1.2.2019 Ajoneuvot Koeajo: kasvanut ikinuori – Honda Monkey 125 Teksti Janne Huhtala Kuva Janne Huhtala ja Honda Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda Monkey 125 on alkuperäisen näköinen, mutta mitoiltaan nyt myös aikuiselle sopiva. Hyvää: ajoasento, moottorin vääntö, huomioarvo liikenteessä. Huonoa: renkaiden korkeusheiton aiheuttama nypytys. Uusi Monkey 125 muistuttaa ulkoisesti ilahduttavan tarkasti alkuperäistä esikuvaansa – sillä poikkeuksella, että mittakaavaa on kasvatettu, ja uusi Monkey sopii aikuisellekin kuljettajalle. Takaa löytyvät kaksoisiskunvaimentimet, lokasuojat on alkuperäisen Monkeyn tapaan nostettu ylös ja pakoputkikin on muotoiltu tarkasti alkuperäisen esikuvan mukaisesti. Monkey on kätevä kaupunkiajoneuvo ja maantielläkin sillä pärjää liikennevirran mukana, sillä parhaimmillaan nopeus nousee noin sataan kilometriin tunnissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vääntöä ja taloudellisuutta Yksisylinterisen nelitahtimoottorin käyntiääni on huomaamattoman hiljainen. Nelivaihteisen vaihteiston ykkönen on välitetty lyhyeksi. Liikkeellelähtö onnistuu helposti kakkosvaihteellakin, ja suurin eli nelosvaihde on käyttökelpoinen jo viidenkympin nopeudessa. Sekä kytkin että vaihdepoljin ovat erittäin kevytkäyttöisiä. Vajaan kymmenen hevosvoiman huipputeho tarkoittaa maltillista suorituskykyä, mutta pitkäiskuisen moottorin suurin vahvuus onkin tasainen vääntö. Yksi Monkeyn valteista on myös alhainen kulutus, sillä valmistajan mukaan bensaa palaa vain 1,5 litraa sataa kilometriä kohden. Koeajon perusteella siihen on mahdollista päästä maltillisella ajotyylillä. Polttonestesäiliön tilavuudeksi kerrotaan 5,6 litraa, joten tankillinen riittää parhaimmillaan noin 350 kilometrin matkalle. Vain yhdelle Monkey kulkee yhdeksänkympin mittarinopeutta kevyesti pintakaasulla. Kuorma-autojen ohittaminen sen sijaan vaatii pitkää suoraa, eikä suoritukseen kannata ryhtyä vastatuulessa. Myötätuulessa ja alamäessä nopeusmittari näytti koeajossa parhaimmillaan 122 kilometrin tuntinopeutta. Koeajopyörää vaivasi eturenkaan nypytys, mikä johtui ensiasennusrenkaan korkeusheitosta. Lyhyestä akselivälistä ja jyrkästä keulakulmasta johtuen pyörä kääntyy erittäin terävästi, mitä vielä korostaa pieni 12 tuuman rengaskoko. Nykylainsäädännön vaatimusten mukaisesti etujarru on lukkiutumaton. Pienikokoiset levyjarrut ovat riittävän tehokkaat 107 kilon painoisen Monkeyn pysäyttämiseksi. Jousitus on pehmeähkö. Lisää kantavuutta jousitukselta ei juuri osaa vaatia, sillä Monkey on rekisteröity yhdelle henkilölle, eikä matkustajalle ole edes jalkatappeja. Ajoasento on pysty, jopa hieman takakeno. Polvikulma on miellyttävän loiva ja satula upottavan pehmeä. Pyöreästä digimittaristosta puuttuu kierroslukunäyttö, eikä vaihdenäytöllekään ole nähty tarvetta. Paluu juurille Ensimmäiset Suomeen saadut Monkey-erät on myyty loppuun jo etukäteen. Monkey asettuu Suomessa samaan asemaan kuin skootterit Keski-Euroopassa: kyseessä on ketterä ja kätevä kaupunkiajoneuvo lyhyille matkoille. Monkey-kuljettajan kannattaa varautua siihen, että joka kerta pysäköidessä saa seuraa keski-ikäisistä miehistä, jotka tulevat kertomaan omia Monkey-kokemuksiaan 80-luvulta. Maahantuojan mukaan uuden Monkeyn ostajat ovatkin pitkälti juuri samoja ihmisiä, jotka aikanaan 15-vuotiaina ovat ajaneet mopo-Monkeylla. Kun niitä aikanaan ehdittiin myydä Suomessa yli 32 000 kappaletta, potentiaalia asiakkaita kevari-Monkeyllekin riittää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Honda Monkey Z50 Ensimmäiset Honda Monkey -mopot tuotiin Suomeen kokeilumielessä vuonna 1973. Pienikokoinen, alun perin huvipuistokäyttöön suunniteltu Monkey valloitti nopeasti suomalaisten sydämet. Varsinainen maahantuonti aloitettiin 1975, ja neljännesvuosisadan aikana pyöriä ehdittiin rekisteröidä meillä yli 32 000 kappaletta ennen kuin maahantuonti vuonna 1999 lopetettiin. Kokonsa lisäksi Monkey poikkesi muista mopoista myös nelitahtisuudellaan ja siten kaksitahtiöljyn käryn puuttumisella. Monkeyn taival Suomeen ei ollut helppo, sillä erityisesti mopoja koskevien painorajojen takia maahantuoja joutui muokkaamaan pyörää melkoisesti ennen kuin se kelpasi suomalaiselle lainsäätäjälle. Tankki vaihdettiin pienemmäksi, etujousitus huomattavasti heppoisemmaksi ja jalkatappirungotkin tehtiin Suomessa. Painorajoista ei Suomessa voitu joustaa, turvallisuudesta kylläkin. Vaikka yleensä puhutaan Monkeysta yhtenä tuotteena, niin se ehti 25 vuoden aikana muuttua melkoisesti niin teknisesti kuin ulkoisestikin. Vaihteiden määrä kasvoi kolmesta neljään ja automaattinen keskipakokytkin vaihtui märkään yksilevykytkimeen, kuten myös kärjellinen magneetto kärjettömään CDI-sytytykseen. Jotain pysyvääkin oli, sillä renkaat pysyivät koko ajan 8-tuumaisina ja akseliväli kompaktissa 90 sentissä. Monkeyn maahantuonti sekä Suomeen että koko Eurooppaan loppui normien tiukentumisen myötä. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala ja valmistaja Lisätietoja: www.hondabikes.fi/monkey-125 Honda Monkey 125 Hinta alkaen 4 390 € Moottori Bensiinimoottori 124 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, ilmajäähdytys, 4 vaihdetta, ketjuveto Teho 6,9 kW (9,3 hv), 7000 r/min Vääntö 11 Nm (5250 r/min) Vääntö 11 Nm (5250 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 776 mm, paino tankattuna 107 kg, akseliväli 1 155 mm, tankin tilavuus 5,6 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70-12, takana 130/80-12. Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?