20.2.2019 Ajoneuvot Continental uudisti pakettiautojen talvirenkaat: lupaus jopa 30 % paremmasta kulutuskestävyydestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Continental Van Contact Ice -nastarengas ja Van Contact Viking -kitkarengas luottavat uuteen kumiseokseen sekä kulutuspintaan, ja piikkipyörä myös aiempaa kestävämpään nastaan. Continental tarjoaa tänä keväänä todellisen rengasuutuuksien kimaran. Saksalaisvalmistaja esitteli hiljattain täysin uuden henkilöautojen Ice Contact 3 -nastarenkaan niin kumirunkoisilla kuin alumiinirunkoisilla nastoilla varustettuna, ja myös erityisesti pakettiautoihin soveltuvat renkaat on pistetty täysin uudelle tolalle. Viimeksi mainitut kantavat nimiä Van Contact Ice (nastarengas) ja Van Contact Viking (kitkarengas). Kumiseosta on molemmissa kehitetty, samoin kuvio on uusi, ja renkaissa on nyt määrätty pyörimissuunta – kuten kaikissa muissakin Continentalin talvirenkaissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Karkaistulla teräsnastalla Pakettiauto rengastetaan Suomessa useimmiten nastarenkailla. Siinä missä henkilöautopuolella nasta/kitka-osuus on noin 80/20 prosenttia, pakuissa se on vastaavasti 90/10. Tosin Continentalilla pakettiautojen nastarenkaan osuus on aavistuksen pienempi. Paitsi, että uudessa Van Contact Ice -nastarenkaassa nastojen sijoittelu on pistetty uuden pintakuvion myötä uusiksi, myös itse nastan malli on toinen, ja sen rungon materiaali aiempaa kovempaa laatua. Toisin kuin henkilöautojen renkaissa, joissa käytetään alumiini- tai Continentalilla uusimpana kumirunkoista nastaa, pakettiautorenkaassa nasta on teräksinen. Syynä ovat renkaaseen kohdistuvat voimat, jotka ovat painavan kuorman johdosta aivan eri luokkaa kuin henkilöautoissa. Van Contact Icessa nastan teräsrunko on vielä karkaistu – piirre, jota ei edeltäjärengas Vanco Ice Contactissa käytetty, ja jolla nastan elinikää on valmistajan mukaan saatu olennaisesti lisättyä. Renkaan ja nastan väliin tunkeutuu kilometrien myötä väkisinkin hiekkaa, pölyä ja muuta likaa, mikä alkaa kuluttaa nastan runkoa. Tämä puolestaan löysentää nastan pysymistä renkaassa. Karkaistussa teräsrungossa tämä kuluminen on merkittävästi vähäisempää, joten nasta myös pysyy selvästi paremmin renkaassa kiinni. Toisena jippona renkaassa ovat niin kutsutut jääsäiliöt eli kulutuspintaan nastan ympärille muotoillut kolot, jotka keräävät renkaaseen tarttuvan jään ja estävät sen kertymisen nastan päälle. Tämäkin tehostaa nastan pistovoimaa. Tosin tämä etu luonnollisesti hälvenee kulutuspinnan kulumisen myötä. Lumi pidon lisääjänä Nastattomassa talvirenkaassa Van Contact Vikingissä huomionarvoista puolestaan on lumen käyttö kitkaa lisäävänä tekijänä. Lumipidon maksimoimiseksi kitkarenkaassa käytetään renkaan uriin muotoiltuja ”kerääjiä”, jotka nappaavat lunta kulutuspinnan suojiin. Maallikko mieltää urien täyttymisen pitoa heikentävänä ominaisuutena, mutta Continentalin mukaan asia on juuri päinvastoin, sillä lumi toimii tehokkaana jarruna lunta vasten ja parantaa näin osaltaan renkaan pitoa. Vastaava ratkaisu on ollut käytössä Continentalin henkilöautojen kitkarenkaassa – tosin pakukäyttöön ”kerääjät” ovat paremman kantavuuden nimissä toteutettu eri tavoin. Muutenkin parantuneet Erityishuomio molemmissa uutuusrenkaissa on asetettu kulutuskestävyyteen, mikä on hyötyajoneuvojen puolella se tärkein ja arvostetuin ominaisuus. Jo nastattoman talvirenkaan eli Van Contact Vikingin kehitys edeltävään Vanco Viking Contact 2 -renkaaseen on Continentalin mukaan huimaa. Valmistajan mukaan kulutuskestävyys on parantunut 24 %, vesi/loskaliirron vastustuskyky 14 %, vierinvastus 12 % sekä ominaisuudet kuivalla kelillä 16 %, märällä 8 %, ja lumella 3 %. Melua renkaasta lähtee 4 % aiempaa vähemmän. Nastarenkaan, siis Van Contact Icen kohdalla, kulutuskestävyys on kohentunut vieläkin selvemmin: eroa edeltäjään eli Vanco Ice Contactiin täydet 30 prosenttia, ja Continentalin mukaan kyse ei ole teoriasta, vaan oikeasti ajamalla testatuista kilometreistä. Muissakin kohdissa nastarengas on parantunut – vierinvastuksessa 10 %, kuivalla kelillä 5 %, jää- ja lumiominaisuuksissa kummassakin 4 %, melutasossa niin ikään 4 % sekä vesi/loskaliirrossa 1 %. Molempien uutuusrenkaiden myynti alkaa huhtikuussa, eli renkaat ovat tarjolla ensi talvikaudeksi, jolloin niiden kausi varsinaisesti starttaakin. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Continental Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 19.7.2024 Tekniikka Uutta tekniikkaa: Audi A5:n himmenevä panoraamakatto 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan