3.4.2023 Ajoneuvot Citroënin sähköautojen mallisto laajenee – uutuus näkyy pian myös katukuvassa Suomessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroënin uuden ë-C4 X -sähkösedanin ensimmäiset autot saadaan asiakkaille jo ihan pian huhtikuussa. Citroën tuo ihan näillä hetkillä uuden sähköautonsa myyntiin Suomessa. Ensimmäiset autot ovat jo Hangon satamassa odottamassa kuljetusta liikkeisiin ja ensimmäisten uutuusmallien luovutus aloitetaan pian asiakkaille. Citroënille juuri nyt Suomeen rantautumassa oleva ë-C4 X on jo kuudes täyssähköauto mallistossa. Muita malleja ovat henkilökuljetuksiin tarkoitettu pakettiauto e-Spacetourer, ë-Berlingo sekä ë-C4 -malli. Lisäksi pakettiautopuolelta löytyvät ë-Jumpy sekä ë-Berlingo Van. Uusi ë-C4 X on periaatteessa etuosaltaan sama auto kuin C4, mutta takaosaltaan uudelleenmuotoiltu. Se on neliovinen sedan, kun C4 on viisiovinen hatchback. Uuden mallin erilaisesta perästä tulee siis lisämerkintä X, aivan kuten sen isoveljessä C5 X -mallissa. Citroënin C4-mallia saa myös täyssähköautona. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vähän kaikkea Citroën ë-C4 X on jännittävä auto muutenkin, sillä se on vähän kaikkea. Tiloiltaan se on käytännössä sedan, sillä auton tavaratila on saranoitu perinteisesti takalasin alareunasta ja auton tavaratila on täysin erillään sen matkustamosta. Mutta muotoilultaan se on kuitenkin myös fastback, sillä auton perä, juuri b-pilarista taaksepäin, mistä auton erottaa myös tavallisesta C4:stä, on nykytrendin mukainen ”coupé”. Sen lisäksi ë-C4 X on vähän suv tai crossover, sillä autossa on 16 sentin maavara, ja pyörien kaarissa mustaa suojamuovia kuin katumaasturissa konsanaan. Nelivetoa ë-C4 X:ssä ei kuitenkaan ole. Erilaisten crossover-malllisten autojen suosio on tänä päivänä hyvin suosittua, erilaisten crossover-mallien myynti vetää hyvin Euroopassa ja ulkomuotonsa puolesta Citroën ë-C4 X kosiskelee myös tätä ostajaryhmää. Citroënin maahantuojalta sanotaan, että uutuussedan menisi myös henkilökuljetuksiin tyylikkään ulkomuotonsa ja sen vuoksi, että auto on sedan, kaikki herraskaiset autot ovat sedaneita. Siihen ë-C4 X ei kuitenkaan ihan täydellisesti ehkä kykene, auton takapenkki on kuitenkin aavistuksen pieni. Parhaimmillaan se on pienen perheen ajossa, joka tarvitsee autoaan päivittäisiin työ- ja harrastusajoihin. Maltillinen kulutus Citroën ë-C4 X on etuvetoinen ja auton etuakselilla on 100 kilowatin (136 hv) sähkömoottori. Vääntöä moottori tarjoaa 260 newtonmetriä. Suurin vääntömomentti on sähkömoottoreiden tapaan käytössä jo lähes ensipyörähdyksistä alkaen, 300–3700 kierroksen alueella. WLTP-toimintasäde Sitikalla on 360 kilometriä, mikä riittänee moniin tarpeisiin ottaen auton käyttötarkoituksen huomioon. Auton ajoakku ei ole kuitenkaan mikään iso, vain 50 kilowattitunnin suuruinen, mutta Stellantis-konserniin kuuluvan Citroënin filosofia sähköautojen valmistuksessa on, että autoon on turha ahtaa isoa ja painavaa akkua, jonka kuljettaminen myös syö energiaa. Lähtökohta on se, että autossa on sopivan kokoinen akku, joka riittää kevyeksi valmistetun auton liikuttamiseen hyvän matkan verran. Auton omamassa on alle 1600 kiloa. Auton muotoilu vaikuttaa myös luonnollisesti kulutukseen, Citroënissä tätäkin puolta on luonnollisesti hiottu. Citroën e-C4 X:n sähkönkulutus pitäisikin olla kovin maltillista. Autolle luvataan noin 16 kilowattitunnin sähkönkulutusta sadalle. Kun akku tyhjenee, sitä voi ladata 100 kilowatin pikalatauksella, jolloin se 20 prosentin tasosta täyttynee 80 prosentin tasoon parissa kymmenessä minuutissa. Akussa on nestekierto akun lämpötilan pitämiseksi oikeanlaisena ajon aikana, mutta sitä ei voi käyttää akun esilämmitykseen. 11 kilowatin kolmivaihelatauksen avulla auton akku täyttyy tyhjästä täyteen viidessä tunnissa. Hinnat alle 50 000 euroa Kun auto on pian Suomessa, se on nyt myös hinnoiteltu. Sähköautot ovat vielä kalliita edelleen, ottaen huomioon, että Citroën C4 on aina ollut hintaluokaltaan alemman keskiluokan edullinen auto. Hyvin varusteltunakin se lähtee perinteisellä voimansiirtotekniikalla alle 30 000 euron. Uutta ë-C4 X -mallia on kuitenkin saatavilla vain täyssähköisenä versiona, jos C4-mallin haluaa hankkia perinteisenä bensiininä tai dieselinä, silloin täytyy tyytyä viisioviseen C4-malliin. Malliston edullisin Citroën ë-C4 X maksaa 43 300 euroa ja kallein Shine-varusteltu 46 300 euroa. Hinnat alkaen mallista, eli Feel-varustelusta versiosta löytyy Citroënin Advanced Comfort -alusta, joka nielee koetusti hyvin tien epätasaisuuksia. Led-valot ja lämpöpumppu ovat luonnollisesti myös hyvät varusteet Suomen pimeisiin ja kalseisiin olosuhteisiin. Latausta ja auton esilämmitystä voi hallita myös etänä. Edullisimmasta versiosta löytyy myös pysäköintitutka takaa. Kahden varustetason väliin jää Feel Pack -varustelu, jonka hintana on 44 300 euroa ja maksamalla tonnin lisää, autoon saa alemman varustetason varusteiden lisäksi paremmat Advanced Comfort -istuimet, jalkatilaan valaistuksen ja peruutuskameran. Myös peilit taittuvat koria vasten napin painalluksella. Kallein varustelutaso Shine sisältää vielä tuulilasinäytön, pysäköinitutkan myös eteen sekä aktiivisen vakionopeudensäätimen ja katveavustimen. Tietoviihdejärjestelmä paranee Shine-tasossa myös navigoinnin verran ja sormet eivät palele rattilämmityksen vuoksi. Maahantuoja myös uskoo, että korkeimmin varusteltu Shine on malleista suosituin, mitä ë-C4 X -malleista myydään eniten. Citroën ë-C4 X valmistetaan Espanjassa Madridissa, mutta se sujahtaa sulavasti myös Pohjoismaiseen katukuvaan tyylikkään ja puhtaan muotoilunsa ansiosta, joka vetoaa mitä todennäköisimmin myös suomalaisiin autoilijoihin. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?