12.2.2022

Huutokauppahelmet – McLaren F1 ja titaaniset työkalut

McLaren F1 Tool Kit – RM Sotheby's

Jos McLaren F1 tuntuu hieman kalliilta, ehkäpä sen upeat titaaniset työkalut mahtuisivat autonhankintabudjettiin. Mitähän ne maksavat?

Kuvittele ajavasi kauneinta mahdollista rantatietä auringonpaisteessa, alla oma McLaren F1 eikä kiirettä ole mihinkään. Jotta asetelma olisi edes hieman realistisempi, jostain auton takaosasta alkaa kuulua epämiellyttävää räminää. Jos lehtikullalla verhotun konehuoneen piiloista paljastuu löystynyt pultti, on esiin kaivettava titaaniset työkalut.

Ehkä hieman unohtunut, mutta upea, yksityiskohta on juuri tässä. McLaren F1 vei viimeistelynsä aina nahkaisen työkalupussukan sisäpuolelle asti.

Titaaniset työkalut

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Titaaniset työkalut

McLarenin legendaarisen superauton ajovalojen välistä löytyy pieni luukku, jonne on sijoitettu minimalistinen musta nahkarulla. Se on kuitenkin lähes yhtä erityinen kuin itse autokin.

Se on osoitus, kuinka huolella Gordon Murray on suunnitellut auton jokaisen yksityiskohdan. Nahkarulla on tarkemmin työkalupussukka, josta löytyy korkeita lämpötiloja sietävästä ja kestävästä titaanista valmistetut työkalut – nämä ovat tietenkin selvästi teräksisiä vastaavia kevyemmät.

Halpa McLaren F1 ei ole realistinen etsinnän kohde edes huutokaupasta. Sen sijaan eräs automaailman historian upeimmista työkalusarjoista saattaa olla hankittavissa normaalilla palkkatasolla – panostus on toki suuri. Huutokauppakohde muistuttaa kuinka erityinen McLaren F1 on.

Jos itse auto edustikin tehon ja suorituskyvyn kärkeä – sen taika oli kuitenkin painonsäästö jokaisessa mahdollisessa paikassa. Insinöörit tutkivat jokaista komponenttia keveys mielessä eikä edes auton mukana toimitettu työkalusarja unohtunut.

Tyylistäkään ei tingitty. Osa työkaluista on viimeistelty samaan kultaisen sävyyn, jolla konehuoneen sisäpinta on lämmönhallinnan takia verhottu. Itse nahkapussukan on valmistanut Golf Brothers Milanossa.

Työkalut on valmistanut maineikas ranskalainen FACOM. Tuon yrityksen pitkät perinteet yltävät aina lähes ensimmäiseen maailmansotaan saakka. Itse asiassa FACOMin varhaiset työkalut ovat nykyään arvokkaita keräilyesineitä.

On helppo arvailla, että nämä harvinaiset McLarenin titaaniset työkalut lukeutuvat jo nyt samaan piiriin. Hinta-arvioksi RM Sotheby´s Open Roads -huutokauppatapahtumassa on asetettu 4 000 - 5 000 puntaa, eli noin 4 700 - 6 000 euroa.

McLaren F1 vanne

Vanne kireällä…

Kolmipaikkainen superauto on täynnä mielenkiintoisia yksityiskohtia. Eräät näistä ovat auton magnesiumseoksesta valetut vanteet. Valmistajana toimi italialainen OZ.

Viisipuolaisten vanteiden halkaisija on 17 tuumaa. Etuvanteiden leveys on 9 tuumaa ja taka-akselille on asennettu 11,5 tuumaa leveät vanteet.

Tällainen myytiin viime vuoden huhtikuussa hintaan 1 620 puntaa. Se lienee joko jollakin tallin koristeena tai siirtyi suoraan autoon varavanteeksi. Toivottavasti tätä ei tarvittu kanttariin kolhitun tilalle.

McLaren F1 Wheel Nut Wrench

…vai mutterit löysällä

Tuo jo huutokaupattu vanne liittyy ikään kuin johdantona toiseen pian tarjolla olevaan esineeseen. McLaren F1 on varustettu keskimutterilla, kuten vanteet kuvastakin voi päätellä. Siksi auton mukana toimitettiin työkalu tämän avaamiseen.

Keskimutteri on yksinkertaisin ja nopein tapa liittää vanne napaan, kuten olemme monissa moottoriurheilun kovimmissa kilpasarjoissa nähneet. Muita perusteluja britanniassa ei sitten tarvittukaan.

Siksi kehiin astelee yhdestä alumiinikäikäleestä koneistettu avain, joka kuului aikanaan auton toimitussisältöön. Se on anodisoitu, eli pintakäsitelty, punaiseksi. Tänä päivänä tämäkin on jo harvinainen keräilyesine edustamassa teollisen muotoilun huippua, mutta minkäänlaista hinta-arviota sillä ei kirjoitushetkellä vielä ole.

Teksti: Henri Posa, kuvat: Peter Seabrook/RM Sotheby’s, lähde: RM Sotheby’s

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat