3.4.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Toyota Deliboy – Hiacen ujo kaupunkilaisserkku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lystikkäästi nimetty Toyota Deliboy jäi harmillisen lyhyeksi tähdenlennoksi Toyotan mallistossa. Kun mietitään Toyotan pakettiautoja, monelle ensimmäinen mielikuva liittyy yhä jo edesmenneeseen Toyota Hiaceen. Vaikka Hiacen paikka pakettiautomallistossa on ollut jo kymmenisen vuotta Toyota Proacella, Hiace muistetaan yhä erinomaisesti.Hiace ei ollut kuitenkaan Toyotan ainoa pakettiauto viime vuosituhannella, vaan myös muitakin malleja löytyi. Etenkin merkin kotimaassa Japanissa pakettiautomallisto erosi merkittävästi siitä, mihin olemme täällä Euroopan puolella tottuneet.Yksi tällainen auto oli Toyota QuickDelivery, joka oli nimensä mukaisesti suunniteltu nopeisiin jakelutoimituksiin. Auto jakoi paljon yhteistä Dyna-, Hiace- ja Toyoace-mallien kanssa. Ensimmäinen QuickDelivery aloitti tuotannossa 1982 ja seuraavan sukupolven entistä suurempi yksilö neljä vuotta myöhemmin.Auton koon kasvattaminen tuo usein tullessaan erilaisia lieveilmiöitä, kuten ketteryyden heikentymistä ja auton painon kasvua. Nämä haasteet vaivasivat hieman myös Toyota QuickDeliverya, sillä auton suuri kääntösäde ja raskas paino heikensivät ajettavuutta kaupunkialueilla, joten Toyota aisti kysyntää myös hieman pienemmälle jakeluautolle.Näin syntyi Toyota Deliboy, jonka tuotanto alkoi heinäkuussa 1989. Kehityskustannusten minimoimiseksi Deliboy perustui Toyota Liteace -pakettiautoon, jonka peruja mm. auton moottorivaihtoehdot olivat. Alkuun tarjolla oli 51 kilowatin (70 hevosvoimaa) 1,5-litrainen bensiinimoottori ja 2,0-litrainen diesel 54 kilowatin (73 hevosvoimaa) teholla.Aluksi ainoa vaihteistovaihtoehto oli viisivaihteinen manuaali. Keväällä 1991 tarjolle tuli myös automaattivaihteistoja, jolloin bensiinimoottorin yhteyteen oli mahdollista valita kolmevaihteinen ja dieselmoottorin yhteyteen neljävaihteinen automaattivaihteisto.Deliboy oli läpikuljettava pakettiauto, eli siinä ei ollut väliseinää ohjaamon ja tavaratilan välillä. Istuimia autossa oli tavallisesti kaksi, joista niin sanottu apukuljettajan istuin oli taitettavaa mallia. Tarjolla oli toki myös versio, jossa auton tavaratilassa oli sivuikkunat ja vielä kolmaskin istuin, mutta niin ikään taitettava sellainen.Toyta Deliboysta ei tullut koskaan suurta kaupallista menestystä. Auto kompastui pieneen kokoonsa, sillä siinä oli vain kolme ja kooltaan melko pientä ovea, jotka haittasivat auton käytännöllisyyttä. Myös moottorivaihtoehtoja pidettiin alitehoisina autoon, joten Toyota päätti lisätä valikoimaan vielä lokakuussa 1994 2,2-litraisen ja 66 kilowatin (90 hevosvoimaa) turbodieselmoottorin.Edes turbodieselin ilmaantuminen ei kuitenkaan kannatellut Deliboyta, vaan Toyota lopetti auton tuotannon ilman seuraajaa lokakuussa 1995, vain reilun kuuden tuotantovuoden jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus: Toyota DeliboyVaikka auto oli suunniteltu lähinnä autovalmistajan kotimarkkinoita ajatellen, on Suomeen päätynyt ainakin yksi kappale Toyota Deliboy -pakettiautoja. Kyseinen yksilö on myynnissä Vantaalla.Tämä Deliboy on vuosimallia 1990 ja siinä on 1,5-litrainen bensiinimoottori sekä viisivaihteinen manuaalivaihteisto. Kaikki Deliboyt olivat takavetoisia, eikä tämä yksilö tee siinä poikkeusta. Auton varusteisiin kuuluvat kahdet renkaat ja ilmastointi, joista jälkimmäinen on iso juttu näin kesän kynnyksellä.Pakettiauton mittariin on ehtinyt kertyä myynti-ilmoituksen mukaan 192 000 kilometriä. Autosta löytyy jonkin verran vuosien varrella ilmaantuneita kolhuja ja arpia, mutta myyjän mukaan ne tuovat vain luonnetta hienolle autolle. Myös kuljettajan penkki on saanut kokea hieman kovia jakelutoimitusten aikana.Apukuljettajan puolelta, eli tässä tapauksessa auton vasemmalta puolelta löytyy monista muista pakettiautoista poiketen liukuovi. Tämä yksilö on varustettu tavaratilan ylimääräisillä ikkunoilla ja lisäistuimella, joten tarvittaessa autoon voi ottaa yhden ylimääräisen matkustajan – tosin myynti-ilmoituksen mukaan auton on kyllä vain kahdelle rekisteröity.Autoon on suoritettu maahantulotarkastus ja -huolto, sekä rekisteröintikatsastus. Ostaja saa Toyota Deliboy -pakettiautoon heti kaupan jälkeen rekisterikilvet, jonka jälkeen auto on valmis uusiin seikkailuihin. Ajoneuvon hintalappuun on kirjoitettu 9890 euroa, ja auto on ALV-vähennyskelpoinen. Myyjä maalailee myynti-ilmoituksessa auton mahdollisuuksia vaikkapa jonkun yrityksen promoautoksi.Mikäli sydämesi sykkii vähän eksoottisemmalle japanilaiselle kalustolle, muista myös aiemmat Käytetyt erikoisuutemme: Toyota Alphard, Daihatsu Materia, Subaru Legacy by STI, Mitsubishi Lancer Evolution IX Wagon, Honda Beat, Subaru Exiga, Toyota Crown Estate ja Subaru Legacy Spec B tuned by STiTeksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Audi TT Roadster, Moottorin kesän 2000 avoautovertailun voittaja – Moottori 100 vuotta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen