17.12.2022

Ferrari Purosanguella hyvin vahva alku: tilauskirjat kiinni, kahden vuoden odotusaika

Asiakkaat halusivat sitä, ja kaikesta päätellen myös pitävät siitä.

Ferrarin ensimmäinen SUV sai suuresti odotetun ensi-iltansa syyskuussa. Koska Ferrari itse irtisanoutuu tiukasti SUV-sanan käytöstä Purosanguen yhteydessä, välttäkäämme tästedes sitä. Mikään ei kuitenkaan hälvennä sitä tosiasiaa, että Purosangue pitää sisällään käytännössä kaikki kyseisen segmentin piirteet, Ferrarin takuuvarmalla otteella, eikä vähiten vapaastihengittävällä 725-hevosvoimaisella 6,0-litraisella V12 -voimanlähteellä, toteutettuna. SUV-buumi koskettaa lähes kaikkea automaailmassa, ja yhtä lailla myös Ferrari-asiakkaita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kysyntä kertoo kaiken oleellisen

Ferrari-kansa - jos tällaista ilmaisua voi käyttää - näytti ottavan Purosanguen välittömästi omakseen. Ferrari ei ole paljastanut Purosanguesta saamiensa tilausten määrää, mutta kertoo, että suuri kysyntä pakotti sulkemaan tilauskirjat, ja että jo tilauksensa tehneet asiakkaat joutuvat odottamaan omiaan jopa kahden vuoden ajan.

Purosanguen tuotantomäärä kattaa ainakin alkuvaiheessa 20 prosenttia eli viidesosan Ferrarin koko autotuotannosta. Jos lasketaan yhteen kaikki Ferrarin tämänhetkiset tuotantomallit, joita on erikoisuudet poislukien kymmenen, on Purosanguen osuus kokonaistuotannosta tuntuva.

Ostajia ei ole hidastanut myöskään viimeisen päälle ferrarimainen hintapyynti, joka on arviolta 380 000 USA:n dollaria. Monella tapaa verrokkiautoista, kuten Aston Martin DBX:stä tai Lamborghini Uruksesta urheilullisempaan grand tourer -suuntaan viety, ja kokonaan omalle pohjarakenteelle tehty Purosangue maksaa mainittuja superkatumaastureita pyöreästi kaksi kertaa enemmän. Myös tuotantomäärät pysyvät toki matalina, sillä Ferrari haluaa pitää itsensä harvinaisena, ja voi valita asiakkaitaan.

Ferrari todella tarvitsee Purosanguen kaltaista kassamagneettia, sillä sen talous ei ole viime aikoina ollut vakaimmalla mahdollisella pohjalla, ja edessä ovat miljardi-investoinnit tuleviin hybridi- ja täyssähkömalleihin.

Lähteet: Carbuzz, Ferrari Kuvat: Ferrari Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat