29.2.2020

Koeajo: Kauppareissua pidemmälle – Kia XCeed PHEV

Kia Xceed PHEV

Kia XCeed PHEV -lataushybridin sähkömoottori ehostaa polttomoottorimallista tasapainoisen kokonaisuuden, jolla pääsee tarvittaessa pidemmänkin pätkän puhtaasti sähkön voimin. Hyvää: toimintamatka sähköllä, alusta, vaihteisto. Huonoa: ei täysin sähköistä ajamista polttomoottori kylmänä, akun varausta ei voi säästää.

Pienten crossoverien luokkaan syksyllä mukaan kiilannut Kia XCeed sai pistokkeen vasempaan etukylkeen ja 8,9 kilowattitunnin litium-ionipolymeeriakun tavaratilan alle. Ajoakun vuoksi tavaratila on jouduttu karsimaan 437 litrasta 291 litraan, mutta 40:20:40 -suhteessa kääntyvän takaselkänojan avulla kontin saa halutessaan laajennettua 1 243-litraiseksi.

Sähköinen voimalinja tuo mukanaan lisää massaa. XCeedin tapauksessa omamassa on 1 596 kilogrammaa, eli noin 200 kg bensiiniturbomalleja suurempi.

1,6-litrainen bensiinimoottori tuottaa sähköavun kanssa 141 hevosvoiman yhteistehon ja 265 newtonmetrin vääntömomentin. Sähkömoottorin huipputehoksi kerrotaan 61 hv.

Sähköinen toimintamatka on WLTP-syklin mukaisesti 48 kilometriä. 0–100 prosentin latauksen ilmoitetaan sujuvan Type 2 -asemasta (1 x 14 A) ladattuna parhaimmillaan kahdessa tunnissa ja 15 minuutissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tasoittaa vaihteistoa

Etuvetoinen XCeed PHEV liikkuu näillä voimin varsin tyydyttävästi. Moottoritielle kiihdyttäminen ei tuota ongelmia, mutta vauhdin hurmasta on turha puhua, nollasta sataan kiihtyvyyden ilmoitettu lukema on 11 sekuntia.

Kia Xceed PHEV

Hybriditilassa kuusiportainen kaksoiskytkinvaihteisto toimii erinomaisesti. Polttomoottorimallista tutut viiveet ja epävarmuudet eliminoituvat sähkömoottorin tuoman lisäväännön ansiosta lähes täysin, ja ajaminen on luonnollisen tuntuista.

Adjektiivi luonnollinen onkin hyvä sana kuvaamaan XCeedin latausmallia. Mihinkään osa-alueeseen ei kiinnitä ajaessa suurempaa huomiota, lukuun ottamatta suurta kaasupolkimen painamisen tarvetta eco-ajotilassa, joka on hieman liioiteltua jopa taloudelliseen ajamiseen ohjaamiseksi.

Bensakoneen ehdoilla

Mutkissa XCeed PHEV käyttäytyy niin ikään hyvin. Ohjaustuntuma ei ole erityisen herkkä, mutta pysyy ­loogisena joka tilanteessa, eikä mukavuuspainotteinen alusta kallistele liikaa tiukemmissakaan kurveissa. Jarrutuntumakin on hybridiautoksi mukava ja lineaarinen, suurempia portaita ei polkimessa tunnu.

Pelkästään sähkön voimin auto kulkee käytännössäkin helposti 47 kilometriä, vaikka reitti sisälsi myös pätkän toimintamatkalle myrkyllistä moottoritieajoa.

Kia Xceed PHEV

Erikoista täysin sähköisessä ajotilassa on kuitenkin se, ettei liikkuminen ilman polttomoottoria onnistu ennen kuin viimeksi mainitun lämpötila on noussut riittävästi. Niinpä jo muutaman asteen pakkasessa bensakone pärisee mukana lähes koko kauppamatkan, vaikka sen haluaisi toteuttaa ainoastaan sähkömoottorin voimin.

Edullisimmillaan latauspiuhan päähän istuvan XCeedin saa EX-varusteltuna 34 874 eurolla, mikä tekee siitä yhden markkinoiden edullisimmista ladattavista hybrideistä. Esimerkiksi Audi A3 E-tron ja Toyota Prius Plug-in kustantavat kumpainenkin yli 5 000 euroa Kiaa enemmän.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Kia XCeed 1.6 GDI PHEV EX

Hinta alkaen

35 990 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

35 990 €

Moottori

Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 580 cm3, 4 sylinteriä, 6-v., automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 45 kW (61 hv), 170 Nm.

Teho

77 kW (105 hv), 5700 r/min

Vääntö

147 Nm (4000 r/min)

Vääntö

147 Nm (4000 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 8,9 / 7,1 kWh. Lataus 3,3 kW (1 x 14 A).

Toimintamatka

48 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

104 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,0 s

Huippunopeus

188 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,4 (yhd.)

CO2-päästöt

32 g/km

Mitat

pituus 4395 mm, leveys 1826 mm, korkeus 1495 mm, akseliväli 2650 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1300 / 600 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

7 vuotta / 150 000 km

Luetuimmat