11.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Honda Civic e:HEV – järkähtämättä kohti parempaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos Honda Civic olisi näyttelijä, olisi se Clint Eastwood. Kilpailijoiden uhratessa tuttuja mallinimiä sähkön ja crossoverin alttarille pitää Hondan peruskivi kiinni siitä, missä se on hyvä. Hyvää: ajettavuus luokassaan, tilat, parannukset. Huonoa: vain yksi voimalinjavaihtoehto. Vuonna 2017 Barcelonassa esitelty Honda Civic on väistynyt ja mallipolven vaihdos suoritetaan nyt Madridissa. Yhdestoista Honda Civic on tuttuun tapaan kehitysversio edellisestä mallista, joten kehitystyötä ei ole aloitettu täysin puhaalta pöydältä. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö Honda olisi viilannut jokaista yksityiskohtaa autossa. Katumaasturibuumien ja täyssähköjen keskellä Honda Civic vaikuttaa suorastaan perinteiseltä C-segmentin autolta. Škoda Octavian tavoin auto on kasvanut jo turhan isoksi segmenttiinsä, mutta auttaa tilavertailussa kilpailijoihin. Akseliväli on kasvanut 35 mm, mutta peräylitystä on lyhennetty 20 mm. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sulavampi ja sopivampi Edellisen mallipolven siipeily on vaihtunut sulavampaan ilmeeseen. Takana takaluukun vaihtuminen muoviseen on samalla pienentänyt luukun saranat, joita ei tarvitse enää kätkeä spoileriin. Kattolinja on madaltunut, mutta samalla konepelti ja vyötärölinja on tuotu alemmas näkyvyyttä ajatellen. Pakoputketkin ovat perinteisemmin varusteversioon katsomatta. Myös sisustassa on siistitty linjoja urakalla. Aiemmin hiukan möhkösti integroitu kosketusnäyttö on siirretty omiin kehyksiin kojelaudan päälle. Sijoittelulla ylös-alas-liikettä on vähennetty ja samalla ilmastoinnin suuttimille on jäänyt yhtenäinen rivi. Honda on optimoinut jopa suojaritilän takana suutinten muotoa, jotta ilma leviäisi jatkossa tasaisemmin eikä pistemäisesti. Ilmastoinnin konsoli on säilynyt omanaan, eli japanilaismerkki uskoo fyysisiin painikkeisiin tietyissä toiminnoissa. Sama pätee vaihteistoon. Kosketusnäyttö on yhdeksän tuumaa ja järjestelmä on tuttu muista Honda-malleista, eli se hoitaa perustoiminnot mukisematta ja tarjoaa myös tuen älypuhelinpeilaukselle. Varustetasosta riippuvat mittaristoversiot ovat hyvin samankaltaiset ja oleelliset tiedot esitetään selkeästi. Etuistuimilla tilaa on hyvin ja kuljettajan työpisteeltä on hyvä näkyvyys eteenpäin. Takaistuimilla polvitilaa on hyvin, mutta joukon pisimmän kannattaa pyrkiä etuistuimille pääntilan vuoksi. Syystä tai toisesta kangasverhoilu osoittautui pikavertailussa paremmaksi vaihtoehdoksi. Tavaratilaa on 404 litraa ja tavaratilan muoto on kohtuullisen hyvä. Hattuhylly on edellisen Civicin tavoin yhdistelmä takaluukkuun kiinnitettyä verhoa ja irroitettavaa rullaverhoa. Takaistuimet ovat kaadettavissa perinteisesti, sillä Civicissä bensiinitankki ja hybridijärjestelmän akku estävät Magic Seats -takaistuimet. Hybridi, mutta ei hymytön Hondalle hybridivoimalinja on järkevä ratkaisu ainoaksi vaihtoehdoksi Euroopassa. Suorasuihkutusmoottorilla ja uusilla sähkökomponenteilla päivitetty i-MMD-hybridijärjestelmä yhdistää aiemman 1,0-litraisen turbokoneen kulutuksen, 1,5-litraisen turbokoneen tehon ja dieselin väännön. Hybridissä 2,0-litrainen Atkinson-syklin vapaasti hengittävä bensiinimoottori toimii useimmiten generaattorina autoa liikuttavalle sähkömoottorille. Maantienopeuksissa (80+ km/h) auto voi kuitenkin siirtyä “suoravetoon” polttomoottorilta etupyörille. 135 kilowatin teho riittää jo perus-Civicissä melko ripeään etenemiseen. Honda on kiinnittänyt huomiota myös ajettavuudesta tunnetun auton luonteeseen, joten rivakassa kiihdytyksessä polttomoottori suorittaa virtuaalivaihtoja ylöspäin, muistuttaen pidemmillä mutkapätkillä Fast and Furiousia. Moottorin äänikin on arkiautoksi kohtuullisen soinnikas. Yhdessä parannetun sähköisen ohjaustehostimen, jäykistetyn korin, päivitettyjen puslien ja uudelleenhiotun jousitusgeometrian kanssa Honda Civic onkin kevyesti pätevä ajokki mutkaisilla tieosuuksilla. Ohjauksessa on jopa hienoista tunnokkuutta. Toisaalta auto on vähemmän kulmikas ohjattava maantiellä. Polkimista mieleen jäivät parhaiten jarrut, jotka ovat hyvät ja lineaariset, mutta polkimen liikkeen alkuosassa ei ole juurikaan “tyhjää”. Alusta on napakanpuoleinen, mutta hyvä iskunvaimennus pitää auton liikkeet kontrollissa ilman turhaa ryskytystä. Säädettävät iskunvaimentimet jäävät pois mallistosta, sillä tehdas on nyt tyytyväinen yhteen ratkaisuun. Honda uskoo autonsa ajettavuuteen sen verran, että kookkaamman vannekoon mukana tulevat Michelin Pilot Sport 4 -renkaat. Rauhallisemmassa sekalaisessa taajama-ajossa Honda Civic e:HEV menee alle 4,5 litralla per 100 km. Sekään ei ole huono suoritus autolta, jota ei voi ladata. Lopullisempi arvio kulutuksesta, jousitusmukavuudesta ja rengasmelusta täytyy jättää kotimaisemiin. Honda Sensing -turvavarustepaketti on päivitetty ja hybridijärjestelmää varten autossa on muutama nokkela toiminto. Hondan luonne paljastuu hyvin yhtiön listatessa kohteita, joissa uuden Civicin painoa on saatu kutistettua. Alumiinisen konepellin lisäksi osa hybridin johtosarjasta on muutettu alumiiniseksi, säästäen painoa kupariin verrattuna. Hybridin akustakin on säästynyt kilo. Suomeen kesällä Suomessa uusi Honda Civic nähdään syksyn lähestyessä ja hintatiedot ovat vielä tätä kirjoittaessa auki. Varustetasoja on kolme (Elegance, Sport, Advance) ja voimalinjavaihtoehtona aina e:HEV-hybridiversio, joten mallisto on melko yksinkertainen. Honda Civic on pysynyt uskollisena itselleen jopa hybridiaikana ja crossovereiden trendikaudella. Jos etsintä kohdistuu perinteiseen C-segmenttiläiseen, kannattaa malli pitää mielessä. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Honda Civic e:HEV Advance Moottori Hybridi bensiinimoottori 1 993 cm3, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto. Teho 105 kW (143 hv), 6000 r/min Vääntö 186 Nm (4500 r/min) Vääntö 186 Nm (4500 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 135 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,0 (yhd.) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4551 mm, leveys 1802 mm, korkeus 1408 mm, akseliväli 2734 mm Tavaratila: 404–1187 l Omamassa: 1533 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 600 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 100 000 km. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?