30.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar XF – liikaakin sukunäköä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onko Jaguar XF kehräävä kotikissa vai jäntevä kissapeto? Hyvää: ohjaus, alusta, ajettavuus, takatilat, Jaguar Care. Huonoa: sisäilme, persoonattomuus. Uusi Jaguar XF on auto, josta on kahdeksi. Hienostunut kaupunkivaunu muuttuu ärsytettynä räväkämmäksi. Luonnemuutos ei ole järisyttävä, mutta perustuu jämäkkään alustaan, hyvään ohjaukseen ja käytöstä terästäviin ajoasetuksiin. Kaksilitrainen dieselmoottori on erinomainen kompromissi voiman, käytettävyyden ja kulutuksen suhteen, mutta jättää nälkäiseksi. Olisipa voimanlähteenä kolmi-litrainen V6-bensiinimoottori. Se vei edellispäivänä koeajettua pikkuveli XE:tä nautittavasti. V6 murisee juuri tarvittavasti ja suo käyttöön 340 hevosvoimaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuin ilvekset Jaguar-malliston veljekset ovat kuin ilvekset. XE:n ja XF:n sukunäkö on ilmeinen. XF on toki pidempi (4 672 vastaan 4 954 mm) ja sivuprofiililtaan virtaviivaisempi. XF:n keulailme on jyhkeämpi ja hyökkäävämpi. Pimeällä autot erottaa ainakin takaa. Jarruvalojen kaarikuvioita on XF:ssä kaksi, XE:ssä yksi. Urheilullinen alusta Alusta on nuljuilematon, joten mutkateillä voi valita ajoasetukseksi sportin ja nojata huoletta kaarteisiin. Jaguar suoriutuu toinen toistaan seuraavista mutkista kunnialla. Ajettavuus on kesärenkailla kuivalla urheilullista, ja ohjaus reagoi terävästi. Pitkä akseliväli tekee hyvää. Matka-ajossa käytös on sekoitus mukavuutta ja vakautta. Teiden poikittaissaumat tuntuvat toki tärähdyksenä, mutta matkanteko on varsin melutonta. Jousitus ja alusta kuolettavat erinomaisesti heilahtelut ja pompottelut. Brittihenkeä, kiitos! Sisällä ratkaisut eivät merkittävästi erota veljeksiä. Sokkona ratin taakse istutettu ei voisi ensisilmäyksellä heti huudahtaa istuuko XE:n vai XF:n kuskinpukilla. Yleisilme on tyylikäs, mutta hieman muovinen etenkin kun ottaa huomioon auton hintaluokan. Se on ilman lisävarusteita 60 558 euroa. Urheilullinen etuistuin tukee ja säätyy perushyvin. Koeajon jäljiltä jää kaipaamaan persoonallista särmää, brittihenkisiä ratkaisuja ja ripausta ylellisyyttä, jotka olisi suotu yksinoikeudella vain XF:lle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Väljyyttä polville Kahdella takamatkustajalla on mukavat oltavat: päiden yllä on ilmaa, hartioista tai polvista ei ahdista ja jalkaterillekin on tilaa. Väljyys on kasvanut merkittävästi sitten edellismallin. Tavaroille on selkeämuotoisessa kontissa tilaa enemmän kuin sutjakan ulkomuodon perusteella voisi arvata: 540 litraa. Vaivattomuutta antaa lisävarusteena 664 euroa maksava sähkötoiminen takaluukku. Tulokkaan vahva valtti on Jaguar Care -palvelu, joka tarkoittaa kolmen vuoden määräaikaishuoltoja veloituksetta ilman kilometrirajoitusta sekä kolmen vuoden kilometrivapaata takuuta ja tiepalvelua. Palvelu on voimassa koko Euroopassa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Jaguar XF 20d Aut R-SPORT Hinta alkaen 64 664 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 132 kW (180 hv), 4000 r/min Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 229 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4954 mm, leveys 1880 mm, korkeus 1457 mm, akseliväli 2960 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?