21.3.2023 Ajoneuvot Dodge Challenger jysäyttää vielä viimeisen kerran – 1 040-heppaisella SRT Demon 170:llä nollasta sataan 1,66 sekunnissa, lisävarusteena jarruvarjo! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykypolven Dodge Challengerin 15-vuotinen tuotantotaival on pian ohi, mutta sitä ennen barreli täytettiin etanolilla ja räjäytettiin. SRT Demon 170:n kohdalla kannattaa valmistautua omaksumaan paljon isoja - ja pieniä - lukuja, kuten myös sähköautot kaatavia ennätyslukuja. Maailman muskelein auto siitä taisi lopulta syntyä, kun Dodge lunasti jokin aikaa sitten tekemänsä lupauksen ultimaattisesta Challengerista, joka samalla päättäisi nykypolven tuotannon, ja olisi mahdollisesti samalla lajinsa viimeinen polttomoottorinen.Tiistaiyönä Suomen aikaa ensi-iltansa Las Vegasissa saanut Dodge Challenger SRT Demon 170 on erinomainen lopetus jo ajat sitten klassikoksi muodostuneelle Challenger-sarjalle. Siinähän ei ole koskaan ollut varsinaisesti mitään järkeä, ja se on aina tullut tekniikassa vähän muita muskeleita perässä, mutta se on vuosi toisensa perään voittanut kaikista parhaiten fanit ja fanaatikot puolelleen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDemon äärimmilläänDemon 170:ssä - jossa luku 170 on johdettu etanolin alkoholipitoisuudesta - 6,2-litrainen V8 on viety niin äärimmilleen, ettei se enää jaa moniakaan osia perustansa, "perus-Demonin", kanssa. Sama pätee oikeastaan koko voimalinjaan. Huippulukemien takana on todellakin isoja muutoksia, sillä lähes kaikkia mahdollisia tilavuuksia ja paineita on hilattu ylös.1 040 hevosvoimaa saavutetaan RE85 -polttoaineella, mutta ihan tavallisella E10-bensallakin koneesta irtoaa 900 hevosvoimaa. 1 380 newtonmetrin huippuväännön superlatiivinen moottori saavuttaa 4 200 minuuttikierroksen kohdalla. Autossa on enemmän tehoa ja vääntöä, kuin alkuperäisessä Bugatti Veyronissa 8 litran W16:lla.1,66 sekuntia - uusi sarjatuotantoautojen kiihtyvyysennätys?Demon 170:n valmistusmäärä rajataan 3 300:een. Näistä 3 000 on varattu USA:n- ja loput 300 Kanadan markkinoille. Noinkin korkea valmistusmäärä tarkoittaa ilman muuta sitä, että voidaan puhua sarjavalmisteisesta autosta.Demon 170:n kiihtyvyyslukemaksi nollasta sataan - tarkalleen 0-60 mph - kerrotaan 1,66 sekuntia. Niin sanottuun varttimailiin kuluu puolestaan National Hot Rod Associationin virallistamana 8,91 sekuntia, jonka aikana mittariin kertyy 245 km/h. Auton virallista huippunopeutta Dodge ei paljasta.Mieli alkaa saman tien kelaamaan tälle nollasta kuuteenkymppiin -lukemalle mahdollisia haastajia sarjatuotantoautojen maailmasta. Kela pysähtyy Tesla Model S Plaidiin, joka on kellottanut sarjatuotantoasussaan lukeman 1,99 sekuntia. Tuotantotaivaltaan vielä odottavan Tesla Roadsterin on puolestaan luvattu suoriutuvan tehtävästä 1,9 sekunnissa.Julistetaanko siis Challenger SRT Demon 170 heti kättelyssä epävirallisesti maailmanennätysautoksi?Täysin pitelemätön petoSupermarkettiin kannattanee ajella bensiinillä, sillä kaikelle kontrollille voi sanoa ihan viimeistään hyvästit 1 000 hevosvoiman rajan tuolla puolen. Ainoa järkevä paikka koetella pitelemättömän pedon rajoja on varmasti kiihdytysrata.Kuten jo kaukaa voi huomata, Demon 170:n takapyörät pureutuvat asfalttiin melkoisten läskirenkaiden tuella. Mickey Thompson ET Street R -kiihdytysrenkaat ovat takana kokoa 315/50 R17. Lisävarusteena saatavilla on myös toinen rengassetti, josta löytyvät niinkin arkinen asia kuin urat.Muiltakin osin ostajalla on paljon valtaa päättää, kuinka kiihdytysrataorientoituneen omastaan haluaa. Hyvin riisutussa ja painostaan tarkassa konfiguraatiossa ei ole mattoja eikä radiota, tasokkaammasta puolestaan löytyy alcantaraverhoilu ja kattoikkuna.Dodge Direct Connection -lisävarusteet pitävät sisällään kaikkein drag racing -orientoituneimmat varusteet, päättyen jarruvarjoon. Ei Challengerin tuotantotaivalta oikein millään muulla saisi pysäytettyäkään.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: DodgeMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?