20.2.2019 Ajoneuvot Continental uudisti pakettiautojen talvirenkaat: lupaus jopa 30 % paremmasta kulutuskestävyydestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Continental Van Contact Ice -nastarengas ja Van Contact Viking -kitkarengas luottavat uuteen kumiseokseen sekä kulutuspintaan, ja piikkipyörä myös aiempaa kestävämpään nastaan. Continental tarjoaa tänä keväänä todellisen rengasuutuuksien kimaran. Saksalaisvalmistaja esitteli hiljattain täysin uuden henkilöautojen Ice Contact 3 -nastarenkaan niin kumirunkoisilla kuin alumiinirunkoisilla nastoilla varustettuna, ja myös erityisesti pakettiautoihin soveltuvat renkaat on pistetty täysin uudelle tolalle. Viimeksi mainitut kantavat nimiä Van Contact Ice (nastarengas) ja Van Contact Viking (kitkarengas). Kumiseosta on molemmissa kehitetty, samoin kuvio on uusi, ja renkaissa on nyt määrätty pyörimissuunta – kuten kaikissa muissakin Continentalin talvirenkaissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Karkaistulla teräsnastalla Pakettiauto rengastetaan Suomessa useimmiten nastarenkailla. Siinä missä henkilöautopuolella nasta/kitka-osuus on noin 80/20 prosenttia, pakuissa se on vastaavasti 90/10. Tosin Continentalilla pakettiautojen nastarenkaan osuus on aavistuksen pienempi. Paitsi, että uudessa Van Contact Ice -nastarenkaassa nastojen sijoittelu on pistetty uuden pintakuvion myötä uusiksi, myös itse nastan malli on toinen, ja sen rungon materiaali aiempaa kovempaa laatua. Toisin kuin henkilöautojen renkaissa, joissa käytetään alumiini- tai Continentalilla uusimpana kumirunkoista nastaa, pakettiautorenkaassa nasta on teräksinen. Syynä ovat renkaaseen kohdistuvat voimat, jotka ovat painavan kuorman johdosta aivan eri luokkaa kuin henkilöautoissa. Van Contact Icessa nastan teräsrunko on vielä karkaistu – piirre, jota ei edeltäjärengas Vanco Ice Contactissa käytetty, ja jolla nastan elinikää on valmistajan mukaan saatu olennaisesti lisättyä. Renkaan ja nastan väliin tunkeutuu kilometrien myötä väkisinkin hiekkaa, pölyä ja muuta likaa, mikä alkaa kuluttaa nastan runkoa. Tämä puolestaan löysentää nastan pysymistä renkaassa. Karkaistussa teräsrungossa tämä kuluminen on merkittävästi vähäisempää, joten nasta myös pysyy selvästi paremmin renkaassa kiinni. Toisena jippona renkaassa ovat niin kutsutut jääsäiliöt eli kulutuspintaan nastan ympärille muotoillut kolot, jotka keräävät renkaaseen tarttuvan jään ja estävät sen kertymisen nastan päälle. Tämäkin tehostaa nastan pistovoimaa. Tosin tämä etu luonnollisesti hälvenee kulutuspinnan kulumisen myötä. Lumi pidon lisääjänä Nastattomassa talvirenkaassa Van Contact Vikingissä huomionarvoista puolestaan on lumen käyttö kitkaa lisäävänä tekijänä. Lumipidon maksimoimiseksi kitkarenkaassa käytetään renkaan uriin muotoiltuja ”kerääjiä”, jotka nappaavat lunta kulutuspinnan suojiin. Maallikko mieltää urien täyttymisen pitoa heikentävänä ominaisuutena, mutta Continentalin mukaan asia on juuri päinvastoin, sillä lumi toimii tehokkaana jarruna lunta vasten ja parantaa näin osaltaan renkaan pitoa. Vastaava ratkaisu on ollut käytössä Continentalin henkilöautojen kitkarenkaassa – tosin pakukäyttöön ”kerääjät” ovat paremman kantavuuden nimissä toteutettu eri tavoin. Muutenkin parantuneet Erityishuomio molemmissa uutuusrenkaissa on asetettu kulutuskestävyyteen, mikä on hyötyajoneuvojen puolella se tärkein ja arvostetuin ominaisuus. Jo nastattoman talvirenkaan eli Van Contact Vikingin kehitys edeltävään Vanco Viking Contact 2 -renkaaseen on Continentalin mukaan huimaa. Valmistajan mukaan kulutuskestävyys on parantunut 24 %, vesi/loskaliirron vastustuskyky 14 %, vierinvastus 12 % sekä ominaisuudet kuivalla kelillä 16 %, märällä 8 %, ja lumella 3 %. Melua renkaasta lähtee 4 % aiempaa vähemmän. Nastarenkaan, siis Van Contact Icen kohdalla, kulutuskestävyys on kohentunut vieläkin selvemmin: eroa edeltäjään eli Vanco Ice Contactiin täydet 30 prosenttia, ja Continentalin mukaan kyse ei ole teoriasta, vaan oikeasti ajamalla testatuista kilometreistä. Muissakin kohdissa nastarengas on parantunut – vierinvastuksessa 10 %, kuivalla kelillä 5 %, jää- ja lumiominaisuuksissa kummassakin 4 %, melutasossa niin ikään 4 % sekä vesi/loskaliirrossa 1 %. Molempien uutuusrenkaiden myynti alkaa huhtikuussa, eli renkaat ovat tarjolla ensi talvikaudeksi, jolloin niiden kausi varsinaisesti starttaakin. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Continental Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt