14.1.2016

Euro NCAP paljasti kokoluokkien turvallisimmat

Euro NCAP 2015

Yhteensä vuonna 2015 testattiin yli 40 automallia.

Vuoden 2015 aikana Euro NCAP -törmäystestiohjelma selvitti yli neljänkymmenen ajoneuvon turvallisuuden. Perinteisen törmäysturvallisuuden lisäksi törmäyksiä ennalta ehkäisevien aktiivisten turvavarusteiden painoarvoa on kasvatettu.

Vuosi 2015 toi törmäystestiin uuden kokeen, jossa auto törmää alhaisessa nopeudessa kiinteään seinään koko keulan leveydeltä. Mittauksen tarkoituksena on selvittää keularakenteiden liiallista jäykkyyttä, ja sen aiheuttamaa suurta hidastuvuutta alhaisissa nopeuksissa. Euro NCAPin mukaan uusi koe vauhditti takaistuimen turvavöiden esikiristinten yleistymistä.

Vuodenvaihteen jälkeen Euro NCAP on julkaissut yhteenvedon eri kokoluokkien priimuksista.

Pikkuautoista parhaiten suoriutui Honda Jazz, joka nousi kärkeen aktiivisen turvavarustelun ansiosta. Keskikokoisista perheautoista voitto meni Nissanin sisarmerkki Infinitille. Mercedes-Benzin A-sarjaan pohjautuva Q30 pärjäsi kaikilla osa-alueilla hienosti.

Jaguar XE vei ykköstilan suurissa perheautoissa. Jaguar suoriutui tasapistein Toyota Avensiksen kanssa, mutta brittimerkki nousi Euro NCAPin valinnaksi erinomaisen vakiovarustelunsa ansiosta. Päätös kismittänee Toyotaa, jonka Avensis jää lisävarusteltunakin Jaguaria edullisemmaksi.

Mercedes-Benz GLC voitti pienten katumaasturien sarjan, kun kokoluokkaa suuremmissa maastoautoissa kärkeen nousi Volvo XC90.

Pienistä tila-autoista voitto meni Volkswagen Touranille. Identtisen perusrakenteen jakavat Ford S-MAX ja Galaxy voittivat suurten tila-autojen luokan.

Avoautojen luokkavoitto meni Mazda MX-5:lle, vaikka uutuuden törmäysturvallisuus jäikin neljään tähteen.

Moottori jatkaa Euro NCAP -raportointia myös vuonna 2016.

Lähde: Euro NCAP

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat