20.2.2019 Ajoneuvot Continental uudisti pakettiautojen talvirenkaat: lupaus jopa 30 % paremmasta kulutuskestävyydestä Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Continental Van Contact Ice -nastarengas ja Van Contact Viking -kitkarengas luottavat uuteen kumiseokseen sekä kulutuspintaan, ja piikkipyörä myös aiempaa kestävämpään nastaan. Continental tarjoaa tänä keväänä todellisen rengasuutuuksien kimaran. Saksalaisvalmistaja esitteli hiljattain täysin uuden henkilöautojen Ice Contact 3 -nastarenkaan niin kumirunkoisilla kuin alumiinirunkoisilla nastoilla varustettuna, ja myös erityisesti pakettiautoihin soveltuvat renkaat on pistetty täysin uudelle tolalle. Viimeksi mainitut kantavat nimiä Van Contact Ice (nastarengas) ja Van Contact Viking (kitkarengas). Kumiseosta on molemmissa kehitetty, samoin kuvio on uusi, ja renkaissa on nyt määrätty pyörimissuunta – kuten kaikissa muissakin Continentalin talvirenkaissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Karkaistulla teräsnastalla Pakettiauto rengastetaan Suomessa useimmiten nastarenkailla. Siinä missä henkilöautopuolella nasta/kitka-osuus on noin 80/20 prosenttia, pakuissa se on vastaavasti 90/10. Tosin Continentalilla pakettiautojen nastarenkaan osuus on aavistuksen pienempi. Paitsi, että uudessa Van Contact Ice -nastarenkaassa nastojen sijoittelu on pistetty uuden pintakuvion myötä uusiksi, myös itse nastan malli on toinen, ja sen rungon materiaali aiempaa kovempaa laatua. Toisin kuin henkilöautojen renkaissa, joissa käytetään alumiini- tai Continentalilla uusimpana kumirunkoista nastaa, pakettiautorenkaassa nasta on teräksinen. Syynä ovat renkaaseen kohdistuvat voimat, jotka ovat painavan kuorman johdosta aivan eri luokkaa kuin henkilöautoissa. Van Contact Icessa nastan teräsrunko on vielä karkaistu – piirre, jota ei edeltäjärengas Vanco Ice Contactissa käytetty, ja jolla nastan elinikää on valmistajan mukaan saatu olennaisesti lisättyä. Renkaan ja nastan väliin tunkeutuu kilometrien myötä väkisinkin hiekkaa, pölyä ja muuta likaa, mikä alkaa kuluttaa nastan runkoa. Tämä puolestaan löysentää nastan pysymistä renkaassa. Karkaistussa teräsrungossa tämä kuluminen on merkittävästi vähäisempää, joten nasta myös pysyy selvästi paremmin renkaassa kiinni. Toisena jippona renkaassa ovat niin kutsutut jääsäiliöt eli kulutuspintaan nastan ympärille muotoillut kolot, jotka keräävät renkaaseen tarttuvan jään ja estävät sen kertymisen nastan päälle. Tämäkin tehostaa nastan pistovoimaa. Tosin tämä etu luonnollisesti hälvenee kulutuspinnan kulumisen myötä. Lumi pidon lisääjänä Nastattomassa talvirenkaassa Van Contact Vikingissä huomionarvoista puolestaan on lumen käyttö kitkaa lisäävänä tekijänä. Lumipidon maksimoimiseksi kitkarenkaassa käytetään renkaan uriin muotoiltuja ”kerääjiä”, jotka nappaavat lunta kulutuspinnan suojiin. Maallikko mieltää urien täyttymisen pitoa heikentävänä ominaisuutena, mutta Continentalin mukaan asia on juuri päinvastoin, sillä lumi toimii tehokkaana jarruna lunta vasten ja parantaa näin osaltaan renkaan pitoa. Vastaava ratkaisu on ollut käytössä Continentalin henkilöautojen kitkarenkaassa – tosin pakukäyttöön ”kerääjät” ovat paremman kantavuuden nimissä toteutettu eri tavoin. Muutenkin parantuneet Erityishuomio molemmissa uutuusrenkaissa on asetettu kulutuskestävyyteen, mikä on hyötyajoneuvojen puolella se tärkein ja arvostetuin ominaisuus. Jo nastattoman talvirenkaan eli Van Contact Vikingin kehitys edeltävään Vanco Viking Contact 2 -renkaaseen on Continentalin mukaan huimaa. Valmistajan mukaan kulutuskestävyys on parantunut 24 %, vesi/loskaliirron vastustuskyky 14 %, vierinvastus 12 % sekä ominaisuudet kuivalla kelillä 16 %, märällä 8 %, ja lumella 3 %. Melua renkaasta lähtee 4 % aiempaa vähemmän. Nastarenkaan, siis Van Contact Icen kohdalla, kulutuskestävyys on kohentunut vieläkin selvemmin: eroa edeltäjään eli Vanco Ice Contactiin täydet 30 prosenttia, ja Continentalin mukaan kyse ei ole teoriasta, vaan oikeasti ajamalla testatuista kilometreistä. Muissakin kohdissa nastarengas on parantunut – vierinvastuksessa 10 %, kuivalla kelillä 5 %, jää- ja lumiominaisuuksissa kummassakin 4 %, melutasossa niin ikään 4 % sekä vesi/loskaliirrossa 1 %. Molempien uutuusrenkaiden myynti alkaa huhtikuussa, eli renkaat ovat tarjolla ensi talvikaudeksi, jolloin niiden kausi varsinaisesti starttaakin. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Continental Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 4.11.2025 Autoilu Liikenteen automaattinen tulevaisuus lähenee – miten Suomessa? 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 30.10.2025 Ajoneuvot Maserati MCPura ja Alfa Romeo Giulia QV liittyivät Italian karabinieereihin – tehtävä liittyy enemmän lääketieteeseen kuin liikennekurin valvomiseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan