30.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar XF – liikaakin sukunäköä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onko Jaguar XF kehräävä kotikissa vai jäntevä kissapeto? Hyvää: ohjaus, alusta, ajettavuus, takatilat, Jaguar Care. Huonoa: sisäilme, persoonattomuus. Uusi Jaguar XF on auto, josta on kahdeksi. Hienostunut kaupunkivaunu muuttuu ärsytettynä räväkämmäksi. Luonnemuutos ei ole järisyttävä, mutta perustuu jämäkkään alustaan, hyvään ohjaukseen ja käytöstä terästäviin ajoasetuksiin.Kaksilitrainen dieselmoottori on erinomainen kompromissi voiman, käytettävyyden ja kulutuksen suhteen, mutta jättää nälkäiseksi. Olisipa voimanlähteenä kolmi-litrainen V6-bensiinimoottori. Se vei edellispäivänä koeajettua pikkuveli XE:tä nautittavasti. V6 murisee juuri tarvittavasti ja suo käyttöön 340 hevosvoimaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin ilveksetJaguar-malliston veljekset ovat kuin ilvekset. XE:n ja XF:n sukunäkö on ilmeinen. XF on toki pidempi (4 672 vastaan 4 954 mm) ja sivuprofiililtaan virtaviivaisempi.XF:n keulailme on jyhkeämpi ja hyökkäävämpi. Pimeällä autot erottaa ainakin takaa. Jarruvalojen kaarikuvioita on XF:ssä kaksi, XE:ssä yksi.Urheilullinen alustaAlusta on nuljuilematon, joten mutkateillä voi valita ajoasetukseksi sportin ja nojata huoletta kaarteisiin. Jaguar suoriutuu toinen toistaan seuraavista mutkista kunnialla. Ajettavuus on kesärenkailla kuivalla urheilullista, ja ohjaus reagoi terävästi.Pitkä akseliväli tekee hyvää. Matka-ajossa käytös on sekoitus mukavuutta ja vakautta. Teiden poikittaissaumat tuntuvat toki tärähdyksenä, mutta matkanteko on varsin melutonta. Jousitus ja alusta kuolettavat erinomaisesti heilahtelut ja pompottelut.Brittihenkeä, kiitos!Sisällä ratkaisut eivät merkittävästi erota veljeksiä. Sokkona ratin taakse istutettu ei voisi ensisilmäyksellä heti huudahtaa istuuko XE:n vai XF:n kuskinpukilla.Yleisilme on tyylikäs, mutta hieman muovinen etenkin kun ottaa huomioon auton hintaluokan. Se on ilman lisävarusteita 60 558 euroa.Urheilullinen etuistuin tukee ja säätyy perushyvin.Koeajon jäljiltä jää kaipaamaan persoonallista särmää, brittihenkisiä ratkaisuja ja ripausta ylellisyyttä, jotka olisi suotu yksinoikeudella vain XF:lle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäljyyttä polvilleKahdella takamatkustajalla on mukavat oltavat: päiden yllä on ilmaa, hartioista tai polvista ei ahdista ja jalkaterillekin on tilaa. Väljyys on kasvanut merkittävästi sitten edellismallin.Tavaroille on selkeämuotoisessa kontissa tilaa enemmän kuin sutjakan ulkomuodon perusteella voisi arvata: 540 litraa. Vaivattomuutta antaa lisävarusteena 664 euroa maksava sähkötoiminen takaluukku.Tulokkaan vahva valtti on Jaguar Care -palvelu, joka tarkoittaa kolmen vuoden määräaikaishuoltoja veloituksetta ilman kilometrirajoitusta sekä kolmen vuoden kilometrivapaata takuuta ja tiepalvelua. Palvelu on voimassa koko Euroopassa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Jaguar XF 20d Aut R-SPORT Hinta alkaen 64 664 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 132 kW (180 hv), 4000 r/min Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 229 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4954 mm, leveys 1880 mm, korkeus 1457 mm, akseliväli 2960 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?