Ajoneuvot | Uutinen | 16.2.2020

Katumaasturien myynti rauhoittuu, kunnes kasvu jälleen jatkuu 2021–2025

Hiilidioksidirajat, malliston ikä, sähköistäminen ja dieselin hiipuminen tarkoittavat, että kompaktien katumaastureiden myynnin odotetaan pysyvän ennallaan tänä vuonna. Sen jälkeen kasvu jatkunee voimakkaana.

Jaa artikkeli

Analytiikkayhtiö LMC Automotive arvioi, että erityisesti C-segmentin katumaasturimallien (mm. Qashqai, 3008, Tiguan) myynti tasaantuu tänä vuonna. Kasvun pysähtyminen johtuu erityisesti autovalmistajien halusta vaihtaa malleja uudempiin ja esitellä sähköistettyjä voimalinjoja huonosti myyvien dieseleiden tilalle. Esimerkiksi Qashqai korvattaneen tänä vuonna uudella mallilla ja uusi Ford Kuga on vasta saapumassa markkinoille.

Euroopan kompaktien katumaastureiden myynniksi arvioidaan noin 2,2 miljoonaa autoa, kuten vuonna 2019. LMC kuitenkin ennustaa, että 2021 myynti on kasvanut jo 2,4 miljoonaan autoon ja 2020-luvun puolivälissä vuotuinen myyntimäärä on 2,8 miljoonaa autoa.

Vuonna 2015 kompaktien katumaastureiden segmentissä myynti koostui 73-prosenttisesti dieseleistä. 2018 osuus oli enää 44 prosenttia. Myyntimäärissä osuus on kuitenkin merkittävä, VW Tiguanin ollessa Euroopan toiseksi suosituin diesel heti Golfin jälkeen. Peugeot 3008 oli JATO Dynamicsin tilastojen mukaan neljäntenä.

Sähköistettyjä voimalinjoja edusti segmentin kutossijalle tullut Toyota C-HR, jonka myynnistä peräti 89 prosenttia oli hybridivoimalinjalla. Voimakkaasti markkinoille saapuneen RAV4:n kohdalla sähköä on kahdessa autossa kolmesta ja lataushybridiversio liittyy mallistoon loppuvuodesta. PSA-ryhmä on puolestaan tuonut nopealla tahdilla hybridiversiot 3008:sta ja Opel Grandland X:stä. Nissanin odotetaan tekevän Honda CR-V:n tavoin ja tarjoavan seuraavan Qashqain yhteydessä dieseleiden sijaan e-Power-sarjahybridejä.

– Olemme havainneet merkittävän laskun dieseleissä ja mukaudumme seurataksemme trendiä, kommentoi Nissan Europen kippari Gianluca de Ficchy Automotive News Europelle.

Haastavat hiilidioksidirajat saattavat kuitenkin ajaa valmistajat panostamaan perinteisempiin korimalleihin korkeiden ja raskaiden katumaasturien sijaan. Nissanin muotoiluosastolla perinteinen porrasperä koetaan jo eräänlaiseksi keskisormeksi keski-ikäisten katumaastureille. Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelsson puolestaan povaa sedanien paluuta aerodynaamisista syistä sähköautojenkin aikakaudella, matalan ilmanvastuksen merkitessä pidempää toimintamatkaa latauksella.

Lähde: Automotive News Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen

Jaa artikkeli

Keskustelu