30.4.2016

Koeajo: Jaguar XF – liikaakin sukunäköä?

Jaguar XF

Onko Jaguar XF kehräävä kotikissa vai jäntevä kissapeto? Hyvää: ohjaus, alusta, ajettavuus, takatilat, Jaguar Care. Huonoa: sisäilme, persoonattomuus.

Uusi Jaguar XF on auto, josta on kahdeksi. Hienostunut kaupunkivaunu muuttuu ärsytettynä räväkämmäksi. Luonnemuutos ei ole järisyttävä, mutta perustuu jämäkkään alustaan, hyvään ohjaukseen ja käytöstä terästäviin ajoasetuksiin.

Kaksilitrainen dieselmoottori on erinomainen kompromissi voiman, käytettävyyden ja kulutuksen suhteen, mutta jättää nälkäiseksi. Olisipa voimanlähteenä kolmi-litrainen V6-bensiinimoottori. Se vei edellispäivänä koeajettua pikkuveli XE:tä nautittavasti. V6 murisee juuri tarvittavasti ja suo käyttöön 340 hevosvoimaa.

Jaguar XF

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuin ilvekset

Jaguar-malliston veljekset ovat kuin ilvekset. XE:n ja XF:n sukunäkö on ilmeinen. XF on toki pidempi (4 672 vastaan 4 954 mm) ja sivuprofiililtaan virtaviivaisempi.

XF:n keulailme on jyhkeämpi ja hyökkäävämpi. Pimeällä autot erottaa ainakin takaa. Jarruvalojen kaarikuvioita on XF:ssä kaksi, XE:ssä yksi.

Jaguar XF

Urheilullinen alusta

Alusta on nuljuilematon, joten mutkateillä voi valita ajoasetukseksi sportin ja nojata huoletta kaarteisiin. Jaguar suoriutuu toinen toistaan seuraavista mutkista kunnialla. Ajettavuus on kesärenkailla kuivalla urheilullista, ja ohjaus reagoi terävästi.

Pitkä akseliväli tekee hyvää. Matka-ajossa käytös on sekoitus mukavuutta ja vakautta. Teiden poikittaissaumat tuntuvat toki tärähdyksenä, mutta matkanteko on varsin melutonta. Jousitus ja alusta kuolettavat erinomaisesti heilahtelut ja pompottelut.

Jaguar XF

Brittihenkeä, kiitos!

Sisällä ratkaisut eivät merkittävästi erota veljeksiä. Sokkona ratin taakse istutettu ei voisi ensisilmäyksellä heti huudahtaa istuuko XE:n vai XF:n kuskinpukilla.

Yleisilme on tyylikäs, mutta hieman muovinen etenkin kun ottaa huomioon auton hintaluokan. Se on ilman lisävarusteita 60 558 euroa.

Urheilullinen etuistuin tukee ja säätyy perushyvin.

Jaguar XF

Koeajon jäljiltä jää kaipaamaan persoonallista särmää, brittihenkisiä ratkaisuja ja ripausta ylellisyyttä, jotka olisi suotu yksinoikeudella vain XF:lle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Väljyyttä polville

Kahdella takamatkustajalla on mukavat oltavat: päiden yllä on ilmaa, hartioista tai polvista ei ahdista ja jalkaterillekin on tilaa. Väljyys on kasvanut merkittävästi sitten edellismallin.

Jaguar XF

Tavaroille on selkeämuotoisessa kontissa tilaa enemmän kuin sutjakan ulkomuodon perusteella voisi arvata: 540 litraa. Vaivattomuutta antaa lisävarusteena 664 euroa maksava sähkötoiminen takaluukku.

Tulokkaan vahva valtti on Jaguar Care -palvelu, joka tarkoittaa kolmen vuoden määräaikaishuoltoja veloituksetta ilman kilometrirajoitusta sekä kolmen vuoden kilometrivapaata takuuta ja tiepalvelua. Palvelu on voimassa koko Euroopassa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Jaguar XF 20d Aut R-SPORT

Hinta alkaen

64 664 €

Moottori

Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto.

Teho

132 kW (180 hv), 4000 r/min

Vääntö

430 Nm (1750–2500 r/min)

Vääntö

430 Nm (1750–2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,1 s

Huippunopeus

229 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

114 g/km

Mitat

pituus 4954 mm, leveys 1880 mm, korkeus 1457 mm, akseliväli 2960 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta

Luetuimmat