3.4.2023

Käytetyt erikoisuudet: Toyota Deliboy – Hiacen ujo kaupunkilaisserkku

Lystikkäästi nimetty Toyota Deliboy jäi harmillisen lyhyeksi tähdenlennoksi Toyotan mallistossa.

Kun mietitään Toyotan pakettiautoja, monelle ensimmäinen mielikuva liittyy yhä jo edesmenneeseen Toyota Hiaceen. Vaikka Hiacen paikka pakettiautomallistossa on ollut jo kymmenisen vuotta Toyota Proacella, Hiace muistetaan yhä erinomaisesti.

Hiace ei ollut kuitenkaan Toyotan ainoa pakettiauto viime vuosituhannella, vaan myös muitakin malleja löytyi. Etenkin merkin kotimaassa Japanissa pakettiautomallisto erosi merkittävästi siitä, mihin olemme täällä Euroopan puolella tottuneet.

Yksi tällainen auto oli Toyota QuickDelivery, joka oli nimensä mukaisesti suunniteltu nopeisiin jakelutoimituksiin. Auto jakoi paljon yhteistä Dyna-, Hiace- ja Toyoace-mallien kanssa. Ensimmäinen QuickDelivery aloitti tuotannossa 1982 ja seuraavan sukupolven entistä suurempi yksilö neljä vuotta myöhemmin.

Auton koon kasvattaminen tuo usein tullessaan erilaisia lieveilmiöitä, kuten ketteryyden heikentymistä ja auton painon kasvua. Nämä haasteet vaivasivat hieman myös Toyota QuickDeliverya, sillä auton suuri kääntösäde ja raskas paino heikensivät ajettavuutta kaupunkialueilla, joten Toyota aisti kysyntää myös hieman pienemmälle jakeluautolle.

Näin syntyi Toyota Deliboy, jonka tuotanto alkoi heinäkuussa 1989. Kehityskustannusten minimoimiseksi Deliboy perustui Toyota Liteace -pakettiautoon, jonka peruja mm. auton moottorivaihtoehdot olivat. Alkuun tarjolla oli 51 kilowatin (70 hevosvoimaa) 1,5-litrainen bensiinimoottori ja 2,0-litrainen diesel 54 kilowatin (73 hevosvoimaa) teholla.

Aluksi ainoa vaihteistovaihtoehto oli viisivaihteinen manuaali. Keväällä 1991 tarjolle tuli myös automaattivaihteistoja, jolloin bensiinimoottorin yhteyteen oli mahdollista valita kolmevaihteinen ja dieselmoottorin yhteyteen neljävaihteinen automaattivaihteisto.

Deliboy oli läpikuljettava pakettiauto, eli siinä ei ollut väliseinää ohjaamon ja tavaratilan välillä. Istuimia autossa oli tavallisesti kaksi, joista niin sanottu apukuljettajan istuin oli taitettavaa mallia. Tarjolla oli toki myös versio, jossa auton tavaratilassa oli sivuikkunat ja vielä kolmaskin istuin, mutta niin ikään taitettava sellainen.

Toyta Deliboysta ei tullut koskaan suurta kaupallista menestystä. Auto kompastui pieneen kokoonsa, sillä siinä oli vain kolme ja kooltaan melko pientä ovea, jotka haittasivat auton käytännöllisyyttä. Myös moottorivaihtoehtoja pidettiin alitehoisina autoon, joten Toyota päätti lisätä valikoimaan vielä lokakuussa 1994 2,2-litraisen ja 66 kilowatin (90 hevosvoimaa) turbodieselmoottorin.

Edes turbodieselin ilmaantuminen ei kuitenkaan kannatellut Deliboyta, vaan Toyota lopetti auton tuotannon ilman seuraajaa lokakuussa 1995, vain reilun kuuden tuotantovuoden jälkeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus: Toyota Deliboy

Vaikka auto oli suunniteltu lähinnä autovalmistajan kotimarkkinoita ajatellen, on Suomeen päätynyt ainakin yksi kappale Toyota Deliboy -pakettiautoja. Kyseinen yksilö on myynnissä Vantaalla.

Tämä Deliboy on vuosimallia 1990 ja siinä on 1,5-litrainen bensiinimoottori sekä viisivaihteinen manuaalivaihteisto. Kaikki Deliboyt olivat takavetoisia, eikä tämä yksilö tee siinä poikkeusta. Auton varusteisiin kuuluvat kahdet renkaat ja ilmastointi, joista jälkimmäinen on iso juttu näin kesän kynnyksellä.

Pakettiauton mittariin on ehtinyt kertyä myynti-ilmoituksen mukaan 192 000 kilometriä. Autosta löytyy jonkin verran vuosien varrella ilmaantuneita kolhuja ja arpia, mutta myyjän mukaan ne tuovat vain luonnetta hienolle autolle. Myös kuljettajan penkki on saanut kokea hieman kovia jakelutoimitusten aikana.

Apukuljettajan puolelta, eli tässä tapauksessa auton vasemmalta puolelta löytyy monista muista pakettiautoista poiketen liukuovi. Tämä yksilö on varustettu tavaratilan ylimääräisillä ikkunoilla ja lisäistuimella, joten tarvittaessa autoon voi ottaa yhden ylimääräisen matkustajan – tosin myynti-ilmoituksen mukaan auton on kyllä vain kahdelle rekisteröity.

Autoon on suoritettu maahantulotarkastus ja -huolto, sekä rekisteröintikatsastus. Ostaja saa Toyota Deliboy -pakettiautoon heti kaupan jälkeen rekisterikilvet, jonka jälkeen auto on valmis uusiin seikkailuihin. Ajoneuvon hintalappuun on kirjoitettu 9890 euroa, ja auto on ALV-vähennyskelpoinen. Myyjä maalailee myynti-ilmoituksessa auton mahdollisuuksia vaikkapa jonkun yrityksen promoautoksi.

Mikäli sydämesi sykkii vähän eksoottisemmalle japanilaiselle kalustolle, muista myös aiemmat Käytetyt erikoisuutemme: Toyota Alphard, Daihatsu Materia, Subaru Legacy by STI, Mitsubishi Lancer Evolution IX Wagon, Honda Beat, Subaru Exiga, Toyota Crown Estate ja Subaru Legacy Spec B tuned by STi

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat