18.9.2019 Ajoneuvot Kesä kaasulla: Miksi tankatun kaasun määrä vaihtelee tankkausasemilla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkän koeajon aikana olemme havainneet, että tyhjään tankkiin tankatun kaasun kilomäärä vaihtelee asemasta riippuen. Kesä kaasulla -käyttötestimme aikana Seat Arona TGI on tankattu useita kertoja eri kaasuasemilla pääkaupunkiseudulla. Pitkän koeajon aikana teimme havainnon, että tyhjään tankkiin tankatun kaasun kilomäärä vaihtelee asemasta riippuen. Yksi tankkausasema erosi tässä suhteessa selkeästi muista. Selvitimme mistä kaasuautoilijaa pohdituttavat tankkauserot johtuvat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTankki täyteen TuupakantieltäSelvästi eniten kaasua saimme Gasumin Tuupakantien tankkausasemalta Vantaalla. Muut asemat jäivät Tuupakantiestä jopa 1,5–2 kiloa vajaammiksi. Mistä ero johtuu, Gasumin tuotantopäällikkö Raul Kade?– Vantaan tankkausasema on niin kutsuttu LCNG-asema ja erilainen kuin muut Gasumin asemat Uudellamaalla. Tuupakantiellä maakaasu varastoidaan -161 celsiusasteen lämpötilassa nestemäisessä muodossa kryogeenisessa säiliössä, josta se siirretään korkeapainepumpun avulla höyrystimelle ja höyrystetään varastosäiliöön valmiiksi kaasuksi. Tämän johdosta, että lähteenä on nestemäinen maakaasu, seoksessa on etaanimolekyylejä metaanimolekyylien lisäksi. Tämä tekee kaasusta raskaampaa.Täyttöpaine riippuu ulkolämpötilastaKoska kaasu lämpenee tankkauksen aikana ja laajenee, se täytyy puristaa tankkiin kovemmalla paineella, jos ulkolämpötila on yli +15 celsiusastetta.Kaasun täyttöpaine vaihtelee 200–235 barin välillä. Lämpimällä ilmalla painetta tarvitaan enemmän kuin kylmällä. Täyden tankin kaasu kuuluu olla 200 barin paineessa ja 15 plusasteen lämpötilassa.Suurin osa jakelumittareista ottaa huomioon ulkolämpötilan lisäksi myös tankissa tapahtuvan lämpötilan nousun ja näin optimoi tankkauksessa tarvittavan paineen. Käytössä on vielä jonkin verran yli 10 vuotta vanhoja tankkausasemia. Vanhemmasta tekniikasta johtuen näillä asemilla kaasua saa lämpimällä ilmalla vähemmän kuin uudemmilla asemilla.Hyödyllisiä lisäkilojaTuupakantien lisäkilot eivät siis johdu kovemmasta täyttöpaineesta.– Olemme saaneet kyselyjä huolestuneilta asiakkailta siitä, että onko lisäkiloista vaaraa? Eli puristetaanko LCNG-asemilla auton kaasusäiliöön ylipainetta. Vastaus on ei, mitään vaaraa ei ole, vaikka kaasua mahtuukin isompi määrä tankkiin, sen paine on sama. Jakelumittareiden turvalaitteet ovat huippuluokkaa eikä ylipaineen vaaraa ole, Kade vakuuttaa.Mitä tämä tarkoittaa käytännössä, pääseekö kaasu-Aronalla Tuupakantien asemalla tankatessa pidemmälle? Kyllä pääsee.– Enemmän kiloja tankissa tarkoittaa enemmän kilometrejä maantiellä.Joskus kaasua ei asemalta saa tarpeeksi, vaan Seat Aronan tankki jää selkeästi vajaaksi. Näin kävi meille yhden kerran Porvoon kaasuasemalla. Tämä johtuu siitä, että kyseisen aseman kapasiteetti on ollut ajoittain ylikuormitettu, kerrotaan Gasumista. Ongelma on tiedossa ja siihen tehdään korjauksia.Teksti ja kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen