5.2.2023

Ikinuori Mazda2 sai jälleen faceliftin Japanissa – lopputulos on tällä kertaa hieman erikoinen

Mazda2 on saattanut nähdä tuntuvasti mallivuosia, mutta edelleen siitä irtoaa uusia ja ennennäkemättömiä puolia. 198 kappaletta, tarkalleen.

Nykyinen Mazda2 on japanilaisvalmistajan kansainvälisille markkinoille suunnatun malliston iäkkäin jäsen. Pikkuautomalli, jolla on Hazumi-konseptimallin kautta oma vaikutuksensa koko merkin nykyiseen kodo-muotokieleen, eteni tuotantoon vuonna 2014. Se tarkoittaa lähes yhdeksän vuoden malli-ikää.

Mazda2 on saanut matkan varrella useamman pienen päivityksen ja yhden isomman faceliftin, mutta ajan hammas on alkanut pikku-Mazdassa näkymään, ainakin jos sitä verrataan merkin muuhun mallistoon. Vastikään Japanin markkinoille lanseerattu facelift kuitenkin nuorentaa mallia pirteydellään ja erikoisuudellaan sekä huomattavalla personointivaihtoehtojensa määrällä.

Nyt tulleet uudistukset koskevat vain Japanissa myytäviä malleja, mutta koska Mazda jatkaa 2:n myyntiä muillakin markkinoilla, mukaan lukien Euroopassa Toyota Yaris -klooni Mazda2 Hybridin rinnalla, jotain tällaista kuvittelisi olevan meikäläiseltäkin kantilta odotettavissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Saako olla XD BD, 15 Sunlit Citrus vai 15 Sport?

Luetellut asiat ovat Mazda2:n uusia varustetasoja. Tällä perusteella uutuus ottaa täyden niskalenkin Mazdan varustetasojen tähänastisista nimistä. Mazda2 muistuttaa nyt Minin tai Fiat 500:n kaltaisia karaktääripikkuautoja, jotka ovat laajalti personoitavissa, eivätkä toisaalta ota itseään liian vakavasti.

Uudistukseen kuuluu myös facelift, jonka tuomista muutoksista näkyvin sijaitsee keulassa. Maski on nyt suurimmaksi osaksi umpinainen ja useimmissa skenaarioissa vitivalkoinen. Valkoista keulaa komppaa valkoinen katto, tai mikäli Mazda2:n urheilullista minää halutaan korostaa, valinnaisena myös hiilikuidunharmaa. Niin ikään takapuskuriin on tullut muutoksia, jotka tosin ovat hyvin hienovaraisia.

Mazda2 on saanut myös kaksi uutta väriä, Airstream Bluen ja Aero Grayn, joita voi löytää retrohenkeen kojelaudalta asti. Omalaatuisia ovat niin ikään vannevärit, joita on valittavissa kaikkiaan kuusi kappaletta. Erikoisista yksityiskohdista mainittakoon vielä keltainen "juttu", joka löytyy maskista vasemmalta puolelta, ja toistetaan oikealla takapuskurissa.

Varustetasot (joita on lueteltua enemmänkin) määrittelevät normaaliin japanilaisautojen tapaan herkkujen määrän melko yksityiskohtaisesti, mutta niiden ulkopuolelta uudistettuun 2:een on saatavilla myös persoonallisia ja räikeitä Special select -paketteja, kuten vaikkapa Rookiedrive, joka on tarkoitettu nimensä mukaisesti ensiauton ostajalle.

Jos pikku-Mazdan stailissa on premiumia, niin on myös varusteluettelossa. Esimerkiksi adaptiivinen vakionopeudensäädin, automaattinen hätäjarrutustoiminto, kaistavahti, sähkösäätöiset istuimet tai käsijarrukahvaa myöten nahalla verhoiltu ohjaamo eivät aina kuulu pikkuautoluokkaan.

Kotimarkkinoillaan Mazda2 kulkee jatkossakin luokka huomioiden suurikokoisella 1,5-litraisella voimanlähteellä, joko bensiini- tai dieselkäyttöisenä. Jatkeena on manuaali tai automaatti, ja saahan autoon sen kotisaarella valittua myös nelivedon.

Lähde ja kuvat: Mazda Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat