25.1.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Harley-Davidson LiveWire – täysin erilainen H-D Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suorituskykyinen, jousitus ja jarrut lainattu sporttipyöristä sekä urheilullisen näköinen. Ei ehkä kuulosta Harley-Davidsonilta, mutta uusi sähkö-LiveWire murtaa myytit amerikkalaismerkistä monessa mielessä. Tähän asti sarjatuotantoon yltäneet sähkömoottoripyörät ovat tulleet kokonaan uusilta valmistajilta, kirkkaimpana tähtenä Zero Motorcycles.Perinteisistä moottoripyörävalmistajista perinteisin - Harley-Davidson - ottaa vanhoista kilpailijoistaan niskalenkin laajentamalla V2-moottoreiden lisäksi nyt myös sähkömoottoripyörien puolelle.Eikä kyseessä ole mikä tahansa vasemmalla kädellä huitaistu malli, vaan pitkän tuotekehityksen ja testauksen perusteella syntynyt LiveWire.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySport-Road-Rain-EcoPainavaa custom-tyyliä odottaneet joutuvat pettymään, sillä Harrikan sähkömalli on selvästi merkin muuta mallistoa urheilullisempi. Vanhoista milwaukeelaismerkin malleista lähinnä tulee mieleen nyt jo mallistosta poistunut V-Rod.Koeajoaamuna tiet ovat kosteita ja ajoasetus on kaikissa pyörissä käännetty siksi Rain-tilaan.Suorituskyky on silläkin kohdallaan, mutta kaasunvaste on tahmea. Erityisesti tämän huomaa ohitustilanteissa, joissa kaasukahvan kääntöä seuraa pieni tuumaustauko ennen kuin alkaa tapahtua.Road-asetukselle siirryttäessä moottori reagoi kaasukahvan liikkeisiin terävämmin. Meno on vauhdikasta, mutta suoran päässä jarrutustilanteessa tuntuma on outo. Moottorijarrutusta ei Road-asetuksella juurikaan ole, jolloin tuntuu kuin mentäisiin perinteisellä polttomoottorikäyttöisellä pyörällä kytkin pohjassa mutkaan.Täysin erilainen moottoriKun asetus käännetään Sport-tilaan, niin silloin moottorijarrutusta on selvästi enemmän. Siksi Sport-asetus tuntuukin luontevimmalta mutkateitä ajellessa.Valmistajan mukaan kiihtyvyys nollasta sataa tapahtuu 3,0–3,5 sekunnissa. Polttomoottoreihin verrattuna täysin erilainen ja tasaisemmin vääntävä moottorin luonne vaatii totuttelua.Lyhyessä koeajossa on vaikea saada tuntumaa, kuinka paljon kaasua uskaltaa kääntää mutkasta ulos tullessa. Onneksi varusteina on sekä luistonesto että ABS-jarrut, ja molemmat vieläpä tunnistavat pyörän sivuttaiskallistuksen toiminnassaan.Neljäs ajotila on Eco, jossa moottorijarrustilanteissa kerätään tehokkaimmin energia talteen ja ladataan uudelleen akkua.Sähkömoottoripyörissä kiinnostaa suorituskyvyn lisäksi erityisesti kolme asiaa: akkujen latausaika, pyörän paino ja toimintamatka yhdellä latauksella. Palataan niihin varsinaisen koeajoraportin yhteydessä myöhemmin.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Alessio Barbanti Harley-Davidson LiveWire Nestejäähdytteinen, vaihtovirtakäyttöinen kestomagneettimoottori lataustoiminnolla, akun enimmäis- /nimelliskapasiteetti 13,6 / 15,5 kWh, integroitu 1,4 kW laturi, suoraveto ilman vaihteita, hihna. Teho: 78 kW (106hv) Vääntö: 116 Nm Mitat: istuinkorkeus 780 mm Paino: 249 kg Akseliväli: 1490 mm Hinta: 38 070 euroa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti