18.9.2019 Ajoneuvot Kesä kaasulla: Miksi tankatun kaasun määrä vaihtelee tankkausasemilla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkän koeajon aikana olemme havainneet, että tyhjään tankkiin tankatun kaasun kilomäärä vaihtelee asemasta riippuen. Kesä kaasulla -käyttötestimme aikana Seat Arona TGI on tankattu useita kertoja eri kaasuasemilla pääkaupunkiseudulla. Pitkän koeajon aikana teimme havainnon, että tyhjään tankkiin tankatun kaasun kilomäärä vaihtelee asemasta riippuen. Yksi tankkausasema erosi tässä suhteessa selkeästi muista. Selvitimme mistä kaasuautoilijaa pohdituttavat tankkauserot johtuvat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTankki täyteen TuupakantieltäSelvästi eniten kaasua saimme Gasumin Tuupakantien tankkausasemalta Vantaalla. Muut asemat jäivät Tuupakantiestä jopa 1,5–2 kiloa vajaammiksi. Mistä ero johtuu, Gasumin tuotantopäällikkö Raul Kade?– Vantaan tankkausasema on niin kutsuttu LCNG-asema ja erilainen kuin muut Gasumin asemat Uudellamaalla. Tuupakantiellä maakaasu varastoidaan -161 celsiusasteen lämpötilassa nestemäisessä muodossa kryogeenisessa säiliössä, josta se siirretään korkeapainepumpun avulla höyrystimelle ja höyrystetään varastosäiliöön valmiiksi kaasuksi. Tämän johdosta, että lähteenä on nestemäinen maakaasu, seoksessa on etaanimolekyylejä metaanimolekyylien lisäksi. Tämä tekee kaasusta raskaampaa.Täyttöpaine riippuu ulkolämpötilastaKoska kaasu lämpenee tankkauksen aikana ja laajenee, se täytyy puristaa tankkiin kovemmalla paineella, jos ulkolämpötila on yli +15 celsiusastetta.Kaasun täyttöpaine vaihtelee 200–235 barin välillä. Lämpimällä ilmalla painetta tarvitaan enemmän kuin kylmällä. Täyden tankin kaasu kuuluu olla 200 barin paineessa ja 15 plusasteen lämpötilassa.Suurin osa jakelumittareista ottaa huomioon ulkolämpötilan lisäksi myös tankissa tapahtuvan lämpötilan nousun ja näin optimoi tankkauksessa tarvittavan paineen. Käytössä on vielä jonkin verran yli 10 vuotta vanhoja tankkausasemia. Vanhemmasta tekniikasta johtuen näillä asemilla kaasua saa lämpimällä ilmalla vähemmän kuin uudemmilla asemilla.Hyödyllisiä lisäkilojaTuupakantien lisäkilot eivät siis johdu kovemmasta täyttöpaineesta.– Olemme saaneet kyselyjä huolestuneilta asiakkailta siitä, että onko lisäkiloista vaaraa? Eli puristetaanko LCNG-asemilla auton kaasusäiliöön ylipainetta. Vastaus on ei, mitään vaaraa ei ole, vaikka kaasua mahtuukin isompi määrä tankkiin, sen paine on sama. Jakelumittareiden turvalaitteet ovat huippuluokkaa eikä ylipaineen vaaraa ole, Kade vakuuttaa.Mitä tämä tarkoittaa käytännössä, pääseekö kaasu-Aronalla Tuupakantien asemalla tankatessa pidemmälle? Kyllä pääsee.– Enemmän kiloja tankissa tarkoittaa enemmän kilometrejä maantiellä.Joskus kaasua ei asemalta saa tarpeeksi, vaan Seat Aronan tankki jää selkeästi vajaaksi. Näin kävi meille yhden kerran Porvoon kaasuasemalla. Tämä johtuu siitä, että kyseisen aseman kapasiteetti on ollut ajoittain ylikuormitettu, kerrotaan Gasumista. Ongelma on tiedossa ja siihen tehdään korjauksia.Teksti ja kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?