30.9.2018 Ajoneuvot Kaverien yllytyksestä: Bemarissa tehoa 500…600…755 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mad Max -henkinen kolmossarjan BMW ja konehuoneesta pilkistävä Holset 40 Super. ”Ulkonäkö ei ole pääasia, vaan se että tekniikka toimii.” Niklas Malaskan BMW 316 poikkeaa radikaalisti X-treme Car Shown kaikista muista rakennelluista eurooppalaisista autoista. Ulkonäköön ei juuri ole satsattu, vaan päinvastoin siinä on todellista Mad Max -henkeä. Konehuoneessa on ahdasta ja ohjaamossa tarkoituksenmukaisen karua. – Tekniikka tässä autossa on pääasia. Sekään ole näyttelykelpoista, mutta toimivuus on tärkeintä, sanoo auton omistaja ja rakentaja Niklas Malaska.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”500 hevosvoimaa saa riittää…”Taustalla on se tavanomainen tarina: ”ei ollut koskaan ajatusta tehdä mitään tallaista, se vaan on tullut pikkuhiljaa rakenneltua.” Aluksi ei edes ollut 316-Bemaria, vaan vuoden 1991 M5. Kun siihen ei saanut leimaa, hankittiin 316 ja siirrettiin tekniikka siihen. Pari vuotta meni vaparikoneella ajellessa. Sitten kaverit alkoivat vinoilla, että pitäähän se nyt ahtaa.– Ajattelin, että 500 hevosvoimaa saa riittää ahdettuna. Pari vuotta se riittikin, mutta kaverien painostuksesta teholapun lukema piti saada alkamaan kuutosella. Nyt rakentaminen on edennyt siihen vaiheeseen, että suurin jarrutettu teholukema on 755 hevosvoimaa. Käytännössä ajellaan yhden barin ahtopaineilla, jolloin tehoa on käytössä noin 650 hevosvoimaa. Mutta kauanko se riittää?– Suunnitelmissa on parin vuoden sisällä rakentaa kone uudelleen ja vaihtaa sen verran isompi ahdin, että 1 000 hevosvoimaa menee rikki. Se saa riittää, sen jälkeen aletaan kysyä tosissaan jo lompakon paksuutta.Ja riittäähän se varmasti, ainakin niin kauan että kaverit alkavat vinoilla ”vain 1 000-heppaisesta” autosta.Ahtimen kapasiteetti käytettyNyt 3,6-litrainen moottori on ahdettu modatulla Holset 40 Super -ahtimella ja vaihteisto on E60-sarjan diesel-Bemarista. Kansi on portattu ja siihen on vaihdettu isot venttiilit. Syyläri on siirretty taakse ja jäähdytyksestä huolehtii sähköinen vesipumppu. Ahdin herää vajaan 3000 kierroksen kohdalla ja rajoitin on säädetty 7600 kierrokseen, joten käyttökelpoinen kierrosalue on laaja. – Tällä ahtimella ei juuri lisää tehoa saa moottorista irti, mutta toisaalta painoakaan koko autolla ei ole kuin 1000 kiloa.Ja jatkossa ehkä vielä vähemmän, sillä tarkoitus on rakentaa keula ja ovetkin lasikuidusta. Nyt kuidusta on jo tehty takalokarit ja koko takaosa. Keulasta kuljettajan penkkiin asti runkona on putkirunko. Sitäkin saatetaan myöhemmin muokata niin, että autoon tehdään kokonaisuudessaan putkirunko, johon lasikuitukori kiinnitetään muutamalla pikakiinnikkeellä.Mihin tällaista autoa sitten käytetään?– En aja mitään kilpasarjaa, mutta omaksi iloksi ajetaan radalla ja driftaillaan silloin kun on aikaa ja haluja. Epäilemättä soiva peli hauskanpitoon, ja kuinka hauska se onkaan kun moottorin seuraavan päivityksen jälkeen tehopainosuhteeksi tulee hevosvoima per kilo?Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?