30.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar XF – liikaakin sukunäköä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onko Jaguar XF kehräävä kotikissa vai jäntevä kissapeto? Hyvää: ohjaus, alusta, ajettavuus, takatilat, Jaguar Care. Huonoa: sisäilme, persoonattomuus. Uusi Jaguar XF on auto, josta on kahdeksi. Hienostunut kaupunkivaunu muuttuu ärsytettynä räväkämmäksi. Luonnemuutos ei ole järisyttävä, mutta perustuu jämäkkään alustaan, hyvään ohjaukseen ja käytöstä terästäviin ajoasetuksiin. Kaksilitrainen dieselmoottori on erinomainen kompromissi voiman, käytettävyyden ja kulutuksen suhteen, mutta jättää nälkäiseksi. Olisipa voimanlähteenä kolmi-litrainen V6-bensiinimoottori. Se vei edellispäivänä koeajettua pikkuveli XE:tä nautittavasti. V6 murisee juuri tarvittavasti ja suo käyttöön 340 hevosvoimaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuin ilvekset Jaguar-malliston veljekset ovat kuin ilvekset. XE:n ja XF:n sukunäkö on ilmeinen. XF on toki pidempi (4 672 vastaan 4 954 mm) ja sivuprofiililtaan virtaviivaisempi. XF:n keulailme on jyhkeämpi ja hyökkäävämpi. Pimeällä autot erottaa ainakin takaa. Jarruvalojen kaarikuvioita on XF:ssä kaksi, XE:ssä yksi. Urheilullinen alusta Alusta on nuljuilematon, joten mutkateillä voi valita ajoasetukseksi sportin ja nojata huoletta kaarteisiin. Jaguar suoriutuu toinen toistaan seuraavista mutkista kunnialla. Ajettavuus on kesärenkailla kuivalla urheilullista, ja ohjaus reagoi terävästi. Pitkä akseliväli tekee hyvää. Matka-ajossa käytös on sekoitus mukavuutta ja vakautta. Teiden poikittaissaumat tuntuvat toki tärähdyksenä, mutta matkanteko on varsin melutonta. Jousitus ja alusta kuolettavat erinomaisesti heilahtelut ja pompottelut. Brittihenkeä, kiitos! Sisällä ratkaisut eivät merkittävästi erota veljeksiä. Sokkona ratin taakse istutettu ei voisi ensisilmäyksellä heti huudahtaa istuuko XE:n vai XF:n kuskinpukilla. Yleisilme on tyylikäs, mutta hieman muovinen etenkin kun ottaa huomioon auton hintaluokan. Se on ilman lisävarusteita 60 558 euroa. Urheilullinen etuistuin tukee ja säätyy perushyvin. Koeajon jäljiltä jää kaipaamaan persoonallista särmää, brittihenkisiä ratkaisuja ja ripausta ylellisyyttä, jotka olisi suotu yksinoikeudella vain XF:lle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Väljyyttä polville Kahdella takamatkustajalla on mukavat oltavat: päiden yllä on ilmaa, hartioista tai polvista ei ahdista ja jalkaterillekin on tilaa. Väljyys on kasvanut merkittävästi sitten edellismallin. Tavaroille on selkeämuotoisessa kontissa tilaa enemmän kuin sutjakan ulkomuodon perusteella voisi arvata: 540 litraa. Vaivattomuutta antaa lisävarusteena 664 euroa maksava sähkötoiminen takaluukku. Tulokkaan vahva valtti on Jaguar Care -palvelu, joka tarkoittaa kolmen vuoden määräaikaishuoltoja veloituksetta ilman kilometrirajoitusta sekä kolmen vuoden kilometrivapaata takuuta ja tiepalvelua. Palvelu on voimassa koko Euroopassa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Jaguar XF 20d Aut R-SPORT Hinta alkaen 64 664 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 132 kW (180 hv), 4000 r/min Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 229 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4954 mm, leveys 1880 mm, korkeus 1457 mm, akseliväli 2960 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan