9.3.2023 Ajoneuvot Kesärengastesti: ääritilannekäytöksessä historiallisen huimat erot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aasialaisia kesärenkaita hankittaessa kannattaa olla tarkkana, sillä Moottorin kesärengastestiin mahtui sekä turvallisia että vaarallisia renkaita. Asia kulminoitui ääritilannekäytöstä mittaavassa väistökokeessa. Väistökoe, joka simuloi maantienopeuksissa tehtävää äkillistä väistötilannetta, on yksi Moottorin rengastestien tärkeimmistä osakokeista. Kokeessa ohjataan nopeasti vastaantulijoiden kaistalle ja sen jälkeen takaisin omalle kaistalle. Jos renkaan tarjoama tasapaino auton keulan ja perän kesken ei ole kunnossa, se tietää yleensä ongelmia väistötilanteissa. Näin tapahtui tälläkin kerralla, kun rengastestiin osallistui kahdeksan erihintaista aasialaisrengasta: huonoimmat renkaat olivat väistökokeessa todellisissa ongelmissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Parhaat rauhallisia… Aloitetaan niistä positiivisimmista tuloksista. Hyvän balanssin omaavat Bridgestone, Toyo ja GT Radial pärjäsivät kokeessa parhaiten. Bridgestonen raja tulee vastaan 110 km/h -nopeudessa, jossa rengas ei enää asetu väistön jälkeen ongelmitta vaan tekee pienen ylimääräisen luiston. GT Radial ja Toyo saavuttivat saman rajanopeuden kuin Bridgestone, mutta molemmat enteilevät tulevaa pidon menetystä jo 105 km/h -nopeudessa. Toyo vastustaa luistoja todella hyvin. Nämä kolme kärkirengasta eivät vaadi kuljettajalta erityisen nopeita tai suuria vastaohjauksia. Maxxisin raja tulee vastaan 100 km/h -nopeudessa. Huomionarvoista on, että jo ensimmäinen väistöliike saa aikaan melko pitkän luiston. Kumho joustelee jo 90 km/h -vauhdissa, ja kun nopeutta on 5 km/h enemmän, rengas ei asetu väistön jälkeen. Tätä kovempi nopeus johtaa perän heittelehtimiseen puolelta toiselle, ja kuljettajan pitää puuttua peliin rauhoittaakseen käytöksen. …ja huonoimmat vaarallisia Väistökokeen surkeimmista suorituksista vastasivat Nexen, Winrun ja Austone. Kaikkien kolmen rajanopeus on niinkin matala kuin 90 km/h, mikä on rengastesteissämme historiallisen alhainen tulos. Nexen lähtee jo ensimmäisellä ohjausliikkeellä varsin pitkään luistoon, jonka seurauksena paluu omalle kaistalle ei onnistu ilman ylimääräistä luistoa. Winrunin lopputulos on samanlainen, mutta ensimmäisen ohjausliikkeen seurauksena perä irtoaa Nexeniäkin selkeämmin. Austone puolestaan jännittyy väistön ensimmäisessä käännöksessä huomattavan paljon ja linkoaa auton takaosan terävästi toiseen suuntaan. Asettuminen tuottaa vaikeuksia, ja perä tekee kaksi, puolelta toiselle suuntautuvaa ylimääräistä luistoa. Vaaramomentti on olemassa, jos kuljettaja ei ole tarkkana ja/tai osaa korjata tilannetta ajoissa. Täydellisen testin voi lukea Moottorin 22.2. ilmestyneestä numerosta 3/2023. Tilaa Moottori täältä. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy Testirenkaat, koko 205/55 R16 Austone Athena SP-6 Bridgestone Turanza T005 GT Radial Champiro FE2 Kumho Ecowing ES31 Maxxis Mecotra 3 Nexen N Blue HD Toyo Proxes Comfort Winrun R330 Lisää aiheesta Kesärengastesti: mihin kaikkiin kokeisiin renkaat joutuvat? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?