15.11.2022

Honda Accord siirtyi 11. sukupolveensa – suurempi kuin koskaan

Honda Accord oli viime vuonna koko maailman 10. myydyin yksittäinen automalli, mutta Euroopan tuontiohjelmaan se ei edelleenkään mahdu. Tuotteesta tämän ei ainakaan pitäisi olla kiinni.

Hondan keskiluokan myyntitykki on uusiutunut suhteellisen tiheään, sillä edeltävä sukupolvi viihtyi markkinoilla vain viitisen vuotta, ja esittelyvuodesta 1976 lukien nyt on kyseessä jo yhdestoista polvi.

Länsi-Euroopassa vähävikaisen mainetta pitänyt Honda Accord on ollut muisto vain vuodesta 2015 eteenpäin, ja täällä myyty malli oli tarkalleen ottaen eri asia, kuin muun maailman Accord, jonka sukulinjaa nytkin esitelty malli jatkaa. Honda Accord ylsi kaikki yhteen laskettuna vuonna 2021 maailman 10. myydyimmäksi automalliksi 481 000 yksilöllä. Näistä 202 000 kappaletta myytiin yksin Yhdysvalloissa. Ei siis pidä ihmetellä, miksi myös uusi sukupolvi on suunniteltu amerikkalainen maku edellä, ja valmistetaankin Ohiossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kookkaampi...

Civic on tavallisesti ollut tyylinsä puolesta Accordia villimpi ja vapaampi. Näin myös 11. polven Accord on edelleen hyvin tasapainoisen näköinen sedan, mutta se kyllä jakaa joukon muotoilullisia yksityiskohtia myös nyky-Civicin kanssa, mikä ei tietenkään tarkoita myöskään huonoa. Accord katsoo maailmaa nykymuodin mukainen tuima ilme kasvoillaan. Perästään auto on edelleen fastback-tyylinen, mutta edeltäjäänsä verrattuna ehkä enemmän sedan.

Yhdestoista polvi teki Accordista mitoiltaan suuremman kuin koskaan. 4,97 metrin pituudellaan Accord on jo eri kymmenluvulla, kuin kahdeksan senttiä lyhyempi luokkakärki Toyota Camry. Akseliväli on sentin verran Camryn vastaavaa pidempi. Kaiken tämän on tiedettävä erinomaisia takatiloja.

Accordin sisänäkymä on varmaa nyky-Hondaa.

...vaan ei voimakkaampi

Voimalinjat uuteen Accordiin peritytyvät periaatteessa vanhasta, mutta tehokkain 2-litrainen bensiinimoottori putoaa pois. Hondan 1,5-litrainen työjuhta jatkaa ainoana puhtaana bensiinivaihtoehtona, ja se tarjoilee 195 hevosvoiman edestä tehoa. Jatkeena on aina CVT, sillä käsivalintainen vaihteisto pudotettiin valikoimasta vähäisen kysynnän vuoksi jo pari vuotta sitten. Huomionarvoista on, että Honda on lähtenyt moottoripuolella selvästi downsizingin tielle. Kilpailijaleirin Camryssä suurin osa moottorivaihtoehdoista on 2,5-litraisia, eikä alle 2-litraista saa siihen rahallakaan.

2,0-litrainen bensiinimoottori Atkinson-työkierrolla toimii edelleen hybridivaihtoehdon perustana. Tässä versiossa tehoja on tuotu peräti alaspäin, mutta Hondan mukaan parempi kaasunvaste tekee nyt 205 hevosvoimaa kehittävästä voimalinjasta todellisuudessa pirteämmän ja urheilullisemman.

Lähteet: Honda Car and Driver Kuvat: Honda Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat