3.12.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Triumph TR6 Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Triumph TR6 on joidenkin mielestä brittimerkin urheiluautomalliston viimeinen helmi. Tilastot tietävät että se oli aikanaan myyntimenestys. Triumph TR6 on brittimerkin kaksipaikkainen takavetoinen urheiluauto, mutta kyseinen valmistaja omaa oikeastaan saksalaisjuuret. Nürnbergissä syntynyt Siegfried Bettmann aloitti vuonna 1885 Lontoossa saksalaisten polkupyörien maahantuonnin, joiden myyntinimeksi valikoitui Triumph. Moottoripyörien kautta merkki päätyi lopulta valmistamaan henkilöautoja ja vuonna 1930 nimeksi muutettiin Triumph Motor Company. Merkki keskittyi 30-luvulla kalliimpiin ja erikoisempiin ajoneuvoihin, sillä yhtiön silloinen omistaja ymmärsi sarjatuotantoautoja vastaan taistelemisen vaikeuden. Talousvaikeuksia kuitenkin seurasi ja lopulta toinen maailmansota katkaisi autonvalmistuksen. Vuonna 1944 Standard Motor Company osti kaikki jäänteet. Triumph TR6 oli nimestään huolimatta oikeastaan viides TR-sarjan malli, kun se julkaistiin vuonna 1968. Merkin juuret juontavat 1800-luvulle ja tavallaan myös Saksaan. Uudelleenjärjestelyiden jälkeen 50-luvulla Triumphin nimeä päätettiin jatkossa käytettävän urheiluautojen valmistukseen. Tästä seurasi vuonna 1953 julkistettu TR2, joka aloitti aina vuoteen 1981 jatkuneen TR-mallisarjan. Juuri tähän sarjaan tämänkertainen käytetty erikoisuus kuuluu. Triumphin polut olivat jatkossakin varsin kirjavia, mutta aivan jokaista muutosta ei ole mahdollista käydä tässä läpi. Triumphin koko historia on asia erikseen. TR-sarja kiinnostaa nyt enemmän ja se jatkui, kun TR2 korvattiin seuraavalla numerolla vuonna 1956. Triumphin urheiluautoperinteitä rakennettiin TR-mallinimen ympärille vuodesta 1953 lähtien. TR6 jatkoi niitä menestyksekkäästi. TR3 tarjosi kuluttajille aikaisempaa enemmän tehoa ja paremmat jarrut. Mallista tuli myöhemmin jatkokehitetyt TR3A ja TR3B. Vuonna 1961 kauppoihin tuli TR4, joka pohjautui teknisesti edeltäjäänsä saaden kuitenkin uudet muodot. Tämän seuraaja TR5 oli tuotannossa vain noin vuoden ajan ja se erosi edeltäjästään ennen kaikkea kahden lisäsylinterin voimin. Samalla kuusisylinterisellä rivimoottorilla tarjoiltiin vuonna 1968 kauppoihin tullut tämänkertainen tähti Triumph TR6. Suomessa Triumphin maahantuonti loppui vuonna 1976 ja samana vuonna loppui myös TR6 tuotanto. Triumph TR6 kelpasi hyvin ulkomaille ja 90% tuotannosta päätyikin vientiin. Suurin markkina oli Yhdysvallat. Monet englantilaismerkit pohjasivat menestyksensä kotimaan markkinoille, mutta tässä suhteessa Triumph TR6 teki poikkeuksen. Autoista suurin osa myytiin Yhdysvaltoihin ja alle 10% jäi kotisaarelle. TR6 olikin tuotannon loputtua eniten valmistettu malli koko merkin historiassa jääden myöhemminkin valmistusluvuissa vain seuraajansa TR7 taakse. Triumphin nimi kuuluu muuten tätä nykyä BMW:lle. Tällä vuosituhannella on ollut joitakin huhuja perinteikkään nimen herättelystä, mutta BMW ei ole näitä kommentoinut. Viime aikoina on tosin ollut huhujenkin suhteen hiljaista. Huhujen mukaan Karmann auttoi muotojen löytämisessä. Lopputulosta voinee pitää onnistuneena. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Triumph TR6 Vuosimallin 1969 Triumph TR6 on myynnissä Etelä-Suomessa. Kyseessä on siis tuotannon alkupuolen kangaskattoinen TR6-malli. Muotoja haettiin huhujen mukaan Karmannin avustuksella - lopputulos on allekirjoittaneen mielestä onnistunut. Kojelaudan pinta on pähkinäpuuviilua, joka vaikuttaa koko auton tunnelmaan. Kyseinen yksilö on myynti-ilmoituksen mukaan korkeinta varustelutasoa ja upeassa kunnossa. Saman lähteen perusteella auto on täysin entisöity ja museokatsastettu. Jälkimmäinen on merkitty myös Trafilta saataviin tietoihin. Värinä on punainen, kuten viime viikon käytettynä erikoisuutena esiintyneessä Opelin urheiluautossa. Sisusta on tällä kertaa kuitenkin yhdistelmä vaaleanruskeaa, mustaa sekä pähkinäpuuta. Mittarilukema on mukavan maltillinen. Triumphin takapyörät liikkuvat kuusisylinterisen 2,5-litraisen rivimoottorin voimin. Tehoa on tarjolla noin 150 hevosvoimaa. Kuten jo aiemmin mainitsimme, TR6 on aina motorisoitu 2,5-litraisella rivikutoskoneella. Yhdysvaltojen markkinoille se oli varustettu kaasuttimella, mutta tässä yksilössä on muille markkinoille myyty Lucaksen mekaanisella polttoaineensuihkutuksella varustettu versio. Jälkimmäinen oli kaksikosta tehokkaampi ja se on paritettu neliloviseen käsivaihteistoon. Tälle moottorille ilmoitettiin aikanaan noin 150 hevosvoiman huipputeho. Myynnissä olevan Triumph TR6 -yksilön omamassaksi on ilmoitettu 1080 kilogrammaa ja näiden lukujen valossa kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen lienee reilun 8 sekunnin luokkaa. Huippunopeuttakin tämän 60-luvun yksilön tulisi kerätä lähes 200 kilometriä tunnissa. Matkamittarilukema on maltillinen ja auton kunnon pitäisikin olla myynti-ilmoituksen mukaan todella hieno. Kaikesta huolimatta 40 000 euron hintapyynti on jopa kansainvälisellä mittapuulla varsin korkea, joten kunnon on vastattava lupauksia virheettömyydestä. Sitä emme tietenkään voi kuvien perusteella sanoa, vaikka auto niissä hienolta näyttääkin. Hyvä yksilö kalliilla on usein pitkässä juoksussa halpaa ja huonoa edullisempi. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Triumph Lue lisää Kaikki artikkelit 11.11.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: onko sinulla kokemuksia Toyota Priuksesta? Kerro ne meille! 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4×4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo - eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 11.11.2025 Kuluttajat Sähköauton kotilatauslaitteen mystinen vika johti vuosia kestäneeseen vakuutuskiistaan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan