20.2.2019

Continental uudisti pakettiautojen talvirenkaat: lupaus jopa 30 % paremmasta kulutuskestävyydestä

continental pakettiauto

Continental Van Contact Ice -nastarengas ja Van Contact Viking -kitkarengas luottavat uuteen kumiseokseen sekä kulutuspintaan, ja piikkipyörä myös aiempaa kestävämpään nastaan.

Continental tarjoaa tänä keväänä todellisen rengasuutuuksien kimaran. Saksalaisvalmistaja esitteli hiljattain täysin uuden henkilöautojen Ice Contact 3 -nastarenkaan niin kumirunkoisilla kuin alumiinirunkoisilla nastoilla varustettuna, ja myös erityisesti pakettiautoihin soveltuvat renkaat on pistetty täysin uudelle tolalle. Viimeksi mainitut kantavat nimiä Van Contact Ice (nastarengas) ja Van Contact Viking (kitkarengas).

Kumiseosta on molemmissa kehitetty, samoin kuvio on uusi, ja renkaissa on nyt määrätty pyörimissuunta – kuten kaikissa muissakin Continentalin talvirenkaissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Karkaistulla teräsnastalla

Pakettiauto rengastetaan Suomessa useimmiten nastarenkailla. Siinä missä henkilöautopuolella nasta/kitka-osuus on noin 80/20 prosenttia, pakuissa se on vastaavasti 90/10. Tosin Continentalilla pakettiautojen nastarenkaan osuus on aavistuksen pienempi.

Paitsi, että uudessa Van Contact Ice -nastarenkaassa nastojen sijoittelu on pistetty uuden pintakuvion myötä uusiksi, myös itse nastan malli on toinen, ja sen rungon materiaali aiempaa kovempaa laatua.

continental pakettiauto

Toisin kuin henkilöautojen renkaissa, joissa käytetään alumiini- tai Continentalilla uusimpana kumirunkoista nastaa, pakettiautorenkaassa nasta on teräksinen. Syynä ovat renkaaseen kohdistuvat voimat, jotka ovat painavan kuorman johdosta aivan eri luokkaa kuin henkilöautoissa.

Van Contact Icessa nastan teräsrunko on vielä karkaistu – piirre, jota ei edeltäjärengas Vanco Ice Contactissa käytetty, ja jolla nastan elinikää on valmistajan mukaan saatu olennaisesti lisättyä.

Renkaan ja nastan väliin tunkeutuu kilometrien myötä väkisinkin hiekkaa, pölyä ja muuta likaa, mikä alkaa kuluttaa nastan runkoa. Tämä puolestaan löysentää nastan pysymistä renkaassa. Karkaistussa teräsrungossa tämä kuluminen on merkittävästi vähäisempää, joten nasta myös pysyy selvästi paremmin renkaassa kiinni.

Toisena jippona renkaassa ovat niin kutsutut jääsäiliöt eli kulutuspintaan nastan ympärille muotoillut kolot, jotka keräävät renkaaseen tarttuvan jään ja estävät sen kertymisen nastan päälle. Tämäkin tehostaa nastan pistovoimaa. Tosin tämä etu luonnollisesti hälvenee kulutuspinnan kulumisen myötä.

Lumi pidon lisääjänä

Nastattomassa talvirenkaassa Van Contact Vikingissä huomionarvoista puolestaan on lumen käyttö kitkaa lisäävänä tekijänä. Lumipidon maksimoimiseksi kitkarenkaassa käytetään renkaan uriin muotoiltuja ”kerääjiä”, jotka nappaavat lunta kulutuspinnan suojiin.

continental pakettiauto

Maallikko mieltää urien täyttymisen pitoa heikentävänä ominaisuutena, mutta Continentalin mukaan asia on juuri päinvastoin, sillä lumi toimii tehokkaana jarruna lunta vasten ja parantaa näin osaltaan renkaan pitoa.

Vastaava ratkaisu on ollut käytössä Continentalin henkilöautojen kitkarenkaassa – tosin pakukäyttöön ”kerääjät” ovat paremman kantavuuden nimissä toteutettu eri tavoin.

Muutenkin parantuneet

Erityishuomio molemmissa uutuusrenkaissa on asetettu kulutuskestävyyteen, mikä on hyötyajoneuvojen puolella se tärkein ja arvostetuin ominaisuus.

continental pakettiauto

Jo nastattoman talvirenkaan eli Van Contact Vikingin kehitys edeltävään Vanco Viking Contact 2 -renkaaseen on Continentalin mukaan huimaa. Valmistajan mukaan kulutuskestävyys on parantunut 24 %, vesi/loskaliirron vastustuskyky 14 %, vierinvastus 12 % sekä ominaisuudet kuivalla kelillä 16 %, märällä 8 %, ja lumella 3 %. Melua renkaasta lähtee 4 % aiempaa vähemmän.

Nastarenkaan, siis Van Contact Icen kohdalla, kulutuskestävyys on kohentunut vieläkin selvemmin: eroa edeltäjään eli Vanco Ice Contactiin täydet 30 prosenttia, ja Continentalin mukaan kyse ei ole teoriasta, vaan oikeasti ajamalla testatuista kilometreistä.

Muissakin kohdissa nastarengas on parantunut – vierinvastuksessa 10 %, kuivalla kelillä 5 %, jää- ja lumiominaisuuksissa kummassakin 4 %, melutasossa niin ikään 4 % sekä vesi/loskaliirrossa 1 %.

Molempien uutuusrenkaiden myynti alkaa huhtikuussa, eli renkaat ovat tarjolla ensi talvikaudeksi, jolloin niiden kausi varsinaisesti starttaakin.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Continental

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat