12.6.2016

Ford Ka+ – Fordin pikkuinen aikuistui viisioviseksi

Ford Ka+

Ford Ka+ ei ehkä korvaa suoraan Ka:ta, mutta osoittaa, että pikkuautosegmentissä on vielä tavoiteltavaa. Plussan aseina ovat edullisuus ja käytännöllisyys.

Alle neljä metriä pituutta, tilat viidelle ja edullinen hinta. Ford Ka+ tavoittelee ostajia pikkuautoluokasta armottomalla käytännöllisyydellä ja edullisuudella. Brittiläisen Car-lehden mukaan yhtiön markkinoinnissa puhutaan jopa suoraan Dacian haastamisesta.

Ford Ka+

Ford Ka+ liittyy Fiestan seuraksi valmistajan pikkuautoluokkaan ja auton muotoilukieli onkin tuttua nyky-Fordia. Uutuus on hiukan lyhyempi kuin Fiesta, mutta 29 millimetriä korkeampi. Sisustan tavoitteena on ollut luokkansa parhaat tilat ainakin etumatkustajien päille ja takamatkustajien jaloille. 270 litraa tavaratilaa, kahdessa osassa kaatuvat takapenkit ja 21 säilytyskoloa vastaavat käytännöllisyydestä myös tavarapuolella. Etuovien ovitaskut on mitoitettu litran pullon, 0,6 litran pullon ja sateenvarjon yhteissäilytystä varten. Lisäksi autosta löytyy piilolokero, johon pääsee käsiksi vain kuljettajan oven ollessa auki. Ford suosittelee tätä säilytyskoloa arvoesineille.

Ford Ka+
Huomioi piilolokero kojelaudan päässä kuvan keskipaikkeilla.

Moottorivailkoima on ihastuttavan yksinkertainen: 1,2-litrainen Duratec-bensiinimoottori tai 1,2-litrainen Duratec-bensiinimoottori. Saman moottorin saa siis 70 hevosvoiman perusmallina (114 grammaa hiilidioksidia per kilometri) tai tehokkaampana 85-hevosvoimaisena rallimallina (110 grammaa hiilidioksidia per kilometri). Vaihteistona on joka tapauksessa viisivaihteinen manuaali.

Ford Ka+

Intiassa valmistettu Ka+ on Fordin mukaan käyty läpi täydellisesti, jotta ajoneuvo istuisi eurooppalaiseen makuun. Osana prosessia ohjaus, jousitus, iskunvaimennus, kallistuksenvakaaja, moottorin tuet ja keulan apurunko on suunniteltu uudelleen. Luvassa pitäisi olla "hauskaa mutta sivistynyttä" ajettavuutta Euroopan teillä.

Ford Ka+

Vakiovarusteena Ka+:ssa tulee manuaali-ilmastointi, Ford SYNC -viihdejärjestelmä ja Ford MyKey -avainkohtainen valvontajärjestelmä. Lisäksi varustelistalta löytyvät aina ajonvakautus mäkiavustimella ja nopeusrajoitin. 85-hevosvoimaisen rallimallin yhteydessä tarjolle tulee myös koko joukko tyypillisiä lisävarusteita automaatti-ilmastoinnista sähkökäyttöisiin takaikkunoihin.

Ford Ka+

Perusteisiin keskittyvän ominaisuuslistan selittää parhaiten hintalappu: Ka+:n hinnat alkavat Saksassa 9 990 eurosta. Mallin mahdollisesta saapumisesta Suomeen ei ole vielä tietoa.

Ford Ka+

Lähde ja kuvat: Ford

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat