12.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Cupra Formentor on sporttimerkin ensimmäinen oma malli, joka toimisi crossoverin sijaan ihan vain farkkunakin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vasta muutama vuosi sitten Seatista eriytetty sporttimerkki on kasvanut nopeasti, sillä ensimmäinen oma malli Cupra Formentor tuntuu suorastaan keski-ikäiseltä. Hyvää: tyyli, mukavuus, hinta. Huonoa: Cupraan kohdistuvat suorituskykyodotukset, tietoviihdejärjestelmä. Kuparinvärinen tribaalilogo ja uusi korimalli kääntävät katseita parkkipaikoilla. Autobongareille Cupra on vielä uusi tuttavuus – erityisesti Cupra Formentor, uuden automerkin ensimmäinen ikioma malli, joka ei enää ole pelkkä sporttiversioitu Seat.Muutama vuosi sitten espanjalaismerkki halkaistiin kahtia, ja urheilullishenkisistä Cupra-malleista tehtiin oma automerkki – ainakin tavallaan. Rekisteriotteessa kummittelee vielä Seat, samoin maahantuojan viestinnässä. Abarthin ja Cupran takaa löytynyt Luca de Meo puolestaan ennätti itse jo siirtyä Renaultille suunnittelemaan Alpinen uutta roolia – huomaatteko kuvion?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCrossover-farmariCupra Formentor on mielenkiintoinen tapaus uuden urheilullisen merkin omaksi malliksi, sillä crossover tuntuu välittömästi sporttilupausten pettämiseltä. Perusasiat ovat kuitenkin kunnossa: Formentor on selvästi Cupra Atecaa jäntevämpi ja näkyvyys eteen on harvinaisen hyvä, mikä antaa kuljettajalle luottoa auton äärilaitojen suhteen.Toisaalta kompaktiksi puristettu Formentor toimisi erinomaisesti ihan vain farmarina, jos maavaraa madaltaisi 30 mm ja poistaisi helmoja koristavat seikkailumuovit. Tilat ovat kiitettävällä tasolla, joten Formentor soveltuu mainiosti arjen haasteisiin. Tavaratilakin on 420-litrainen. Vihaisen kulmikas muotoilu näyttää luonnossa jännittävältä ja sinne tänne läiskityt kuparinväriset yksityiskohdat piristävät, joten ainakin auton erottaa parkkipaikalla. Sisätiloissa teema jatkuu, joskin melko muovisena. Volkswagen-ryhmän uuden aallon tietoviihdejärjestelmä aiheuttaa lähinnä halun iskeä haarukan pystyyn kosketusnäyttöön. Hipaisukytkimillä vuorattu näytönreunus ja pintakovaksi viritetty alusta ovat nekin huono yhtälö, kun käsi etsii tukea lämpötilasäätimien kohdalta. Virtuaalimittaristo tarjoaa muutaman näkymävaihtoehdon, joista yksikään ei kerro kaikkea. Suuremmat numerotPienen Cupra-malleilta odotettavan pintakovuuden jälkeen Formentor on jopa yllättävän mukava. Rengasmelu tosin kuuluu sisälle, mutta hampaiden paikat eivät irtoa kuopissa ja töyssyissä. Ohjaustuntuma ei ole erityisen maaginen mutta crossoveriin perushyvä, ja lisävarusteisten Brembojen jarrutuntuma todella miellyttää. Konepellin alla puhkuu 310 hevosvoimaan viritetty kaksilitrainen bensiiniturbo parinaan seitsenvaihteinen kaksoiskytkinlaatikko ja neliveto. Urheilullisemmissa ajotiloissa sisään kantautuu melkoinen mörinä. Valitettavasti vaihteisto ei kiirehdi edes sporttisissa ajotiloissa, joten kaasupolkimen päättäväisiä painalluksia seuraa odottelu. Myös moottorin potku jättää numeroita kylmemmäksi.Sähköä odotellessaCupra Formentorin kohdalla valmistajan lupaukset ja perinteisen voimalinjan suoritusarvot lupailevat ehkä enemmän kuin mihin perusmukava kompakti crossover todella taipuu.Seuraavaksi Cupralla tapahtuu lataushybridi Leonin ja sähköisen El-Bornin muodossa, ja myös Formentorista on tulossa lataushybridiversio. Ehkä merkin olisi kannattanut olla sähköistetty alusta saakka. Toisaalta markkinoilta löytyy myös etuvetoinen 150 hevosvoiman Formentor, herättäen aimo annoksen kysymyksiä Cupran/Seatin/VW:n aikomuksista koko merkin suhteen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Cupra Formentor 2.0 TSI 228 kW 4Drive DSG Hinta alkaen 47 892 € Koeajetun auton hinta varusteineen 54 323 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 228 kW (310 hv), 5450–6500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–5450 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–5450 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,4 (yhd.) CO2-päästöt 192 g/km Mitat pituus 4450 mm, leveys 1839 mm, korkeus 1528 mm, akseliväli 2680 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Koeajo Koeajo: Subaru Forester – vanhoilla vahvuuksilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti