25.1.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Harley-Davidson LiveWire – täysin erilainen H-D Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suorituskykyinen, jousitus ja jarrut lainattu sporttipyöristä sekä urheilullisen näköinen. Ei ehkä kuulosta Harley-Davidsonilta, mutta uusi sähkö-LiveWire murtaa myytit amerikkalaismerkistä monessa mielessä. Tähän asti sarjatuotantoon yltäneet sähkömoottoripyörät ovat tulleet kokonaan uusilta valmistajilta, kirkkaimpana tähtenä Zero Motorcycles.Perinteisistä moottoripyörävalmistajista perinteisin - Harley-Davidson - ottaa vanhoista kilpailijoistaan niskalenkin laajentamalla V2-moottoreiden lisäksi nyt myös sähkömoottoripyörien puolelle.Eikä kyseessä ole mikä tahansa vasemmalla kädellä huitaistu malli, vaan pitkän tuotekehityksen ja testauksen perusteella syntynyt LiveWire.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySport-Road-Rain-EcoPainavaa custom-tyyliä odottaneet joutuvat pettymään, sillä Harrikan sähkömalli on selvästi merkin muuta mallistoa urheilullisempi. Vanhoista milwaukeelaismerkin malleista lähinnä tulee mieleen nyt jo mallistosta poistunut V-Rod.Koeajoaamuna tiet ovat kosteita ja ajoasetus on kaikissa pyörissä käännetty siksi Rain-tilaan.Suorituskyky on silläkin kohdallaan, mutta kaasunvaste on tahmea. Erityisesti tämän huomaa ohitustilanteissa, joissa kaasukahvan kääntöä seuraa pieni tuumaustauko ennen kuin alkaa tapahtua.Road-asetukselle siirryttäessä moottori reagoi kaasukahvan liikkeisiin terävämmin. Meno on vauhdikasta, mutta suoran päässä jarrutustilanteessa tuntuma on outo. Moottorijarrutusta ei Road-asetuksella juurikaan ole, jolloin tuntuu kuin mentäisiin perinteisellä polttomoottorikäyttöisellä pyörällä kytkin pohjassa mutkaan.Täysin erilainen moottoriKun asetus käännetään Sport-tilaan, niin silloin moottorijarrutusta on selvästi enemmän. Siksi Sport-asetus tuntuukin luontevimmalta mutkateitä ajellessa.Valmistajan mukaan kiihtyvyys nollasta sataa tapahtuu 3,0–3,5 sekunnissa. Polttomoottoreihin verrattuna täysin erilainen ja tasaisemmin vääntävä moottorin luonne vaatii totuttelua.Lyhyessä koeajossa on vaikea saada tuntumaa, kuinka paljon kaasua uskaltaa kääntää mutkasta ulos tullessa. Onneksi varusteina on sekä luistonesto että ABS-jarrut, ja molemmat vieläpä tunnistavat pyörän sivuttaiskallistuksen toiminnassaan.Neljäs ajotila on Eco, jossa moottorijarrustilanteissa kerätään tehokkaimmin energia talteen ja ladataan uudelleen akkua.Sähkömoottoripyörissä kiinnostaa suorituskyvyn lisäksi erityisesti kolme asiaa: akkujen latausaika, pyörän paino ja toimintamatka yhdellä latauksella. Palataan niihin varsinaisen koeajoraportin yhteydessä myöhemmin.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Alessio Barbanti Harley-Davidson LiveWire Nestejäähdytteinen, vaihtovirtakäyttöinen kestomagneettimoottori lataustoiminnolla, akun enimmäis- /nimelliskapasiteetti 13,6 / 15,5 kWh, integroitu 1,4 kW laturi, suoraveto ilman vaihteita, hihna. Teho: 78 kW (106hv) Vääntö: 116 Nm Mitat: istuinkorkeus 780 mm Paino: 249 kg Akseliväli: 1490 mm Hinta: 38 070 euroa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?