12.12.2020

Koeajo: Cupra Formentor on sporttimerkin ensimmäinen oma malli, joka toimisi crossoverin sijaan ihan vain farkkunakin

Vasta muutama vuosi sitten Seatista eriytetty sporttimerkki on kasvanut nopeasti, sillä ensimmäinen oma malli Cupra Formentor tuntuu suorastaan keski-ikäiseltä. Hyvää: tyyli, mukavuus, hinta. Huonoa: Cupraan kohdistuvat suorituskykyodotukset, tietoviihdejärjestelmä.

Kuparinvärinen tribaalilogo ja uusi korimalli kääntävät katseita parkkipaikoilla. Autobongareille Cupra on vielä uusi tuttavuus – erityisesti Cupra Formentor, uuden automerkin ensimmäinen ikioma malli, joka ei enää ole pelkkä sporttiversioitu Seat.

Muutama vuosi sitten espanjalaismerkki halkaistiin kahtia, ja urheilullishenkisistä Cupra-malleista tehtiin oma automerkki – ainakin tavallaan. Rekisteriotteessa kummittelee vielä Seat, samoin maahantuojan viestinnässä. Abarthin ja Cupran takaa löytynyt Luca de Meo puolestaan ennätti itse jo siirtyä Renaultille suunnittelemaan Alpinen uutta roolia – huomaatteko kuvion?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Crossover-farmari

Cupra Formentor on mielenkiintoinen tapaus uuden urheilullisen merkin omaksi malliksi, sillä crossover tuntuu välittömästi sporttilupausten pettämiseltä. Perusasiat ovat kuitenkin kunnossa: Formentor on selvästi Cupra Atecaa jäntevämpi ja näkyvyys eteen on harvinaisen hyvä, mikä antaa kuljettajalle luottoa auton äärilaitojen suhteen.

Toisaalta kompaktiksi puristettu Formentor toimisi erinomaisesti ihan vain farmarina, jos maavaraa madaltaisi 30 mm ja poistaisi helmoja koristavat seikkailumuovit. Tilat ovat kiitettävällä tasolla, joten Formentor soveltuu mainiosti arjen haasteisiin. Tavaratilakin on 420-litrainen. Vihaisen kulmikas muotoilu näyttää luonnossa jännittävältä ja sinne tänne läiskityt kuparinväriset yksityiskohdat piristävät, joten ainakin auton erottaa parkkipaikalla.

Sisätiloissa teema jatkuu, joskin melko muovisena. Volkswagen-ryhmän uuden aallon tietoviihdejärjestelmä aiheuttaa lähinnä halun iskeä haarukan pystyyn kosketusnäyttöön. Hipaisukytkimillä vuorattu näytönreunus ja pintakovaksi viritetty alusta ovat nekin huono yhtälö, kun käsi etsii tukea lämpötilasäätimien kohdalta. Virtuaalimittaristo tarjoaa muutaman näkymävaihtoehdon, joista yksikään ei kerro kaikkea.

Suuremmat numerot

Pienen Cupra-malleilta odotettavan pintakovuuden jälkeen Formentor on jopa yllättävän mukava. Rengasmelu tosin kuuluu sisälle, mutta hampaiden paikat eivät irtoa kuopissa ja töyssyissä. Ohjaustuntuma ei ole erityisen maaginen mutta crossoveriin perushyvä, ja lisävarusteisten Brembojen jarrutuntuma todella miellyttää.

Konepellin alla puhkuu 310 hevosvoimaan viritetty kaksilitrainen bensiiniturbo parinaan seitsenvaihteinen kaksoiskytkinlaatikko ja neliveto. Urheilullisemmissa ajotiloissa sisään kantautuu melkoinen mörinä. Valitettavasti vaihteisto ei kiirehdi edes sporttisissa ajotiloissa, joten kaasupolkimen päättäväisiä painalluksia seuraa odottelu. Myös moottorin potku jättää numeroita kylmemmäksi.

Sähköä odotellessa

Cupra Formentorin kohdalla valmistajan lupaukset ja perinteisen voimalinjan suoritusarvot lupailevat ehkä enemmän kuin mihin perusmukava kompakti crossover todella taipuu.

Seuraavaksi Cupralla tapahtuu lataushybridi Leonin ja sähköisen El-Bornin muodossa, ja myös Formentorista on tulossa lataushybridiversio. Ehkä merkin olisi kannattanut olla sähköistetty alusta saakka. Toisaalta markkinoilta löytyy myös etuvetoinen 150 hevosvoiman Formentor, herättäen aimo annoksen kysymyksiä Cupran/Seatin/VW:n aikomuksista koko merkin suhteen.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Cupra Formentor 2.0 TSI 228 kW 4Drive DSG

Hinta alkaen

47 892 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

54 323 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto.

Teho

228 kW (310 hv), 5450–6500 r/min

Vääntö

400 Nm (2000–5450 r/min)

Vääntö

400 Nm (2000–5450 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,9 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 8,4 (yhd.)

CO2-päästöt

192 g/km

Mitat

pituus 4450 mm, leveys 1839 mm, korkeus 1528 mm, akseliväli 2680 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2000 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

5 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat