14.9.2022 Ajoneuvot Edelleen puhdasverinen Ferrari – Purosangue sai maailmanensi-iltansa 725-heppaisella V12:lla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Purosanguen kohdalla ei puhuta suburban utility vehiclestä. Auto on vain hieman käytännöllisempi näkemys Ferrarin grand tourerista - vapaastihengittävän V12:n kodista. Ferrari Purosanguesta on kuultu kaikenlaista pitkin sen matkaa huhusta todeksi. Eniten on kyseenalaistettu, voiko Ferrari taipua katumaasturiksi. Auton valmistaja on sanonut Purosanguen tiukasti irti katumaasturin käsitteestä, joten Maranellossa ei itsekään ole oltu valmiita yhdistämään käsitteitä toisiinsa. Purosangue onkin voitu kehittää täysin itsenäisesti, puhtaalta pöydältä, venyttäen omaehtoisesti Ferraria ylöspäin - ei isoa katumaasturia johonkin muottiin. Ferrari itse luonnehtii Purosangueta ensisijaisesti "ensimmäiseksi nelioviseksi, nelipaikkaiseksi Ferrariksi". Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy V12 sai puheenvuoron Mainituissa ennakkohuhuissa Purosanguen keulalle ehdittiin sovitella kaikkea V6-hybridistä eteenpäin. Tänä downsizingin ja sähköistymisen aikakautena Ferrarin voimanlähdevalinta oletettavasti suureen suosioon (arviolta 20 % kaikesta myynnistä) nousevaan uutuuteensa on melkoinen puheenvuoro. 6,5-litrainen vapaastihengittävä V12 kertoo, ettei isojen polttomoottoreiden aika ole missään nimessä ohi. Toisaalta superluokan grand tourer Ferrari 812:sta lainattu voimanpesä pitää Purosanguen turvallisen etäisyyden päässä niistä katumaastureista. Kuten muissakin Ferrarin grand tourereissa, myös Purosanguessa eri korinosat on valjastettu tehokkaasti ja ovelasti aerodynamiikan palvelukseen. Downforce on elintärkeää yli 300 kilometrin tuntinopeudessa. Ferrari Purosanguen suorituskykylukemat ovat vakuuttavaa luettavaa. 6,5-litrainen yksikkö saavuttaa 725 hevosvoiman kokonaistehon ja 716 newtonmetrin huippuväännön. Kone kiertää maksimissaan 8 250 rpm, ja huippulukemat ovat tarjolla 6 250 - 7 750 kierroksen kohdalla, mutta 80 prosenttia maksimivääntömomentista on saatavilla jo paristatuhannesta minuuttikierroksesta alkaen. Näiden turvin Purosangue ottaa satasen lasiin 3,3 sekunnissa, 200 km/h onnistuessa 10,6 sekunnissa. Huippunopeutta autolla riittää 310 km/h verran. Kaikki lukemat ovat "luokan" ehdotonta kärkitasoa. Kaksitonninen "järkäle", joka käyttäytyy kuin superauto, on saatava myös pysähtymään. Purosanguen jarrukalusto koostuu halkaisijaltaan edessä 398- ja takana 380 millimetrin levyistä. Jarrutus sadasta nollaan onnistuu 32,8 metrin matkalla, maanteillä on tämänpituisia rekkojakin. 200:sta nollaan tarvitaan puolestaan 129 metriä. Purosangue on nopea ja varsin linjakas, mutta kaiken tämän alle kätkeytyy oikeasti iso auto. 4,97 metriä pitkässä ja 2,028 metriä leveässä autossa on hieman yli kolmen metrin akseliväli ja omamassa ylittää kahden tonnin rajan. Painojakauma on saatu 49/51 takapainoiseksi. Sisällä harmonia on säilytetty keskittämällä 16-tuumainen tietoviihdenäyttö omaperäisesti etumatkustajan puolelle. Sisätilan materiaaleissa on Ferrarin mukaan kiinnitetty erityistä huomiota vastuullisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen - vaikkei mistään ekoautosta varsinaisesti olekaan kyse. Tilaa on, mutta onko kilpailijoita? 48 voltin sähköjärjestelmän vaativa aktiivijousitus pitää alustan aina terävänä, ja pystyy muuttamaan auton maavaraa sentin verran. Jos joitain menneiden vuosikymmenten shooting brake -hurjasteluita ei oteta lukuun, voidaan melko turvallisesti sanoa, että Purosangue on kautta aikain tilavin ja käytännöllisin Ferrari. Auto on nelipaikkainen, mikä ei ole ennenkuulumatonta Ferrarissa. Neliovisuus sen sijaan on uutta sarjatuotantoisissa Ferrareissa, ja tässä takaovet ovat vieläpä kaapparimallia ja aukeavat sähköisesti, aivan kuten Rolls-Roycessa. Kerrankin Ferrarin kohdalla kiinnostaa myös tavaratilan koko, joka on 473 litraa. Sitä voi myös kasvattaa kaatamalla takapenkkejä tarpeen mukaan. Jos Ferrari FF on nähty sukset katolla, tämän voi nähdä sukset tavaratilassa. Koska Purosangue ei kerran ole katumaasturi - joskin siinä on kyllä siihen suuntaan viittaavia piirteitä - on sille hankala määritellä kilpailijoita. Tosiasiassa uutuus tulee kuitenkin kilpailemaan samoista asiakkaista, kuin esimerkiksi perivihollisensa Lamborghinin katumaasturi Urus. Yksi merkittävä tekijä erottaa Purosanguen jo lähtökohtaisesti "muista" super-SUV:eista, nimittäin jo kertaalleen mainittu perusrakenne, joka on Ferrarin ikioma. Esimerkiksi Lamborghini käyttää Uruksessaan Volkswagenin isojen maastureiden MLB:tä, joka on huomattavan paljon raskaampi lähtökohta superautoksi miellettävälle ajoneuvolle, jollainen ainakin Purosangue hyvin korkealla puhtausasteella on. Ai niin, hinta jäi vielä mainitsematta: 390 000 euroa Italian verokohtelulla. Lähteet: Ferrari, Quattroruote Kuvat: Ferrari Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku