9.3.2023

Kesärengastesti: ääritilannekäytöksessä historiallisen huimat erot

Aasialaisia kesärenkaita hankittaessa kannattaa olla tarkkana, sillä Moottorin kesärengastestiin mahtui sekä turvallisia että vaarallisia renkaita. Asia kulminoitui ääritilannekäytöstä mittaavassa väistökokeessa.

Väistökoe, joka simuloi maantienopeuksissa tehtävää äkillistä väistötilannetta, on yksi Moottorin rengastestien tärkeimmistä osakokeista. Kokeessa ohjataan nopeasti vastaantulijoiden kaistalle ja sen jälkeen takaisin omalle kaistalle. Jos renkaan tarjoama tasapaino auton keulan ja perän kesken ei ole kunnossa, se tietää yleensä ongelmia väistötilanteissa.

Näin tapahtui tälläkin kerralla, kun rengastestiin osallistui kahdeksan erihintaista aasialaisrengasta: huonoimmat renkaat olivat väistökokeessa todellisissa ongelmissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Parhaat rauhallisia…

Aloitetaan niistä positiivisimmista tuloksista. Hyvän balanssin omaavat Bridgestone, Toyo ja GT Radial pärjäsivät kokeessa parhaiten. Bridgestonen raja tulee vastaan 110 km/h -nopeudessa, jossa rengas ei enää asetu väistön jälkeen ongelmitta vaan tekee pienen ylimääräisen luiston. GT Radial ja Toyo saavuttivat saman rajanopeuden kuin Bridgestone, mutta molemmat enteilevät tulevaa pidon menetystä jo 105 km/h -nopeudessa. Toyo vastustaa luistoja todella hyvin. Nämä kolme kärkirengasta eivät vaadi kuljettajalta erityisen nopeita tai suuria vastaohjauksia.

Maxxisin raja tulee vastaan 100 km/h -nopeudessa. Huomionarvoista on, että jo ensimmäinen väistöliike saa aikaan melko pitkän luiston. Kumho joustelee jo 90 km/h -vauhdissa, ja kun nopeutta on 5 km/h enemmän, rengas ei asetu väistön jälkeen. Tätä kovempi nopeus johtaa perän heittelehtimiseen puolelta toiselle, ja kuljettajan pitää puuttua peliin rauhoittaakseen käytöksen.

…ja huonoimmat vaarallisia

Väistökokeen surkeimmista suorituksista vastasivat Nexen, Winrun ja Austone. Kaikkien kolmen rajanopeus on niinkin matala kuin 90 km/h, mikä on rengastesteissämme historiallisen alhainen tulos.

Nexen lähtee jo ensimmäisellä ohjausliikkeellä varsin pitkään luistoon, jonka seurauksena paluu omalle kaistalle ei onnistu ilman ylimääräistä luistoa. Winrunin lopputulos on samanlainen, mutta ensimmäisen ohjausliikkeen seurauksena perä irtoaa Nexeniäkin selkeämmin.

Austone puolestaan jännittyy väistön ensimmäisessä käännöksessä huomattavan paljon ja linkoaa auton takaosan terävästi toiseen suuntaan. Asettuminen tuottaa vaikeuksia, ja perä tekee kaksi, puolelta toiselle suuntautuvaa ylimääräistä luistoa. Vaaramomentti on olemassa, jos kuljettaja ei ole tarkkana ja/tai osaa korjata tilannetta ajoissa.

Täydellisen testin voi lukea Moottorin 22.2. ilmestyneestä numerosta 3/2023. Tilaa Moottori täältä.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy

Testirenkaat, koko 205/55 R16

  • Austone Athena SP-6
  • Bridgestone Turanza T005
  • GT Radial Champiro FE2
  • Kumho Ecowing ES31
  • Maxxis Mecotra 3
  • Nexen N Blue HD
  • Toyo Proxes Comfort
  • Winrun R330

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia