5.7.2023

Fiat 600 sai tyylikkään seuraajansa – alkuun sähköisenä tarjottavalla B-SUV:illa on monia edeltäjiä

Fiat 600e:ssä konserniyhteistyö ei järin paljon näy ulospäin. Sähköinen B-segmentin SUV pyrkii korvaamaan niin 500X:n ja 500L:n, kuin olemaan henkinen seuraaja alkuperäiselle 600:lle ja 600 Multiplalle.

Fiat tuli paljastaneeksi 600e:n puolivahingossa ja salaperäisesti jo muutama viikko sitten, ja tuosta lähtien on ollut selvää, ettei virallinen ensiesittely voisi olla kaukana. Uutuus julkistettiin lopulta tiistaina 4. heinäkuuta aistikkaasti Rooman monumenttien keskellä. Montako niistä pystyt paikantamaan?

600e:n ulko- ja sisäilme tulivat pääpiirteissään tietoon jo mainitussa "vuodossa", mutta tehdäänpä vielä muutamia havaintoja auton brändäyksestä. 600e:ssähän on suuria yhteneväisyyksiä pikkusisareensa 500e:hen, jonka rinnalla valmistetaan yhä vuonna 2007 esiteltyä polttomoottorimallia. 500e:n ja 600e:n voi helposti tunnistaa saman suuntauksen edustajiksi niin keulan kuin perän perusteella, vaikka autojen välillä vallitseekin melko suuri kokoero. Karaktääriä ja persoonaa piisaa molemmissa.

Kaikki mitat kerralla - pituus: 4,17 metriä; leveys: 1,78 metriä; korkeus: 1,523 metriä; maavara: 199 millimetriä.

Yhteneväinen brändäys mallien välillä tarkoittaa, että Fiat on jatkokehittänyt 2010-luvun ajatustaan 500-perheestä. Tuolloin nähtiin kantamalli 500:n kanssa samaa 500-retrotyyliä välillä melko löyhästikin mukailleet tila-automallit 500L ja 500L Living sekä B-segmentin katumaasturi 500X.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hoidettavana useita tontteja

Äskeinenkin sukupuu paljasti, että uudella 600:lla on korvattavanaan periaatteessa ainakin kaksi väistyvää tai väistynyttä 500-perheen mallia. 500X:n auto korvaa ilmeisellä tavalla katumaasturina, mutta 600e:hen on tuotu myös elementtejä, jotka muistuttavat tila-automalli 500L:n matkustamosta.

Hyvät säilytystilat ovat yleensä tila-autojen valttikortteja, ja näin oli myös 500L:ssä. 600e:n vahvuuksiin kuuluu ensinnäkin 15 litran säilytys- ja kuljetustila pikkutavaralle edessä, joka on Fiatin mukaan luokan suurin. Itse tavaratila on 360-litrainen. Autossa on myös ominaisuus, jota Fiat kutsuu nimellä Smart Central Tunnel. Se ulottaa keskikonsolin säilytystilat toimintoineen (kuten USB-portteineen) takamatkustajien käyttöön. Lisäksi takana päästään hyödyntämään istuintaskujen tarjoamaa säilytystilaa sekä juomatelineitä.

Historiallisesti katsoen Fiat 600:n nimi viittaa tietysti vuonna 1955 esiteltyyn pikkuautoon, joka oli hieman 500:tä suurempi ja Suomessa hyvin muistettava 60-luvun automalli. Vuoteen 1969 asti valmistettu 600 sai rinnalleen myös aikansa tila-automallin, 600 Multiplan. 1990- ja 2000-luvuille sekä 600 että Multipla saivat niin ikään omat kaimansa. 600e on siis samalla miellettävissä retromalliksi omille kaimoilleen 50- ja 60-luvuilta.

Kovin tutun tuntuinen e

Fiat 600e jakaa sähkövoimalinjansa Stellantis-konsernin vastaavia kokoluokkia edustavien e-autojen kanssa. Kaikkein eniten malli on sukua maailman vähiten amerikkalaiselle Jeepille, nimittäin Avengerille. Autot jakavat suunnittelufasiliteetteja Italiassa, voimalinjan alkuperämaan Ranskassa sekä tuotantolinjan Puolan Tychyssä.

Lainaosien vastapainoksi auton italialaisuutta korostetaan aina kun mahdollista.

600e:ssä on täten 115-kilowattinen etuakselille sijoitettu sähkömoottori, jota tukee 51 nettokilowattitunnin akusto. Autolle luvataan parhaimmillaan 409 kilometrin yhdistetty WLTP-toimintamatka, joskin teknisissä tiedoissa näkyy myös 604 kilometrin ilmoitettu kaupunkitoimintamatka. 11 kilowatin vaihtovirtalaturin lisäksi autoa on mahdollista ladata myös 100 kilowatin tasavirralla. Huippunopeutta 600e:lle luvataan 150 km/h ja kiihtyvyys nollasta sataan on 9,0 sekuntia.

Ensi vuoden puoleenväliin mennessä täyssähköisen 600e:n rinnalle on odotettavissa myös polttomoottorimalli. Jeep Avengeriin peilattuna polttomoottorimallin saapumista Pohjois-Eurooppaan voidaan tosin pitää jokseenkin epätodennäköisenä.

La Prima tai RED

Aivan kuten on 500e:n kohdalla, myös 600e:n myynti alkaa kahdella eri malliversiolla. RED on edullisempi malliversio, La Priman ollessa vastaavasti hieman tasokkaampi tulkinta.

600e RED

600e:n varustelu on vähintäänkin luokan standardit täyttävä. Turvavarusteissa löytyy ja ajoavustimissa löytyy, esimerkkeinä vaikkapa tason 2 autonominen ajaminen, adaptiivinen vakionopeudensäädin stop & go -toiminnolla, 360 asteen tutkat sekä 180 asteen peruutuskamera. Varsinkin näistä jälkimmäisistä voi olla hyötyä, mikäli ei halua turvautua roomalaiseen parkkeeraukseen.

600e:n persoonallisen ja personoitavan kojelaudan keskiössä ovat 10,25 tuuman keskinäyttö sekä 7 tuuman digitaalimittaristo. Nykyaikaisen laajoja toimintoja voi laajentaa helposti älypuhelimen avulla, sillä sekä Apple Carplay että Android Auto toimivat langattomasti. Fiatin sovelluksella onnistuvat myös esimerkiksi ovien lukituksen, valojen, ilmastoinnin sekä äänitorven käyttö etänä.

Tämä Fiatin mielenkiintoinen uusi pelinavaus B-SUV -segmentissä on jo valmiina tuotantoon, ja ensimmäisten asiakkaiden on määrä saada omansa käyttöön syyskuussa ainakin kotimarkkinoilla Italiassa.

Lähde ja kuvat: Fiat Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat