3.12.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Triumph TR6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph TR6 on joidenkin mielestä brittimerkin urheiluautomalliston viimeinen helmi. Tilastot tietävät että se oli aikanaan myyntimenestys. Triumph TR6 on brittimerkin kaksipaikkainen takavetoinen urheiluauto, mutta kyseinen valmistaja omaa oikeastaan saksalaisjuuret. Nürnbergissä syntynyt Siegfried Bettmann aloitti vuonna 1885 Lontoossa saksalaisten polkupyörien maahantuonnin, joiden myyntinimeksi valikoitui Triumph. Moottoripyörien kautta merkki päätyi lopulta valmistamaan henkilöautoja ja vuonna 1930 nimeksi muutettiin Triumph Motor Company.Merkki keskittyi 30-luvulla kalliimpiin ja erikoisempiin ajoneuvoihin, sillä yhtiön silloinen omistaja ymmärsi sarjatuotantoautoja vastaan taistelemisen vaikeuden. Talousvaikeuksia kuitenkin seurasi ja lopulta toinen maailmansota katkaisi autonvalmistuksen. Vuonna 1944 Standard Motor Company osti kaikki jäänteet.Triumph TR6 oli nimestään huolimatta oikeastaan viides TR-sarjan malli, kun se julkaistiin vuonna 1968. Merkin juuret juontavat 1800-luvulle ja tavallaan myös Saksaan.Uudelleenjärjestelyiden jälkeen 50-luvulla Triumphin nimeä päätettiin jatkossa käytettävän urheiluautojen valmistukseen. Tästä seurasi vuonna 1953 julkistettu TR2, joka aloitti aina vuoteen 1981 jatkuneen TR-mallisarjan. Juuri tähän sarjaan tämänkertainen käytetty erikoisuus kuuluu.Triumphin polut olivat jatkossakin varsin kirjavia, mutta aivan jokaista muutosta ei ole mahdollista käydä tässä läpi. Triumphin koko historia on asia erikseen. TR-sarja kiinnostaa nyt enemmän ja se jatkui, kun TR2 korvattiin seuraavalla numerolla vuonna 1956.Triumphin urheiluautoperinteitä rakennettiin TR-mallinimen ympärille vuodesta 1953 lähtien. TR6 jatkoi niitä menestyksekkäästi.TR3 tarjosi kuluttajille aikaisempaa enemmän tehoa ja paremmat jarrut. Mallista tuli myöhemmin jatkokehitetyt TR3A ja TR3B. Vuonna 1961 kauppoihin tuli TR4, joka pohjautui teknisesti edeltäjäänsä saaden kuitenkin uudet muodot.Tämän seuraaja TR5 oli tuotannossa vain noin vuoden ajan ja se erosi edeltäjästään ennen kaikkea kahden lisäsylinterin voimin. Samalla kuusisylinterisellä rivimoottorilla tarjoiltiin vuonna 1968 kauppoihin tullut tämänkertainen tähti Triumph TR6. Suomessa Triumphin maahantuonti loppui vuonna 1976 ja samana vuonna loppui myös TR6 tuotanto.Triumph TR6 kelpasi hyvin ulkomaille ja 90% tuotannosta päätyikin vientiin. Suurin markkina oli Yhdysvallat.Monet englantilaismerkit pohjasivat menestyksensä kotimaan markkinoille, mutta tässä suhteessa Triumph TR6 teki poikkeuksen. Autoista suurin osa myytiin Yhdysvaltoihin ja alle 10% jäi kotisaarelle. TR6 olikin tuotannon loputtua eniten valmistettu malli koko merkin historiassa jääden myöhemminkin valmistusluvuissa vain seuraajansa TR7 taakse.Triumphin nimi kuuluu muuten tätä nykyä BMW:lle. Tällä vuosituhannella on ollut joitakin huhuja perinteikkään nimen herättelystä, mutta BMW ei ole näitä kommentoinut. Viime aikoina on tosin ollut huhujenkin suhteen hiljaista.Huhujen mukaan Karmann auttoi muotojen löytämisessä. Lopputulosta voinee pitää onnistuneena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTriumph TR6Vuosimallin 1969 Triumph TR6 on myynnissä Etelä-Suomessa. Kyseessä on siis tuotannon alkupuolen kangaskattoinen TR6-malli. Muotoja haettiin huhujen mukaan Karmannin avustuksella - lopputulos on allekirjoittaneen mielestä onnistunut.Kojelaudan pinta on pähkinäpuuviilua, joka vaikuttaa koko auton tunnelmaan.Kyseinen yksilö on myynti-ilmoituksen mukaan korkeinta varustelutasoa ja upeassa kunnossa. Saman lähteen perusteella auto on täysin entisöity ja museokatsastettu. Jälkimmäinen on merkitty myös Trafilta saataviin tietoihin.Värinä on punainen, kuten viime viikon käytettynä erikoisuutena esiintyneessä Opelin urheiluautossa. Sisusta on tällä kertaa kuitenkin yhdistelmä vaaleanruskeaa, mustaa sekä pähkinäpuuta. Mittarilukema on mukavan maltillinen.Triumphin takapyörät liikkuvat kuusisylinterisen 2,5-litraisen rivimoottorin voimin. Tehoa on tarjolla noin 150 hevosvoimaa.Kuten jo aiemmin mainitsimme, TR6 on aina motorisoitu 2,5-litraisella rivikutoskoneella. Yhdysvaltojen markkinoille se oli varustettu kaasuttimella, mutta tässä yksilössä on muille markkinoille myyty Lucaksen mekaanisella polttoaineensuihkutuksella varustettu versio. Jälkimmäinen oli kaksikosta tehokkaampi ja se on paritettu neliloviseen käsivaihteistoon.Tälle moottorille ilmoitettiin aikanaan noin 150 hevosvoiman huipputeho. Myynnissä olevan Triumph TR6 -yksilön omamassaksi on ilmoitettu 1080 kilogrammaa ja näiden lukujen valossa kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen lienee reilun 8 sekunnin luokkaa. Huippunopeuttakin tämän 60-luvun yksilön tulisi kerätä lähes 200 kilometriä tunnissa.Matkamittarilukema on maltillinen ja auton kunnon pitäisikin olla myynti-ilmoituksen mukaan todella hieno.Kaikesta huolimatta 40 000 euron hintapyynti on jopa kansainvälisellä mittapuulla varsin korkea, joten kunnon on vastattava lupauksia virheettömyydestä. Sitä emme tietenkään voi kuvien perusteella sanoa, vaikka auto niissä hienolta näyttääkin. Hyvä yksilö kalliilla on usein pitkässä juoksussa halpaa ja huonoa edullisempi.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Triumph Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS – niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 24.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Pääseekö vanhalla Toyota Priuksella tankkaamatta 1 000 kilometriä? – Käyttötesti käytetyllä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?