6.6.2016

Ei yllättävä, mutta älykäs – Mercedes-Benz E-sarja laajenee farmarilla

Mercedes-Benz E-sarja

Mercedes-Benz E-sarja ei hätkähdytä erikoisuudellaan, vaan luottaa perinteiseen laadukkuuteen.

Uusi Mercedes-Benz E-sarja ihastutti Moottorin toimituksen erinomaisella viimeistelyllään. Nyt tutusta taksimersusta pikkuässäksi kasvaneesta autosta julkaistiin odotettu farmari.

Mercedes-Benzin nykylinjan mukaisesti perän muodot noudattavat C-sarjan farmariin loihdittuja linjoja.

Sedanin suuret kolmiomaiset takavalot ovat vaihtuneet mataliin ja leveisiin viiruihin. Farmari voikin tarjota varteenotettavan vaihtoehdon heille, jotka ovat ihastuneet sedanin ominaisuuksiin, mutta kokevat pullean pyöreän perän pappamaiseksi.

Mercedes-Benz E-sarja
Matalat ja leveät takavalot luovat vaikutelman tukevasti tiessä istuvasta autosta.

Ensivilkaisun perusteella monikäyttöisyyttä ei ole uhrattu muotoilulle. Takalasi on nykyfarmariksi kohtalaisen pysty. Valmistajan mukaan tavaratilan leveys taka-akselin kohdalla on peräti 1100 milliä – se riittää eurokokoisen kuormalavan kuljettamiseen.

Peruskoossa S213-korinumerolla kulkevan farmarin tavaratila on 670 litraa. Tilavuus nousee 700 litraan kääntämällä takaselkänojat pystympään asentoon. Temppu mahdollistaa lisätilan istumapaikoista tinkimättä.

Mercedes-Benz E-sarja

Takaistuimet kaatuvat suhteessa 40:20:40. Silloin autoon mahtuu jopa 1820 litraa tavaraa. Mallista riippuen kuorman paino voi olla jopa 745 kilogrammaa.

Farkku-E saapuu Suomeen aluksi kolmen moottorin turvin. 194 dieselhevosella liikkuvan E 220d:n lisäksi tarjolla ovat bensiinikulkuiset E 200 (184 hv) ja E 250 (211 hv). Myöhemmin mallisto laajenee perusdiesel E 220d:llä (150 hv). Nelisylinteristen työjuhtien yläpuolelle tarjotaan E 350d –kuutosdieseliä (258 hv) sekä 333 ja 401 hevosvoimaisilla bensiiniveekutosilla E 400 4Matic ja E 43 4Matic.

Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen lokakuussa. Hinnat selviävät heinä–elokuun aikana.

Mercedes-Benz E-sarja
Tavaratila on tasainen ja leveä. Vasen ja keskimmäinen takaistuin ovat kaadettuja. Välipohjan alta paljastuu suurehko tila pikkutavaroille.

Lisäys: Mercedes-Benz ei toistaiseksi ole paljastanut auton mittatietoja, joten esimerkiksi akseliväli ja kokonaispituus selvinnevät myöhemmin. Istumisen perusteella akseliväli on identtinen sedanin kanssa: tilaa riittää, mutta matala varvastila jättää polvet koukkuun reisitukea heikentäen.

Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Lauri Ahtiainen ja Mercedes-Benz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat