3.12.2018

Käytetyt erikoisuudet – Triumph TR6

Triumph TR6 - Tori.fi

Triumph TR6 on joidenkin mielestä brittimerkin urheiluautomalliston viimeinen helmi. Tilastot tietävät että se oli aikanaan myyntimenestys.

Triumph TR6 on brittimerkin kaksipaikkainen takavetoinen urheiluauto, mutta kyseinen valmistaja omaa oikeastaan saksalaisjuuret. Nürnbergissä syntynyt Siegfried Bettmann aloitti vuonna 1885 Lontoossa saksalaisten polkupyörien maahantuonnin, joiden myyntinimeksi valikoitui Triumph. Moottoripyörien kautta merkki päätyi lopulta valmistamaan henkilöautoja ja vuonna 1930 nimeksi muutettiin Triumph Motor Company.

Merkki keskittyi 30-luvulla kalliimpiin ja erikoisempiin ajoneuvoihin, sillä yhtiön silloinen omistaja ymmärsi sarjatuotantoautoja vastaan taistelemisen vaikeuden. Talousvaikeuksia kuitenkin seurasi ja lopulta toinen maailmansota katkaisi autonvalmistuksen. Vuonna 1944 Standard Motor Company osti kaikki jäänteet.

Triumph TR6
Triumph TR6 oli nimestään huolimatta oikeastaan viides TR-sarjan malli, kun se julkaistiin vuonna 1968. Merkin juuret juontavat 1800-luvulle ja tavallaan myös Saksaan.

Uudelleenjärjestelyiden jälkeen 50-luvulla Triumphin nimeä päätettiin jatkossa käytettävän urheiluautojen valmistukseen. Tästä seurasi vuonna 1953 julkistettu TR2, joka aloitti aina vuoteen 1981 jatkuneen TR-mallisarjan. Juuri tähän sarjaan tämänkertainen käytetty erikoisuus kuuluu.

Triumphin polut olivat jatkossakin varsin kirjavia, mutta aivan jokaista muutosta ei ole mahdollista käydä tässä läpi. Triumphin koko historia on asia erikseen. TR-sarja kiinnostaa nyt enemmän ja se jatkui, kun TR2 korvattiin seuraavalla numerolla vuonna 1956.

Triumph TR6 takaa - Tori.fi
Triumphin urheiluautoperinteitä rakennettiin TR-mallinimen ympärille vuodesta 1953 lähtien. TR6 jatkoi niitä menestyksekkäästi.

TR3 tarjosi kuluttajille aikaisempaa enemmän tehoa ja paremmat jarrut. Mallista tuli myöhemmin jatkokehitetyt TR3A ja TR3B. Vuonna 1961 kauppoihin tuli TR4, joka pohjautui teknisesti edeltäjäänsä saaden kuitenkin uudet muodot.

Tämän seuraaja TR5 oli tuotannossa vain noin vuoden ajan ja se erosi edeltäjästään ennen kaikkea kahden lisäsylinterin voimin. Samalla kuusisylinterisellä rivimoottorilla tarjoiltiin vuonna 1968 kauppoihin tullut tämänkertainen tähti Triumph TR6. Suomessa Triumphin maahantuonti loppui vuonna 1976 ja samana vuonna loppui myös TR6 tuotanto.

Triumph TR6 ohjaamo - Tori.fi
Triumph TR6 kelpasi hyvin ulkomaille ja 90% tuotannosta päätyikin vientiin. Suurin markkina oli Yhdysvallat.

Monet englantilaismerkit pohjasivat menestyksensä kotimaan markkinoille, mutta tässä suhteessa Triumph TR6 teki poikkeuksen. Autoista suurin osa myytiin Yhdysvaltoihin ja alle 10% jäi kotisaarelle. TR6 olikin tuotannon loputtua eniten valmistettu malli koko merkin historiassa jääden myöhemminkin valmistusluvuissa vain seuraajansa TR7 taakse.

Triumphin nimi kuuluu muuten tätä nykyä BMW:lle. Tällä vuosituhannella on ollut joitakin huhuja perinteikkään nimen herättelystä, mutta BMW ei ole näitä kommentoinut. Viime aikoina on tosin ollut huhujenkin suhteen hiljaista.

Triumph TR6 sivulta - Tori.fi
Huhujen mukaan Karmann auttoi muotojen löytämisessä. Lopputulosta voinee pitää onnistuneena.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Triumph TR6

Vuosimallin 1969 Triumph TR6 on myynnissä Etelä-Suomessa. Kyseessä on siis tuotannon alkupuolen kangaskattoinen TR6-malli. Muotoja haettiin huhujen mukaan Karmannin avustuksella - lopputulos on allekirjoittaneen mielestä onnistunut.

Triumph TR6 pähkinäpuu - Tori.fi
Kojelaudan pinta on pähkinäpuuviilua, joka vaikuttaa koko auton tunnelmaan.

Kyseinen yksilö on myynti-ilmoituksen mukaan korkeinta varustelutasoa ja upeassa kunnossa. Saman lähteen perusteella auto on täysin entisöity ja museokatsastettu. Jälkimmäinen on merkitty myös Trafilta saataviin tietoihin.

Värinä on punainen, kuten viime viikon käytettynä erikoisuutena esiintyneessä Opelin urheiluautossa. Sisusta on tällä kertaa kuitenkin yhdistelmä vaaleanruskeaa, mustaa sekä pähkinäpuuta. Mittarilukema on mukavan maltillinen.

Triumph TR6 takaviisto - Tori.fi
Triumphin takapyörät liikkuvat kuusisylinterisen 2,5-litraisen rivimoottorin voimin. Tehoa on tarjolla noin 150 hevosvoimaa.

Kuten jo aiemmin mainitsimme, TR6 on aina motorisoitu 2,5-litraisella rivikutoskoneella. Yhdysvaltojen markkinoille se oli varustettu kaasuttimella, mutta tässä yksilössä on muille markkinoille myyty Lucaksen mekaanisella polttoaineensuihkutuksella varustettu versio. Jälkimmäinen oli kaksikosta tehokkaampi ja se on paritettu neliloviseen käsivaihteistoon.

Tälle moottorille ilmoitettiin aikanaan noin 150 hevosvoiman huipputeho. Myynnissä olevan Triumph TR6 -yksilön omamassaksi on ilmoitettu 1080 kilogrammaa ja näiden lukujen valossa kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen lienee reilun 8 sekunnin luokkaa. Huippunopeuttakin tämän 60-luvun yksilön tulisi kerätä lähes 200 kilometriä tunnissa.

Triumph TR6 matkamittari - Tori.fi
Matkamittarilukema on maltillinen ja auton kunnon pitäisikin olla myynti-ilmoituksen mukaan todella hieno.

Kaikesta huolimatta 40 000 euron hintapyynti on jopa kansainvälisellä mittapuulla varsin korkea, joten kunnon on vastattava lupauksia virheettömyydestä. Sitä emme tietenkään voi kuvien perusteella sanoa, vaikka auto niissä hienolta näyttääkin. Hyvä yksilö kalliilla on usein pitkässä juoksussa halpaa ja huonoa edullisempi.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Triumph

Luetuimmat