11.2.2021

Cupra Formentor -lataushybridi myynnissä – sähkö tarkoittaa vähemmän tehoa ja vetäviä pyöriä

Cupra Formentor e-Hybrid

Eri valmistajien lähestymistavat ladattaviin hybrideihin saattavat poiketa reippaasti. Joidenkin toimijoiden keskuudessa suosittu ’’sähköllä lisää voimaa’’ ei ole selvästi ideologia Cupra Formentor e-Hybrid -katumaasturin taustalla.

Aiemmin koeajamamme yli 300-hevosvoimainen 2,0-litraisella TSI-moottorilla varustettu katumaasturi Cupra Formentor on tarjolla jatkossa myös ladattavilla voimalinjoilla. Ladattavat mallit kantavat tarkemmin nimeä Cupra Formentor e-Hybrid.

Sähköistynyttä Formentoria on tarjolla kahdella eri tehovaihtoehdolla, joista molemmat on varustettu 1,4-litraisella TSI -bensiinimoottorilla ja kuusiportaisella DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla. Ajoakku on molemmissa vaihtoehdoissa 13 kilowattituntinen.

Vaihtoehdoista laiskempi tuottaa 150 kilowatin (204 hevosvoiman) yhteistehon. Hintaa tällä urheilulliseksi itseään leimaavan brändin uutukaisella on edullisimmillaan 38 395 euroa, joka on noin 9 500 euroa vähemmän kuin kaksilitraisen sähköttömän mallin lähtöhinta. Autoveroa sähköttömässä mallissa kannetaan arviolta lähes 13 000 euroa, kun hybridimalleilla sen osuus arvioidaan alle 1 500 euron.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Montako vetävää pyörää haluat?

Jos hinnat alkaen -Formentorissa ei ole tarpeeksi löylyä, niin ei silti tarvitse automaattisesti suunnata katsettaan pois latausmallistosta. Hieman varustellumpi Formentor VZ e-Hybrid on samasta polttomoottorista huolimatta 30 kW (41 hv) edukkaampaa mallia tehokkaampi, eli yhteistehoa on 180 kW (245 hv). Tämän mallin hinnat alkavat 42 499 eurosta.

Cupra Formentor
Ottaisitko Cuprasi ennemmin ladattavana vai puhtaasti bensiinitoimisena?

Hybridimallien toimintamatkan luvataan olevan versiosta riippuen 54–59 kilometriä ja yhdistettyjen WLTP-CO2 -päästöjen 27–33 grammaa sadalla kilometrillä. Takuu on saman pituinen kuin polttomoottorimallilla: 5 vuotta tai 100 000 kilometriä.

Huokeamman hinnan hybrideistä kannattaa kuitenkin huomioida yksi asia ennen ostopäätöstä: ne ovat saatavilla ainoastaan etuvetoisina, kun puhtaasti bensiinitoiminen on nelivetoinen. Ladattavissa versioissa puolestaan on vakiona sähkökäyttöinen seisontalämmitys ja -jäähdytys.

Lähde ja kuvat: Cupra

Luetuimmat