1995 Porsche 993 RWB – RM Sotheby´s

Ajoneuvot Huutokauppahelmet 19.2.2022

Huutokauppahelmet – Porsche 993 RWB

Vahvat ratkaisut jakavat lopulta mielipiteet kahtia. Samuraille silvottu Porsche 993 RWB on oodi käsityölle.

Porschen 2000-luvulla tapahtunut voimakas imagomuutos ei tullutkaan tehtaan sisältä. Juttumme Porsche 993 RWB esittelee osaltaan yhtä ilmiötä.

Toisinaan tämänkaltainen muutos vaatii ulkoisen käynnistyksen. Estraadille nousi Magnus Walker ja hänen “urban outlaw” -joukkionsa, eli alun perin kasa muunneltuja 911-malleja Los Angelesin keskustassa.

1995 Porsche 993 RWB – RM Sotheby´s

Virittämistä jatkettiin toisaalla vielä pidemmälle hintahaitarissa. Englannissa syntynyt, mutta myöskin Kaliforniassa assunut, Rob Dickinson loi Singerin yksilöllisyyttä korostamaan.

Ehkäpä kaikkein kovin yksilöllisyyden ilmentymä saapui kuitenkin Japanista. Itse Akira Nakai oli mahdollista palkata leikkaamaan autoon suurempia aukkoja. Näin syntyy Porsche 993 RWB.

1995 Porsche 993 RWB – RM Sotheby´s

1995 Porsche 993 RWB – RM Sotheby´s

Mikäli tämä vuoden 1995 Porsche 993 RWB pääsisi itse kertomaan tarinanansa, olisi vaikea välttää Nakai-Sanin nostamista alttarille. Hänen elämänsä vaikuttaa lähes modernin samurain elämältä – matkustaen käytännössä lähes viikottain lentokoneella seuraavaa ilmajäähdytettyä Porschea pilkkomaan. Työ tapahtuu henkilökohtaisesti paikan päällä Nakai-Sanin toimesta.

Vaikka yhteisenä esikuvana onkin jotakin suurella takasiivellä ja reiluilla lokasuojan levityksin varustetun 993 GT2 -mallin kaltaista, on osa viehätystä juurikin artistin oman työn kädenjälki. Hän nimittäin leikkaa kaikki itse käsin. Nakai San ei mittaa lokasuojia leikkaamista varten, vaan uskoo omiin silmiinsä ja tunteeseen.

Keskimäärin kahden työpäivän jälkeen Nakain RWB -luomukset hörähtävät henkiin. Muutosten tuloksena on huomattavasti alkuperäistä matalampi ja leveämpi auto, jonka tuimempi keulailme on sekin alkuperäistä persoonallisempi.

1995 Porsche 993 RWB – RM Sotheby´s

Tämä kyseinen Mexico Blue -sävyyn maalattu, mustalla nahan ja Alcantaran yhdistelmällä verhoilluin Recaroin varustettu yksilö, on eräs hiotuimmista RWB-rakennelmista. Ohjaamon kruunaa 6-pykäläisen vaihteiston käskyttämiseen käytettävä, ulkokuoren knassa samaan sinisen sävyyn maalattu, CAE Ultra Shifter – vaihteenvalitsin.

Tämän auton valmistuminen osana kolmen auton työsarkaa, kertoo Nakain kunnianhimosta. Kolme 993-mallia saivat täyden RWB-käsittelyn kuuden päivän aikaikkunan sisällä Dubain Autodromessa vuonna 2016. Itse muutosten valmistuminen on dokumentoitu hyvin ja itse asiassa jousituksen muutokset voitiin testata työn suorittamiseen käytetyn paikan välittömässä läheisyydessä sijainneella moottoriradalla.

1995 Porsche 993 RWB – RM Sotheby´s

Viimeisenä silauksena, nämä kaikki kolme RWB-yksilöä, saivat mielikuvia vastaavat nimet. Tämä yksilö, dramaattisine ilmanohjaimineen ja erikoisine takalokasuojineen, sai nimensä 1500-luvun Samurailta Toyotomi Hideyoshilta, joka onnistui löytämään yhteisen sävelen läänittyneeseen Japaniin.

Nimen merkityksen säilyminen varmistettiin, kun japanilainen katutaiteilija Ryo Ogawa, ikuisti taideteoksen auton oviin ja helmoihin. Ogawan työ talletetaan usein klassikkoautoihin ja sitä on verrattu jopa itse Banksyyn, mutta laajemmalla väripaletilla.

1995 Porsche 993 RWB – RM Sotheby´s

Auton keulapellistä löytyy yhä Nakain nimikirjoitus. Kokonaisuus on monella tapaa yksittäisiä osiaan vaikuttavampi. Käytännössä jokainen Nakain auto on ainutlaatuinen taideteos ja siten niiden keräilyarvo tuntuukin kasvavan.

Tämän yksilön alustava hinta-arvio on 175 000 – 225 000 dollaria, eli noin 154 000 – 198 000 euroa. Huutaminen on jutun julkaisuhetkellä jo käynnissä. Tiettävästi tällä hetkellä jono Nakain luoman RWB:n saamiseksi on jo yli vuoden luokkaa, joten tämä lienee nopeimpia tapoja saada itselleen yksi.

1995 Porsche 993 RWB – RM Sotheby´s

Näin yksilölliseksi muokattujen autojen lopputuloksen arviointi on herkkä laji ja muodostuvat mielipiteet vahvoja. Porschen brändi joka tapauksessa hyötyi aikaisempaakin laajemmasta yleisöstä. Mielipiteelläsi ei siksi ole juuri väliä.

 

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat