30.9.2018 Ajoneuvot Kaverien yllytyksestä: Bemarissa tehoa 500…600…755 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mad Max -henkinen kolmossarjan BMW ja konehuoneesta pilkistävä Holset 40 Super. ”Ulkonäkö ei ole pääasia, vaan se että tekniikka toimii.” Niklas Malaskan BMW 316 poikkeaa radikaalisti X-treme Car Shown kaikista muista rakennelluista eurooppalaisista autoista. Ulkonäköön ei juuri ole satsattu, vaan päinvastoin siinä on todellista Mad Max -henkeä. Konehuoneessa on ahdasta ja ohjaamossa tarkoituksenmukaisen karua. – Tekniikka tässä autossa on pääasia. Sekään ole näyttelykelpoista, mutta toimivuus on tärkeintä, sanoo auton omistaja ja rakentaja Niklas Malaska. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ”500 hevosvoimaa saa riittää…” Taustalla on se tavanomainen tarina: ”ei ollut koskaan ajatusta tehdä mitään tallaista, se vaan on tullut pikkuhiljaa rakenneltua.” Aluksi ei edes ollut 316-Bemaria, vaan vuoden 1991 M5. Kun siihen ei saanut leimaa, hankittiin 316 ja siirrettiin tekniikka siihen. Pari vuotta meni vaparikoneella ajellessa. Sitten kaverit alkoivat vinoilla, että pitäähän se nyt ahtaa. – Ajattelin, että 500 hevosvoimaa saa riittää ahdettuna. Pari vuotta se riittikin, mutta kaverien painostuksesta teholapun lukema piti saada alkamaan kuutosella. Nyt rakentaminen on edennyt siihen vaiheeseen, että suurin jarrutettu teholukema on 755 hevosvoimaa. Käytännössä ajellaan yhden barin ahtopaineilla, jolloin tehoa on käytössä noin 650 hevosvoimaa. Mutta kauanko se riittää? – Suunnitelmissa on parin vuoden sisällä rakentaa kone uudelleen ja vaihtaa sen verran isompi ahdin, että 1 000 hevosvoimaa menee rikki. Se saa riittää, sen jälkeen aletaan kysyä tosissaan jo lompakon paksuutta. Ja riittäähän se varmasti, ainakin niin kauan että kaverit alkavat vinoilla ”vain 1 000-heppaisesta” autosta. Ahtimen kapasiteetti käytetty Nyt 3,6-litrainen moottori on ahdettu modatulla Holset 40 Super -ahtimella ja vaihteisto on E60-sarjan diesel-Bemarista. Kansi on portattu ja siihen on vaihdettu isot venttiilit. Syyläri on siirretty taakse ja jäähdytyksestä huolehtii sähköinen vesipumppu. Ahdin herää vajaan 3000 kierroksen kohdalla ja rajoitin on säädetty 7600 kierrokseen, joten käyttökelpoinen kierrosalue on laaja. – Tällä ahtimella ei juuri lisää tehoa saa moottorista irti, mutta toisaalta painoakaan koko autolla ei ole kuin 1000 kiloa. Ja jatkossa ehkä vielä vähemmän, sillä tarkoitus on rakentaa keula ja ovetkin lasikuidusta. Nyt kuidusta on jo tehty takalokarit ja koko takaosa. Keulasta kuljettajan penkkiin asti runkona on putkirunko. Sitäkin saatetaan myöhemmin muokata niin, että autoon tehdään kokonaisuudessaan putkirunko, johon lasikuitukori kiinnitetään muutamalla pikakiinnikkeellä. Mihin tällaista autoa sitten käytetään? – En aja mitään kilpasarjaa, mutta omaksi iloksi ajetaan radalla ja driftaillaan silloin kun on aikaa ja haluja. Epäilemättä soiva peli hauskanpitoon, ja kuinka hauska se onkaan kun moottorin seuraavan päivityksen jälkeen tehopainosuhteeksi tulee hevosvoima per kilo? Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku