23.10.2022

BMW M 1000 R – 210 hevosvoimaa alastonta voimaa

BMW M 1000 R

Powernaku-moottoripyöräluokan uusi tehokuningas on BMW M 1000 R. ShifCam-järjestelmän avulla 1000-kuutioisesta moottorista on revitty huima 210 hevosvoiman huipputeho.

Kun BMW kaksi vuotta sitten uudisti tehokkaimman nakumoottoripyörämallinsa eli S 1000 R:n, niin monet pettyivät sen teholukemaan. 165 hevosvoimaa on toki paljon, mutta kilpailijoilta löytyy malleja, joiden tehot vaihtelevat 180 hevosvoimasta yli 200 hevosvoimaan. Luokan huipulla keikistelivät Ducati Streetfighter V4 208 hevosvoimallaan ja MV Agusta Brutale 1000 samalla lukemallaan.

Bemarin nelisylinterinen rivikone oli periaatteessa sama kuin saksalaismerkin yli 200-hevosvoimaisessa sporttipyörä S 1000 RR:ssä, mutta ilman muuttuvaa venttiiliajoitusta eli ShiftCam-järjestelmää. Nyt selvisi miksi näin oli, ShiftCam ja yli 200 hevosvoiman teho haluttiin säästää nyt esiteltyä M 1000 R -mallia varten.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

M-tunnusta moottoripyörille

M 1000 R on BMW:n historian toinen M-tunnusta kantava moottoripyörämalli. Ensimmäinen oli kaksi vuotta sitten esitelty 212-hevosvoimainen M 1000 RR. Yhden R:n M-nakumalli on nyt saanut periaatteessa saman tekniikan.

Nelisylinterisen rivimoottorin ShiftCam- eli muuttuva venttiiliohjausjärjestelmä mahdollistaa korkean huipputehon ja vahvan keskialueen väännön yhdistämisen. 210 hevosvoiman huipputeho saavutetaan 13 750 kierroksella ja 113 newtonmetrin maksimivääntö 11 000 kierroksella. Moottorin maksimikierrosluku on 14 600.

Näillä eväillä 199-kiloiselle pyörälle luvataan kiihtyvyyttä nollasta sataan 3,2 sekuntia, nollasta kahteensataan 7,2 sekuntia ja huippunopeutta 280 kilometriä tunnissa.

Jotta suorituskykyä pystyisi myös käytännössä hyödyntämään, on pyörään asennettu semiaktiivinen jousitusjärjestelmä sekä yhdessä Nissinin kanssa kehitetyt M-jarrut, joissa on hyödynnetty BMW:n Superbiken MM-sarjassa hankkimaa kokemusta.

Pyörän etuosaan on lisätty siivekkeet, jotka painavat jo 160 kilometrin tuntinopeudessa etupäätä alaspäin 11 kilon voimalla. Se vähentää keulimistaipumusta kiihdytyksissä ja vakauttaa menoa sekä jarrutuksissa että kaarreajossa.

BMW M 1000 R

Useita ajoasetuksia

Kuljettajan valittavia ajoasetuksia ovat Rain, Road, Dynamic, Race sekä kuljettajan säädettävissä olevat Race Pro 1-3 -ajotilat. Vakiovarustukseen kuuluu mm. avaimeton käyttö, luiston-, sladin- ja keulimisenestot, mäkilähtöavustin, launch control -lähtöavustin, vakionopeussäädin, rengaspainevalvonta, varikkonopeusrajoitin ja molempiin suuntiin kytkimettömän vaihteiden vaihdon salliva vaihdeavustin.

Vaihdekaavio voidaan muuttaa helposti käännetyksi Race-kaavioksi, jossa ykkösvaihde on ylimpänä. Lisäksi Brake Slide Assistant huomioi jarrutuksissa ohjaustangon kääntymiskulman ja vähentää jarrutustehoa, jos pyörä menee liiaksi sladissa.

BMW M 1000 R:n hinta Suomessa on 30 000 euroa.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BMW

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat