20.2.2019 Ajoneuvot Continental uudisti pakettiautojen talvirenkaat: lupaus jopa 30 % paremmasta kulutuskestävyydestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Continental Van Contact Ice -nastarengas ja Van Contact Viking -kitkarengas luottavat uuteen kumiseokseen sekä kulutuspintaan, ja piikkipyörä myös aiempaa kestävämpään nastaan. Continental tarjoaa tänä keväänä todellisen rengasuutuuksien kimaran. Saksalaisvalmistaja esitteli hiljattain täysin uuden henkilöautojen Ice Contact 3 -nastarenkaan niin kumirunkoisilla kuin alumiinirunkoisilla nastoilla varustettuna, ja myös erityisesti pakettiautoihin soveltuvat renkaat on pistetty täysin uudelle tolalle. Viimeksi mainitut kantavat nimiä Van Contact Ice (nastarengas) ja Van Contact Viking (kitkarengas).Kumiseosta on molemmissa kehitetty, samoin kuvio on uusi, ja renkaissa on nyt määrätty pyörimissuunta – kuten kaikissa muissakin Continentalin talvirenkaissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKarkaistulla teräsnastallaPakettiauto rengastetaan Suomessa useimmiten nastarenkailla. Siinä missä henkilöautopuolella nasta/kitka-osuus on noin 80/20 prosenttia, pakuissa se on vastaavasti 90/10. Tosin Continentalilla pakettiautojen nastarenkaan osuus on aavistuksen pienempi.Paitsi, että uudessa Van Contact Ice -nastarenkaassa nastojen sijoittelu on pistetty uuden pintakuvion myötä uusiksi, myös itse nastan malli on toinen, ja sen rungon materiaali aiempaa kovempaa laatua.Toisin kuin henkilöautojen renkaissa, joissa käytetään alumiini- tai Continentalilla uusimpana kumirunkoista nastaa, pakettiautorenkaassa nasta on teräksinen. Syynä ovat renkaaseen kohdistuvat voimat, jotka ovat painavan kuorman johdosta aivan eri luokkaa kuin henkilöautoissa.Van Contact Icessa nastan teräsrunko on vielä karkaistu – piirre, jota ei edeltäjärengas Vanco Ice Contactissa käytetty, ja jolla nastan elinikää on valmistajan mukaan saatu olennaisesti lisättyä.Renkaan ja nastan väliin tunkeutuu kilometrien myötä väkisinkin hiekkaa, pölyä ja muuta likaa, mikä alkaa kuluttaa nastan runkoa. Tämä puolestaan löysentää nastan pysymistä renkaassa. Karkaistussa teräsrungossa tämä kuluminen on merkittävästi vähäisempää, joten nasta myös pysyy selvästi paremmin renkaassa kiinni.Toisena jippona renkaassa ovat niin kutsutut jääsäiliöt eli kulutuspintaan nastan ympärille muotoillut kolot, jotka keräävät renkaaseen tarttuvan jään ja estävät sen kertymisen nastan päälle. Tämäkin tehostaa nastan pistovoimaa. Tosin tämä etu luonnollisesti hälvenee kulutuspinnan kulumisen myötä.Lumi pidon lisääjänäNastattomassa talvirenkaassa Van Contact Vikingissä huomionarvoista puolestaan on lumen käyttö kitkaa lisäävänä tekijänä. Lumipidon maksimoimiseksi kitkarenkaassa käytetään renkaan uriin muotoiltuja ”kerääjiä”, jotka nappaavat lunta kulutuspinnan suojiin.Maallikko mieltää urien täyttymisen pitoa heikentävänä ominaisuutena, mutta Continentalin mukaan asia on juuri päinvastoin, sillä lumi toimii tehokkaana jarruna lunta vasten ja parantaa näin osaltaan renkaan pitoa.Vastaava ratkaisu on ollut käytössä Continentalin henkilöautojen kitkarenkaassa – tosin pakukäyttöön ”kerääjät” ovat paremman kantavuuden nimissä toteutettu eri tavoin.Muutenkin parantuneetErityishuomio molemmissa uutuusrenkaissa on asetettu kulutuskestävyyteen, mikä on hyötyajoneuvojen puolella se tärkein ja arvostetuin ominaisuus.Jo nastattoman talvirenkaan eli Van Contact Vikingin kehitys edeltävään Vanco Viking Contact 2 -renkaaseen on Continentalin mukaan huimaa. Valmistajan mukaan kulutuskestävyys on parantunut 24 %, vesi/loskaliirron vastustuskyky 14 %, vierinvastus 12 % sekä ominaisuudet kuivalla kelillä 16 %, märällä 8 %, ja lumella 3 %. Melua renkaasta lähtee 4 % aiempaa vähemmän.Nastarenkaan, siis Van Contact Icen kohdalla, kulutuskestävyys on kohentunut vieläkin selvemmin: eroa edeltäjään eli Vanco Ice Contactiin täydet 30 prosenttia, ja Continentalin mukaan kyse ei ole teoriasta, vaan oikeasti ajamalla testatuista kilometreistä.Muissakin kohdissa nastarengas on parantunut – vierinvastuksessa 10 %, kuivalla kelillä 5 %, jää- ja lumiominaisuuksissa kummassakin 4 %, melutasossa niin ikään 4 % sekä vesi/loskaliirrossa 1 %.Molempien uutuusrenkaiden myynti alkaa huhtikuussa, eli renkaat ovat tarjolla ensi talvikaudeksi, jolloin niiden kausi varsinaisesti starttaakin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: ContinentalMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti