30.9.2018 Ajoneuvot Kaverien yllytyksestä: Bemarissa tehoa 500…600…755 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mad Max -henkinen kolmossarjan BMW ja konehuoneesta pilkistävä Holset 40 Super. ”Ulkonäkö ei ole pääasia, vaan se että tekniikka toimii.” Niklas Malaskan BMW 316 poikkeaa radikaalisti X-treme Car Shown kaikista muista rakennelluista eurooppalaisista autoista. Ulkonäköön ei juuri ole satsattu, vaan päinvastoin siinä on todellista Mad Max -henkeä. Konehuoneessa on ahdasta ja ohjaamossa tarkoituksenmukaisen karua. – Tekniikka tässä autossa on pääasia. Sekään ole näyttelykelpoista, mutta toimivuus on tärkeintä, sanoo auton omistaja ja rakentaja Niklas Malaska.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”500 hevosvoimaa saa riittää…”Taustalla on se tavanomainen tarina: ”ei ollut koskaan ajatusta tehdä mitään tallaista, se vaan on tullut pikkuhiljaa rakenneltua.” Aluksi ei edes ollut 316-Bemaria, vaan vuoden 1991 M5. Kun siihen ei saanut leimaa, hankittiin 316 ja siirrettiin tekniikka siihen. Pari vuotta meni vaparikoneella ajellessa. Sitten kaverit alkoivat vinoilla, että pitäähän se nyt ahtaa.– Ajattelin, että 500 hevosvoimaa saa riittää ahdettuna. Pari vuotta se riittikin, mutta kaverien painostuksesta teholapun lukema piti saada alkamaan kuutosella. Nyt rakentaminen on edennyt siihen vaiheeseen, että suurin jarrutettu teholukema on 755 hevosvoimaa. Käytännössä ajellaan yhden barin ahtopaineilla, jolloin tehoa on käytössä noin 650 hevosvoimaa. Mutta kauanko se riittää?– Suunnitelmissa on parin vuoden sisällä rakentaa kone uudelleen ja vaihtaa sen verran isompi ahdin, että 1 000 hevosvoimaa menee rikki. Se saa riittää, sen jälkeen aletaan kysyä tosissaan jo lompakon paksuutta.Ja riittäähän se varmasti, ainakin niin kauan että kaverit alkavat vinoilla ”vain 1 000-heppaisesta” autosta.Ahtimen kapasiteetti käytettyNyt 3,6-litrainen moottori on ahdettu modatulla Holset 40 Super -ahtimella ja vaihteisto on E60-sarjan diesel-Bemarista. Kansi on portattu ja siihen on vaihdettu isot venttiilit. Syyläri on siirretty taakse ja jäähdytyksestä huolehtii sähköinen vesipumppu. Ahdin herää vajaan 3000 kierroksen kohdalla ja rajoitin on säädetty 7600 kierrokseen, joten käyttökelpoinen kierrosalue on laaja. – Tällä ahtimella ei juuri lisää tehoa saa moottorista irti, mutta toisaalta painoakaan koko autolla ei ole kuin 1000 kiloa.Ja jatkossa ehkä vielä vähemmän, sillä tarkoitus on rakentaa keula ja ovetkin lasikuidusta. Nyt kuidusta on jo tehty takalokarit ja koko takaosa. Keulasta kuljettajan penkkiin asti runkona on putkirunko. Sitäkin saatetaan myöhemmin muokata niin, että autoon tehdään kokonaisuudessaan putkirunko, johon lasikuitukori kiinnitetään muutamalla pikakiinnikkeellä.Mihin tällaista autoa sitten käytetään?– En aja mitään kilpasarjaa, mutta omaksi iloksi ajetaan radalla ja driftaillaan silloin kun on aikaa ja haluja. Epäilemättä soiva peli hauskanpitoon, ja kuinka hauska se onkaan kun moottorin seuraavan päivityksen jälkeen tehopainosuhteeksi tulee hevosvoima per kilo?Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Autonäyttely Kuriositeetti: Tarton autonäyttely – kaikki ihanasti sekaisin rakkaudesta lajiin 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?