Ajoneuvot | 25.1.2020

Maistiainen: Harley-Davidson LiveWire – täysin erilainen H-D

Suorituskykyinen, jousitus ja jarrut lainattu sporttipyöristä sekä urheilullisen näköinen. Ei ehkä kuulosta Harley-Davidsonilta, mutta uusi sähkö-LiveWire murtaa myytit amerikkalaismerkistä monessa mielessä.

Jaa artikkeli

Tähän asti sarjatuotantoon yltäneet sähkömoottoripyörät ovat tulleet kokonaan uusilta valmistajilta, kirkkaimpana tähtenä Zero Motorcycles.

Perinteisistä moottoripyörävalmistajista perinteisin – Harley-Davidson – ottaa vanhoista kilpailijoistaan niskalenkin laajentamalla V2-moottoreiden lisäksi nyt myös sähkömoottoripyörien puolelle.

Eikä kyseessä ole mikä tahansa vasemmalla kädellä huitaistu malli, vaan pitkän tuotekehityksen ja testauksen perusteella syntynyt LiveWire.

Sport-Road-Rain-Eco

Painavaa custom-tyyliä odottaneet joutuvat pettymään, sillä Harrikan sähkömalli on selvästi merkin muuta mallistoa urheilullisempi. Vanhoista milwaukeelaismerkin malleista lähinnä tulee mieleen nyt jo mallistosta poistunut V-Rod.

Koeajoaamuna tiet ovat kosteita ja ajoasetus on kaikissa pyörissä käännetty siksi Rain-tilaan.

Suorituskyky on silläkin kohdallaan, mutta kaasunvaste on tahmea. Erityisesti tämän huomaa ohitustilanteissa, joissa kaasukahvan kääntöä seuraa pieni tuumaustauko ennen kuin alkaa tapahtua.

Road-asetukselle siirryttäessä moottori reagoi kaasukahvan liikkeisiin terävämmin. Meno on vauhdikasta, mutta suoran päässä jarrutustilanteessa tuntuma on outo. Moottorijarrutusta ei Road-asetuksella juurikaan ole, jolloin tuntuu kuin mentäisiin perinteisellä polttomoottorikäyttöisellä pyörällä kytkin pohjassa mutkaan.

Harley-Davidson LiveWire

Täysin erilainen moottori

Kun asetus käännetään Sport-tilaan, niin silloin moottorijarrutusta on selvästi enemmän. Siksi Sport-asetus tuntuukin luontevimmalta mutkateitä ajellessa.

Valmistajan mukaan kiihtyvyys nollasta sataa tapahtuu 3,0–3,5 sekunnissa. Polttomoottoreihin verrattuna täysin erilainen ja tasaisemmin vääntävä moottorin luonne vaatii totuttelua.

Lyhyessä koeajossa on vaikea saada tuntumaa, kuinka paljon kaasua uskaltaa kääntää mutkasta ulos tullessa. Onneksi varusteina on sekä luistonesto että ABS-jarrut, ja molemmat vieläpä tunnistavat pyörän sivuttaiskallistuksen toiminnassaan.

Neljäs ajotila on Eco, jossa moottorijarrustilanteissa kerätään tehokkaimmin energia talteen ja ladataan uudelleen akkua.

Sähkömoottoripyörissä kiinnostaa suorituskyvyn lisäksi erityisesti kolme asiaa: akkujen latausaika, pyörän paino ja toimintamatka yhdellä latauksella. Palataan niihin varsinaisen koeajoraportin yhteydessä myöhemmin.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Alessio Barbanti

Harley-Davidson LiveWire

Harley-Davidson LiveWire

Nestejäähdytteinen, vaihtovirtakäyttöinen kestomagneettimoottori lataustoiminnolla, akun enimmäis- /nimelliskapasiteetti 13,6 / 15,5 kWh, integroitu 1,4 kW laturi, suoraveto ilman vaihteita, hihna.

Teho: 78 kW (106hv)
Vääntö: 116 Nm
Mitat: istuinkorkeus 780 mm
Paino: 249 kg
Akseliväli: 1490 mm
Hinta: 38 070 euroa

Jaa artikkeli

Keskustelu