Ajoneuvot | Kesä kaasulla | 18.9.2019

Kesä kaasulla: Miksi tankatun kaasun määrä vaihtelee tankkausasemilla?

Pitkän koeajon aikana olemme havainneet, että tyhjään tankkiin tankatun kaasun kilomäärä vaihtelee asemasta riippuen.

Jaa artikkeli

Kesä kaasulla -käyttötestimme aikana Seat Arona TGI on tankattu useita kertoja eri kaasuasemilla pääkaupunkiseudulla. Pitkän koeajon aikana teimme havainnon, että tyhjään tankkiin tankatun kaasun kilomäärä vaihtelee asemasta riippuen. Yksi tankkausasema erosi tässä suhteessa selkeästi muista. Selvitimme mistä kaasuautoilijaa pohdituttavat tankkauserot johtuvat.

Tankki täyteen Tuupakantieltä

Selvästi eniten kaasua saimme Gasumin Tuupakantien tankkausasemalta Vantaalla. Muut asemat jäivät Tuupakantiestä jopa 1,5–2 kiloa vajaammiksi. Mistä ero johtuu, Gasumin tuotantopäällikkö Raul Kade?

– Vantaan tankkausasema on niin kutsuttu LCNG-asema ja erilainen kuin muut Gasumin asemat Uudellamaalla. Tuupakantiellä maakaasu varastoidaan -161 celsiusasteen lämpötilassa nestemäisessä muodossa kryogeenisessa säiliössä, josta se siirretään korkeapainepumpun avulla höyrystimelle ja höyrystetään varastosäiliöön valmiiksi kaasuksi. Tämän johdosta, että lähteenä on nestemäinen maakaasu, seoksessa on etaanimolekyylejä metaanimolekyylien lisäksi. Tämä tekee kaasusta raskaampaa.

Täyttöpaine riippuu ulkolämpötilasta

Koska kaasu lämpenee tankkauksen aikana ja laajenee, se täytyy puristaa tankkiin kovemmalla paineella, jos ulkolämpötila on yli +15 celsiusastetta.

Kaasun täyttöpaine vaihtelee 200–235 barin välillä. Lämpimällä ilmalla painetta tarvitaan enemmän kuin kylmällä. Täyden tankin kaasu kuuluu olla 200 barin paineessa ja 15 plusasteen lämpötilassa.

Suurin osa jakelumittareista ottaa huomioon ulkolämpötilan lisäksi myös tankissa tapahtuvan lämpötilan nousun ja näin optimoi tankkauksessa tarvittavan paineen. Käytössä on vielä jonkin verran yli 10 vuotta vanhoja tankkausasemia. Vanhemmasta tekniikasta johtuen näillä asemilla kaasua saa lämpimällä ilmalla vähemmän kuin uudemmilla asemilla.

Hyödyllisiä lisäkiloja

Tuupakantien lisäkilot eivät siis johdu kovemmasta täyttöpaineesta.

– Olemme saaneet kyselyjä huolestuneilta asiakkailta siitä, että onko lisäkiloista vaaraa? Eli puristetaanko LCNG-asemilla auton kaasusäiliöön ylipainetta. Vastaus on ei, mitään vaaraa ei ole, vaikka kaasua mahtuukin isompi määrä tankkiin, sen paine on sama. Jakelumittareiden turvalaitteet ovat huippuluokkaa eikä ylipaineen vaaraa ole, Kade vakuuttaa.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä, pääseekö kaasu-Aronalla Tuupakantien asemalla tankatessa pidemmälle? Kyllä pääsee.

– Enemmän kiloja tankissa tarkoittaa enemmän kilometrejä maantiellä.

Joskus kaasua ei asemalta saa tarpeeksi, vaan Seat Aronan tankki jää selkeästi vajaaksi. Näin kävi meille yhden kerran Porvoon kaasuasemalla. Tämä johtuu siitä, että kyseisen aseman kapasiteetti on ollut ajoittain ylikuormitettu, kerrotaan Gasumista. Ongelma on tiedossa ja siihen tehdään korjauksia.

Jaa artikkeli

Keskustelu