29.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kauppareissua pidemmälle – Kia XCeed PHEV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia XCeed PHEV -lataushybridin sähkömoottori ehostaa polttomoottorimallista tasapainoisen kokonaisuuden, jolla pääsee tarvittaessa pidemmänkin pätkän puhtaasti sähkön voimin. Hyvää: toimintamatka sähköllä, alusta, vaihteisto. Huonoa: ei täysin sähköistä ajamista polttomoottori kylmänä, akun varausta ei voi säästää. Pienten crossoverien luokkaan syksyllä mukaan kiilannut Kia XCeed sai pistokkeen vasempaan etukylkeen ja 8,9 kilowattitunnin litium-ionipolymeeriakun tavaratilan alle. Ajoakun vuoksi tavaratila on jouduttu karsimaan 437 litrasta 291 litraan, mutta 40:20:40 -suhteessa kääntyvän takaselkänojan avulla kontin saa halutessaan laajennettua 1 243-litraiseksi. Sähköinen voimalinja tuo mukanaan lisää massaa. XCeedin tapauksessa omamassa on 1 596 kilogrammaa, eli noin 200 kg bensiiniturbomalleja suurempi. 1,6-litrainen bensiinimoottori tuottaa sähköavun kanssa 141 hevosvoiman yhteistehon ja 265 newtonmetrin vääntömomentin. Sähkömoottorin huipputehoksi kerrotaan 61 hv. Sähköinen toimintamatka on WLTP-syklin mukaisesti 48 kilometriä. 0–100 prosentin latauksen ilmoitetaan sujuvan Type 2 -asemasta (1 x 14 A) ladattuna parhaimmillaan kahdessa tunnissa ja 15 minuutissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tasoittaa vaihteistoa Etuvetoinen XCeed PHEV liikkuu näillä voimin varsin tyydyttävästi. Moottoritielle kiihdyttäminen ei tuota ongelmia, mutta vauhdin hurmasta on turha puhua, nollasta sataan kiihtyvyyden ilmoitettu lukema on 11 sekuntia. Hybriditilassa kuusiportainen kaksoiskytkinvaihteisto toimii erinomaisesti. Polttomoottorimallista tutut viiveet ja epävarmuudet eliminoituvat sähkömoottorin tuoman lisäväännön ansiosta lähes täysin, ja ajaminen on luonnollisen tuntuista. Adjektiivi luonnollinen onkin hyvä sana kuvaamaan XCeedin latausmallia. Mihinkään osa-alueeseen ei kiinnitä ajaessa suurempaa huomiota, lukuun ottamatta suurta kaasupolkimen painamisen tarvetta eco-ajotilassa, joka on hieman liioiteltua jopa taloudelliseen ajamiseen ohjaamiseksi. Bensakoneen ehdoilla Mutkissa XCeed PHEV käyttäytyy niin ikään hyvin. Ohjaustuntuma ei ole erityisen herkkä, mutta pysyy loogisena joka tilanteessa, eikä mukavuuspainotteinen alusta kallistele liikaa tiukemmissakaan kurveissa. Jarrutuntumakin on hybridiautoksi mukava ja lineaarinen, suurempia portaita ei polkimessa tunnu. Pelkästään sähkön voimin auto kulkee käytännössäkin helposti 47 kilometriä, vaikka reitti sisälsi myös pätkän toimintamatkalle myrkyllistä moottoritieajoa. Erikoista täysin sähköisessä ajotilassa on kuitenkin se, ettei liikkuminen ilman polttomoottoria onnistu ennen kuin viimeksi mainitun lämpötila on noussut riittävästi. Niinpä jo muutaman asteen pakkasessa bensakone pärisee mukana lähes koko kauppamatkan, vaikka sen haluaisi toteuttaa ainoastaan sähkömoottorin voimin. Edullisimmillaan latauspiuhan päähän istuvan XCeedin saa EX-varusteltuna 34 874 eurolla, mikä tekee siitä yhden markkinoiden edullisimmista ladattavista hybrideistä. Esimerkiksi Audi A3 E-tron ja Toyota Prius Plug-in kustantavat kumpainenkin yli 5 000 euroa Kiaa enemmän. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kia XCeed 1.6 GDI PHEV EX Hinta alkaen 35 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 990 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 580 cm3, 4 sylinteriä, 6-v., automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 45 kW (61 hv), 170 Nm. Teho 77 kW (105 hv), 5700 r/min Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 8,9 / 7,1 kWh. Lataus 3,3 kW (1 x 14 A). Toimintamatka 48 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 104 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,4 (yhd.) CO2-päästöt 32 g/km Mitat pituus 4395 mm, leveys 1826 mm, korkeus 1495 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?