21.3.2023 Ajoneuvot Dodge Challenger jysäyttää vielä viimeisen kerran – 1 040-heppaisella SRT Demon 170:llä nollasta sataan 1,66 sekunnissa, lisävarusteena jarruvarjo! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykypolven Dodge Challengerin 15-vuotinen tuotantotaival on pian ohi, mutta sitä ennen barreli täytettiin etanolilla ja räjäytettiin. SRT Demon 170:n kohdalla kannattaa valmistautua omaksumaan paljon isoja - ja pieniä - lukuja, kuten myös sähköautot kaatavia ennätyslukuja. Maailman muskelein auto siitä taisi lopulta syntyä, kun Dodge lunasti jokin aikaa sitten tekemänsä lupauksen ultimaattisesta Challengerista, joka samalla päättäisi nykypolven tuotannon, ja olisi mahdollisesti samalla lajinsa viimeinen polttomoottorinen. Tiistaiyönä Suomen aikaa ensi-iltansa Las Vegasissa saanut Dodge Challenger SRT Demon 170 on erinomainen lopetus jo ajat sitten klassikoksi muodostuneelle Challenger-sarjalle. Siinähän ei ole koskaan ollut varsinaisesti mitään järkeä, ja se on aina tullut tekniikassa vähän muita muskeleita perässä, mutta se on vuosi toisensa perään voittanut kaikista parhaiten fanit ja fanaatikot puolelleen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Demon äärimmillään Demon 170:ssä - jossa luku 170 on johdettu etanolin alkoholipitoisuudesta - 6,2-litrainen V8 on viety niin äärimmilleen, ettei se enää jaa moniakaan osia perustansa, "perus-Demonin", kanssa. Sama pätee oikeastaan koko voimalinjaan. Huippulukemien takana on todellakin isoja muutoksia, sillä lähes kaikkia mahdollisia tilavuuksia ja paineita on hilattu ylös. 1 040 hevosvoimaa saavutetaan RE85 -polttoaineella, mutta ihan tavallisella E10-bensallakin koneesta irtoaa 900 hevosvoimaa. 1 380 newtonmetrin huippuväännön superlatiivinen moottori saavuttaa 4 200 minuuttikierroksen kohdalla. Autossa on enemmän tehoa ja vääntöä, kuin alkuperäisessä Bugatti Veyronissa 8 litran W16:lla. 1,66 sekuntia - uusi sarjatuotantoautojen kiihtyvyysennätys? Demon 170:n valmistusmäärä rajataan 3 300:een. Näistä 3 000 on varattu USA:n- ja loput 300 Kanadan markkinoille. Noinkin korkea valmistusmäärä tarkoittaa ilman muuta sitä, että voidaan puhua sarjavalmisteisesta autosta. Demon 170:n kiihtyvyyslukemaksi nollasta sataan - tarkalleen 0-60 mph - kerrotaan 1,66 sekuntia. Niin sanottuun varttimailiin kuluu puolestaan National Hot Rod Associationin virallistamana 8,91 sekuntia, jonka aikana mittariin kertyy 245 km/h. Auton virallista huippunopeutta Dodge ei paljasta. Mieli alkaa saman tien kelaamaan tälle nollasta kuuteenkymppiin -lukemalle mahdollisia haastajia sarjatuotantoautojen maailmasta. Kela pysähtyy Tesla Model S Plaidiin, joka on kellottanut sarjatuotantoasussaan lukeman 1,99 sekuntia. Tuotantotaivaltaan vielä odottavan Tesla Roadsterin on puolestaan luvattu suoriutuvan tehtävästä 1,9 sekunnissa. Julistetaanko siis Challenger SRT Demon 170 heti kättelyssä epävirallisesti maailmanennätysautoksi? Täysin pitelemätön peto Supermarkettiin kannattanee ajella bensiinillä, sillä kaikelle kontrollille voi sanoa ihan viimeistään hyvästit 1 000 hevosvoiman rajan tuolla puolen. Ainoa järkevä paikka koetella pitelemättömän pedon rajoja on varmasti kiihdytysrata. Kuten jo kaukaa voi huomata, Demon 170:n takapyörät pureutuvat asfalttiin melkoisten läskirenkaiden tuella. Mickey Thompson ET Street R -kiihdytysrenkaat ovat takana kokoa 315/50 R17. Lisävarusteena saatavilla on myös toinen rengassetti, josta löytyvät niinkin arkinen asia kuin urat. Muiltakin osin ostajalla on paljon valtaa päättää, kuinka kiihdytysrataorientoituneen omastaan haluaa. Hyvin riisutussa ja painostaan tarkassa konfiguraatiossa ei ole mattoja eikä radiota, tasokkaammasta puolestaan löytyy alcantaraverhoilu ja kattoikkuna. Dodge Direct Connection -lisävarusteet pitävät sisällään kaikkein drag racing -orientoituneimmat varusteet, päättyen jarruvarjoon. Ei Challengerin tuotantotaivalta oikein millään muulla saisi pysäytettyäkään. Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Dodge Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe