17.3.2020

Honda nousussa, Harrikalle takkiin – suosikkimerkkien Top 15 yllättää

Honda CB500R

Moottoripyörien vuoden 2019 rekisteröinneissä nähtiin jo toinen peräkkäinen kasvuvuosi. Suurin nousijamerkki oli Honda, kun taas kovin häviäjä oli amerikkalaisikoni Harley-Davidson.

Viime vuonna Suomessa rekisteröitiin 3 396 uutta moottoripyörää, mikä on 3,3 prosenttia enemmän kuin vuonna 2018. Edellisvuoden suosituin merkki KTM joutui katsomaan sivusta, kun Honda nousi uuden Monkey 125:n johdolla itävaltalaismerkin ohi ja ykköseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myös Yamaha ja Kawasaki nousussa

Honda kasvatti markkinaosuuttaan vuodessa peräti lähes yhdeksän prosenttia, mikäon ennennäkemätöntä moottoripyörämarkkinoilla.

Vaikka muille jäi saman verran vähemmän kakkua jaettavaksi, onnistuivat kärkipään merkeistä Yamaha ja Kawasaki silti kasvattamaan omia markkinaosuuksiaan.

KTM:n kakkossijaa ja 16,5 prosentin markkinaosuutta voidaan pitää onnistuneena torjuntavoittona.KTM 790 ADVENTURE R

Harley-Davidsonille tylysti turpaan

Suurin häviäjä oli Harley-Davidson, jonka edellisvuoden 8,3 markkinaosuus tipahti 5,7 prosenttiin.

Amerikkalaismerkille ei tullut takkiin pelkästään Suomessa, vaan sama suuntaus oli nähtävillä maailmanlaajuisesti. Sen seurauksena Harrikan toimitusjohtaja Matt Levatich sai helmikuussa kenkää palveltuaan milwaukeelaisfirmaa 26 vuoden ajan. Viiden vuoden toimitusjohtajapestin aikana Harley-Davidsonin myynti laski 20 prosenttia ja osakkeen arvo 46 prosenttia.

Harley-Davidson Pan America

Tehtaan suunnitteluosastolla onkin jo pari vuotta sitten painettu paniikkinappulaa, ja konseptimalleina on esitelty täysin uudenlaisia Harrikoita; streetfighter-tyylinen Bronx sekäseikkailupyöräsegmenttiä edustava Pan America. Niiden pitäisi olla tuotantovalmiita jo tämän vuoden aikana.

Lisäksi tuotantoon asti on jo ehtinyt sähkömoottoripyörä LiveWire, joten Harley-Davidsonilla puhaltavat kovimmat uudet tuulet sitten perustamisvuoden 1903.

Live Wire

Takkiin tuli myös BMW:lle

Häviäjäksi voidaan nimetä myös BMW. Saksalaismerkin tärkeimmän R 1250 GS -mallisarjan uudistuksesta huolimatta se onnistui menettämään markkinaosuuttaan, vaikka uudistuksen piti toimia ponnahduslautana parempiin lukemiin.BMW R1250GS Adventure

BMW:n ongelmana on useankin uutuusmallin kohdalla viime vuosina ollut tuotannon aikataulutus niin, että uutuusmalli ehtisi markkinoille ajokauden alkuun siinä mittakaavassa, että tuotantomäärä kohtaisi kysynnän.

Kun tuotannon aloitus viivästyy, jaksaa harva ostajakandidaatti odotella epävarmojen toimitusaikalupausten perään ja kääntyy muiden merkkien puoleen.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Valmistajat ja Moottorin arkisto/Antti Hentinen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Markkinaosuus (%) merkeittäin 2019 (2018)

1. Honda 22,9 % (14,2 %)
2. KTM 16,5 (18,3)
3. Yamaha 14,6 (13,0)
4. BMW (9,0 (9,9)
5. Kawasaki 8,7 (7,1)
6. Harley-Davidson 5,7 (8,3)
7. Triumph 3,1 (3,2)
8. Suzuki 2,7 (3,4)
9. Beta 2,7 (2,2)
10. Husqvarna 2,5 (3,7)
11. Piaggio 2,1 (2,8)
12. Indian 1,4 (1,8)
13. Ducati 1,3 (0,7)
14. Aprilia 1,2 (2,1)
15. Moto Guzzi 0,8 (0,6)

Luetuimmat