3.4.2020

Hyytävä väistökoe Malmilla: Moottori starttasi kevään testikauden

Hyytävä väistökoe Malmilla

Kummallinen kevät vähine lumineen tarjosi mahdollisuuden, jota ei voi jättää kokeilematta: väistökoe kesärenkailla varustetuilla parivertailun autoilla Malmin lentokentällä. Kylmä keli kuvaajalle, mutta sulaa asvalttia renkaiden alla.

Maisema Malmin lentoasemalla avautuu kauniin keväisenä, mutta juuri nyt se on monessa mielessä silkkaa silmänlumetta. Lämpötila pysyttelee nollan alapuolella, ja aukean lävitse viiltävä pohjoistuuli vain lisää käynnissä olevan kauden kalseutta.
On hassua, miten nopeasti ihminen sopeutuu uusiin tilanteisiin. Jalkautuminen ulkohommiin tuntuu parin etätyöviikon jälkeen oudolta, etuoikeutetultakin. Tietyt työt vain on pakko suorittaa, sillä seuraava lehtemme kaipaa kipeästi aineistoa – ja koteihinsa tautia pakoon jääneet kansalaiset uutta sekä mielenkiintoista luettavaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vain tarvittavat työt tehdään

Emme suinkaan ole unohtaneet, että maailma, ja sen mukana Suomi, painii parhaillaan Covid-19 -viruksen kourissa: mekin olemme turvautuneet tarvittaviin toimenpiteisiin.

Testiautot eli seuraavaan parivertailuumme osallistuvat Kia XCeed ja Škoda Kamiq on puhdistettu maahantuojan toimesta huolellisesti ennen käyttöönottoa, kuskin vaihtoa seuraa niin ikään sarja käsipyyhkeitä ja -desiä, ja työtovereiden välillä pidetään taatusti riittävää etäisyyttä.

Myöskin Malmin lentokenttä on epidemiatilanteessa mitä oivallisin työpaikka. Emme joudu tekemisiin ulkopuolisten kanssa eikä kiitoradalla ole lisäksemme ketään. Näin ollen voimme rauhassa keskittyä itse työntekoon.

Väistökoe turvallisuuden mittarina

Hyytävä väistökoe Malmilla

Syy, miksi olemme testiautoinemme lentokentällä, johtuu tietysti vertailuihimme olennaisena osana kuuluvista väistökokeista. Valotimme taustoja tämän kokeen takaa jo aiemmassa jutussamme kesäkuumalla tehdyn sähköauto vastaan polttomoottori -parivertailun yhteydessä.

Lyhykäisyydessään kyse on siitä, että tällainen raju koe, joka simuloi maantienopeudessa tapahtuvaa äkillistä väistötilannetta, on käytännössä tehtävä suljetulla alueella. Tavallisella tiellä – hiljaiseenkin aikaan – koe sisältäisi niin paljon riskejä, että sen suorittaminen olisi käytännössä mahdotonta.

Talven myötä taas etätöihin

Tämänkertaisen session tekee erikoiseksi paitsi pandemia, myös alussa mainittu vuodenaika ja sää. Normaalisti väistökokeet tehdään oikealla kesäkaudella, siis yleensä touko–elokuun välillä, mutta poikkeuksellisen vähäluminen talvi rohkaisi meitä vaihtamaan autojen alla siihen asti pyörineet kitkakumit kesärenkaisiin, ja suuntaamaan Malmille.
Ajoitus osuikin nappiin, sillä loppuviikosta outo kevät jatkoi temppujaan valkaisemalla maisemat lumipeitteeseen – oikeastaan ensimmäistä kertaa pääkaupunkiseudulla.

Siinä syy jatkaa töitä etänä. Tehkää tekin niin. Vapaa-ajalla voitte sitten tutustua Moottorin seuraavaan lehteen, 29. huhtikuuta ilmestyvään numeroon 5/2020, joka sisältää muun muassa tämän parivertailun täydellisine väistökokeineen.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Tekninen avustus: Test Finland Oy/Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat