9.3.2023 Ajoneuvot Kesärengastesti: ääritilannekäytöksessä historiallisen huimat erot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aasialaisia kesärenkaita hankittaessa kannattaa olla tarkkana, sillä Moottorin kesärengastestiin mahtui sekä turvallisia että vaarallisia renkaita. Asia kulminoitui ääritilannekäytöstä mittaavassa väistökokeessa. Väistökoe, joka simuloi maantienopeuksissa tehtävää äkillistä väistötilannetta, on yksi Moottorin rengastestien tärkeimmistä osakokeista. Kokeessa ohjataan nopeasti vastaantulijoiden kaistalle ja sen jälkeen takaisin omalle kaistalle. Jos renkaan tarjoama tasapaino auton keulan ja perän kesken ei ole kunnossa, se tietää yleensä ongelmia väistötilanteissa.Näin tapahtui tälläkin kerralla, kun rengastestiin osallistui kahdeksan erihintaista aasialaisrengasta: huonoimmat renkaat olivat väistökokeessa todellisissa ongelmissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParhaat rauhallisia…Aloitetaan niistä positiivisimmista tuloksista. Hyvän balanssin omaavat Bridgestone, Toyo ja GT Radial pärjäsivät kokeessa parhaiten. Bridgestonen raja tulee vastaan 110 km/h -nopeudessa, jossa rengas ei enää asetu väistön jälkeen ongelmitta vaan tekee pienen ylimääräisen luiston. GT Radial ja Toyo saavuttivat saman rajanopeuden kuin Bridgestone, mutta molemmat enteilevät tulevaa pidon menetystä jo 105 km/h -nopeudessa. Toyo vastustaa luistoja todella hyvin. Nämä kolme kärkirengasta eivät vaadi kuljettajalta erityisen nopeita tai suuria vastaohjauksia.Maxxisin raja tulee vastaan 100 km/h -nopeudessa. Huomionarvoista on, että jo ensimmäinen väistöliike saa aikaan melko pitkän luiston. Kumho joustelee jo 90 km/h -vauhdissa, ja kun nopeutta on 5 km/h enemmän, rengas ei asetu väistön jälkeen. Tätä kovempi nopeus johtaa perän heittelehtimiseen puolelta toiselle, ja kuljettajan pitää puuttua peliin rauhoittaakseen käytöksen.…ja huonoimmat vaarallisiaVäistökokeen surkeimmista suorituksista vastasivat Nexen, Winrun ja Austone. Kaikkien kolmen rajanopeus on niinkin matala kuin 90 km/h, mikä on rengastesteissämme historiallisen alhainen tulos.Nexen lähtee jo ensimmäisellä ohjausliikkeellä varsin pitkään luistoon, jonka seurauksena paluu omalle kaistalle ei onnistu ilman ylimääräistä luistoa. Winrunin lopputulos on samanlainen, mutta ensimmäisen ohjausliikkeen seurauksena perä irtoaa Nexeniäkin selkeämmin.Austone puolestaan jännittyy väistön ensimmäisessä käännöksessä huomattavan paljon ja linkoaa auton takaosan terävästi toiseen suuntaan. Asettuminen tuottaa vaikeuksia, ja perä tekee kaksi, puolelta toiselle suuntautuvaa ylimääräistä luistoa. Vaaramomentti on olemassa, jos kuljettaja ei ole tarkkana ja/tai osaa korjata tilannetta ajoissa.Täydellisen testin voi lukea Moottorin 22.2. ilmestyneestä numerosta 3/2023. Tilaa Moottori täältä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy Testirenkaat, koko 205/55 R16 Austone Athena SP-6 Bridgestone Turanza T005 GT Radial Champiro FE2 Kumho Ecowing ES31 Maxxis Mecotra 3 Nexen N Blue HD Toyo Proxes Comfort Winrun R330 Lisää aiheestaKesärengastesti: mihin kaikkiin kokeisiin renkaat joutuvat?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster