6 noudattelee brändin tuttua tyyliä, keskittyen urheilullisuuteen ja kuljettajaan. Takaistuin on käännettävissä alas 40/20/40-jaolla ja tavaratila on laajennettavissa 580 litrasta 1 530 litraan. Panoraamakatto, lämmittävät ja jäähdyttävät mukitelineet, hierovat etuistuimet ja nelialueinen ilmastointi koristavat lisävarustelistaa. X6 tulee alussa myyntiin xLine ja M Sport -malliversioina. BMW:n nykytyyliä edustavat myös Live Cockpit Professional -digitaalimittaristo ja iDriven uusin versio, molempien näyttöhalkaisijan ollessa 12,3 tuumaa. Lisäksi osa vaihdekepin kaltaisista hallintalaitteista on saatavissa lasisina.

Kaikkien moottoriversioiden yhteydessä on kahdeksanvaihteinen Steptronic-automaatti ja xDrive-neliveto. Audin tavoin BMW:n xDriveä voidaan höystää lukkotoimintoisella taka-akselin tasauspyörästöllä joko M Sport -varustelussa tai xOffroad-maastopaketissa, jonka saa malliston ei-M-versioihin. Säädettävät iskunvaimentimet ovat vakiovaruste, nelipyöräohjaus ja mukautuva M-alusta aktiivisella kallistuksenvakauksella ovat lisävarusteita. Lisävarusteena on saatavilla myös ilmajousitus, jonka maavaraa voidaan säädellä 80 millimetrin alueella.

Moottoripuolella kerrottavaa on neljän voimalähteen verran. Bensiinimallit ovat kuusisylinterinen 3,0-litrainen xDrive40i (340 hv) ja 4,4-litrainen V8 M50i (530 hv). Dieselillä käyvät puolestaan kuusisylinteriset 3,0-litraiset xDrive30d (265 hv) ja M50d (400 hv). M Sport -pakoputkisto on vakiona M-versioissa ja saatavilla lisävarusteena muihin.

BMW X6

Luonnollisesti BMW X6 on pakattu täyteen uusimman polven ajoavustimia, kuten jalankulkija- ja pyöräilijätunnistuksella varustettu törmäysvaroitin hätäjarrutustoiminnolla, väistöavustin ja umpikuja-avustin.

BMW X6 saa ensi-iltansa Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa, auton toimitusten alkaessa marraskuussa 2019.

Lähde ja kuvat: BMW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat