18.1.2023

Hyundai teki ohjeen Ioniq 5:n ajoakun esilämmityksen toiminnasta

Hyundai Ioniq 5 -sähköauto sai syksyn kylmien tullen kauan odotetun ajoakuston esilämmityksen. Näin se toimii.

Hyundai Ioniq 5 on sähköauto, joka heti markkinoille tultuaan sai hyvän suosion. Moottorin käyttötestissäkin ollut auto tosin kärsi viileillä ja kylmillä keleillä hitaasta latausnopeudesta. Käyttötestin loppuraportit voi lukea täältä ja täältä.

Hyundailla otettiin opiksi käyttäjien palautteesta ja syksyllä 2022 autoihin tuli ajoakuston esilämmitys, joka valmistelee akuston laturille navigoitaessa oikeaan lämpötilaan ottamaan vastaan latausta tehokkaasti.

Moottorin koeajossa syksyllä 2022 ollut auto oli varustettu esilämmityksellä ja auto latautui talvikelissä ihan eri tavalla kuin mitä käyttötestin aikana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Selkeä ohjeistus

Hyundai on tehnyt Ioniq 5:lle ohjeistuksen, kuinka akuston esilämmitys toimii ja missä olosuhteissa ja tilanteissa se esimerkiksi katkeaa.

Hyundai ohjeen mukaan Ioniq 5:n korkeajänniteakusto lämpeneminen alkaa myös auton ollessa pysäköitynä, kunhan auto on ”Ready-tilassa. Lisäksi auton ilmastointi tulee olla päällä. Jotta esilämmitys käynnistyy, auton asetuksista täytyy olla aktivoituna myös akuston ylläpitotila.

Hyundai myös kertoo, että korkeajänniteakuston varaustila on oltava vähintään 30 prosenttia, enintään 80 prosenttia. Moottorin koeajossa esilämmitys käynnistyi alemallakin akuston varaustasolla. Esimerkiksi Hyundain sisarmerkki Kia on ohjeistanut, että akun varaustaso täytyy olla vähintään 24 prosenttia.

Lisäksi akuston lämpötila saa olla maksimissaan + 8,0 astetta.

Hyundai Ioniq 5:n akuston esilämmitys puolestaan katkeaa, jos autosta katkaistaan virta tai ilmastointi katkaistaan. Esilämmitys myös katkeaa tai ei lähde päälle, jos akun ylläpitotila otetaan auton asetuksista pois käytöstä. Esilämmitys myös katkeaa, kun auton varaustila laskee alle 20 prosenttia tai akuston lämpätila saavuttaa noin 21 plusasteen lämpötilan. Lisäksi akuston esilämmitys käynnistyy, kun autolla navigoidaan laturille – eli esilämmitys puolestaan katkeaa, jos kohdepiste poistetaan navigoinnista.

Uutuutena myös Snow mode

Kun Hyundai teki Ioniq 5 -autoihin tämän päivityksen, saman päivityksen yhteydessä Hyundai Ioniq 5 -autoon tuli myös talviajotila, Snow mode.

Kun Snow Moden kytkee päälle, auton etenemiskyky lumisissa olosuhteissa Hyundain mukaan paranee. Snow-tila vaikuttaa auton kaasunvasteeseen, ajonvakautukseen ja nelivetoisissa malleissa myös nelivedon toimintaan.

Snow-tila kytkeytyy päälle pitämällä ohjauspyörän DriveMode-painiketta pitkään painettuna. Snow-tila on kytketty päälle, kun mittariston Snow-merkkivalo syttyy palamaan.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Lähde Hyundai

Luetuimmat