9.3.2023 Ajoneuvot Kesärengastesti: ääritilannekäytöksessä historiallisen huimat erot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aasialaisia kesärenkaita hankittaessa kannattaa olla tarkkana, sillä Moottorin kesärengastestiin mahtui sekä turvallisia että vaarallisia renkaita. Asia kulminoitui ääritilannekäytöstä mittaavassa väistökokeessa. Väistökoe, joka simuloi maantienopeuksissa tehtävää äkillistä väistötilannetta, on yksi Moottorin rengastestien tärkeimmistä osakokeista. Kokeessa ohjataan nopeasti vastaantulijoiden kaistalle ja sen jälkeen takaisin omalle kaistalle. Jos renkaan tarjoama tasapaino auton keulan ja perän kesken ei ole kunnossa, se tietää yleensä ongelmia väistötilanteissa.Näin tapahtui tälläkin kerralla, kun rengastestiin osallistui kahdeksan erihintaista aasialaisrengasta: huonoimmat renkaat olivat väistökokeessa todellisissa ongelmissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParhaat rauhallisia…Aloitetaan niistä positiivisimmista tuloksista. Hyvän balanssin omaavat Bridgestone, Toyo ja GT Radial pärjäsivät kokeessa parhaiten. Bridgestonen raja tulee vastaan 110 km/h -nopeudessa, jossa rengas ei enää asetu väistön jälkeen ongelmitta vaan tekee pienen ylimääräisen luiston. GT Radial ja Toyo saavuttivat saman rajanopeuden kuin Bridgestone, mutta molemmat enteilevät tulevaa pidon menetystä jo 105 km/h -nopeudessa. Toyo vastustaa luistoja todella hyvin. Nämä kolme kärkirengasta eivät vaadi kuljettajalta erityisen nopeita tai suuria vastaohjauksia.Maxxisin raja tulee vastaan 100 km/h -nopeudessa. Huomionarvoista on, että jo ensimmäinen väistöliike saa aikaan melko pitkän luiston. Kumho joustelee jo 90 km/h -vauhdissa, ja kun nopeutta on 5 km/h enemmän, rengas ei asetu väistön jälkeen. Tätä kovempi nopeus johtaa perän heittelehtimiseen puolelta toiselle, ja kuljettajan pitää puuttua peliin rauhoittaakseen käytöksen.…ja huonoimmat vaarallisiaVäistökokeen surkeimmista suorituksista vastasivat Nexen, Winrun ja Austone. Kaikkien kolmen rajanopeus on niinkin matala kuin 90 km/h, mikä on rengastesteissämme historiallisen alhainen tulos.Nexen lähtee jo ensimmäisellä ohjausliikkeellä varsin pitkään luistoon, jonka seurauksena paluu omalle kaistalle ei onnistu ilman ylimääräistä luistoa. Winrunin lopputulos on samanlainen, mutta ensimmäisen ohjausliikkeen seurauksena perä irtoaa Nexeniäkin selkeämmin.Austone puolestaan jännittyy väistön ensimmäisessä käännöksessä huomattavan paljon ja linkoaa auton takaosan terävästi toiseen suuntaan. Asettuminen tuottaa vaikeuksia, ja perä tekee kaksi, puolelta toiselle suuntautuvaa ylimääräistä luistoa. Vaaramomentti on olemassa, jos kuljettaja ei ole tarkkana ja/tai osaa korjata tilannetta ajoissa.Täydellisen testin voi lukea Moottorin 22.2. ilmestyneestä numerosta 3/2023. Tilaa Moottori täältä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy Testirenkaat, koko 205/55 R16 Austone Athena SP-6 Bridgestone Turanza T005 GT Radial Champiro FE2 Kumho Ecowing ES31 Maxxis Mecotra 3 Nexen N Blue HD Toyo Proxes Comfort Winrun R330 Lisää aiheestaKesärengastesti: mihin kaikkiin kokeisiin renkaat joutuvat?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?