26.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: BMW 330e – sedanin mainetta puolustamassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n kolmossarja on läpikäynyt ujon faceliftin. Relevantein malli on ladattava hybridi 330e, joka ei edusta aivan markkinoiden edistyksellisintä laitaa. Hyvää: ajomukavuus, tyyli, voimalinja Huonoa: toimintamatka, ei pikalatausta Se miksi BMW halusi varustaa kolmossarjalaisen konsernin lyhyemmän toimintamatkan akulla, on pieni mysteeri. 330e jaksaa kulkea sähköisellä voimalinjalla 52–60 kilometriä, kun esimerkiksi 225e Active Tourer köröttelee patterilla useita kymmeniä kilometrejä enemmän.Ero toimintamatkassa voi tuntua pieneltä, mutta arkisessa aherruksessa ja etenkin pakkaskelissä 30 lisäkilometriä tekee yllättävän paljon. Ehkä BMW-leirissä on ajateltu, että kolmossedanin ostajakuntaa asia ei häiritse.Hybriditekniikassa ei sinänsä ole mitään ongelmaa, vaan 330e toimii kuten modernin hybridimallin olettaakin. Suuri osa ajosta hoidellaan sähköisesti ja polttomoottori lähtee tukemaan kulkua silloin kun sille on tarvetta: sähkön loppuessa tai maksimaalista voimaa kaivattaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähes 300 hevosta sähköllä ja bensallaBMW:n voimalinja on jykevä, kuten merkin kohdalla useimmiten. Kaksilitrainen bensiinimoottori tuottaa 184 hevosvoimaa (135 kW) ja sähkömoottorin kanssa 292 hevosvoimaa. Maksimivääntö on 420 Nm, eli numeroiden puolesta ollaan tasolla, joka ei jätä kysyttävää.Eikä jätä todellisuuskaan. Voimaa piisaa ja 8-vaihteinen automaattiaski hoitelee tehtävänsä sujuvasti. Kaiken kruunaa neljästä nurkasta raapiva voimansiirto, joten 330e etenee talven liukkailla keleillä moitteetta.Kiihtyvyyden näkökulmasta ladattavat hybridit ovat varsin suorituskykyisiä, sillä 0–100 km/h kiihdytys ottaa aikaa vain 5,8 sekuntia. Kun lukuun yhdistetään parin litran keskikulutus, on yhtälö houkutteleva monelle.Parin litran keskariin yltäminen vaatii toki ahkeraa lataamista, kevyempää kaasujalkaa ja lämmintä keliä. Talvella luku on helposti tuplat ja ilman lataamista kulutus nousee kuuteen litraan sadalla. Polttoainekuluissa säästäminen siis vaatii latauspiuhan kanssa pelehtimistä.BMW ei ole lähtenyt kilpailemaan ladattavien hybridiensä kanssa markkinoiden nopeimmasta latauksesta, sillä autossa ei ole CCS-latausmahdollisuutta. Nopeimmillaan 330e ottaa virtaa sisään 3,7 kW, eli akkupaketin lataus kestää minimissään vajaat neljä tuntia. Sporttisuus vaihtuu hienostuneisuuteenAjomukavuus on myös 330e:n kohdalla hiottu kohdilleen. Ajamisen iloa on luvassa isompien sarjojen tapaan myös kolmosenkin puikoissa. Ruudikas voimalinja, hyvä ohjaustuntuma ja istuinmukavuus tarjoavat mielekästä tekemistä pidemmillekin matkoille.Kolmonen on hiljalleen liikkunut sporttisemmasta imagosta kohti vitossarjalaisen mukavuutta ja hienostuneisuutta. Tämä on samaan aikaan hyvä ja huono asia. Ajomukavuus on entistä parempi, mutta menneiden vuosien sporttisuus alkaa olla pelkkä muisto. Toki sitä löytyy M3:sta, mutta silloin likviditeettivaje tulee esteeksi monelle.Onneksi 3-sarjan ulkokuoressa on säilytetty hieman dynaamisuutta. Etenkin takaosan muotoilu on sporttinen ja harmaata väriä korostavat kiiltävänmustat yksityiskohdat. Koeajoauton piskuinen ja listamainen takaspoileri tuo mukavasti lisäilmettä. Myös mustat vanteet vievät tunnelmaa edustusautoluokasta "nuorekkaampaan" suuntaan.Oikeastaan ainoa haasteen paikka sedanissa on etenkin katumaasturiluokkaan tottuneelle se, että autossa istutaan matalalla ja näkyvyys ei ole yhtä hulppeaa kuin korkeammista automalleista. Lisäksi kyytiin meneminen ja sieltä nouseminen vaatii pientä notkeutta. Porrasperä on toki tätä nykyä tietoinen tyylivalinta.BMW:n Ohjaamoa hallitsevat kaksi diginäyttöä: mittaristo ja keskikonsolin näyttö. Ne on yhdistetty yhdeksi leveäksi paneeliksi, vaikka kyseessä onkin kaksi erillistä näyttöä. Keskikonsolin näyttö toimii kosketuksella, kuten tapoihin kuuluu. Toiminta on intuitiivista, mutta valikkoja on niin paljon, että välillä infon etsiminen on työlästä.3-sarja on jo vuosia ollut tasapainoinen kokonaisuus, eikä uusin facelift tee tässä suhteessa poikkeusta. Hybriditekniikalla varustettu malli on moderni ja tätä päivää: mukava, tehokas ja tyylikäs. BMW:n nykymallistoa leimaava piirre on läsnä myös 330e:ssä: pieteetillä hiottu kokemus muuttuu helposti pieneksi tylsyydeksi.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala BMW 330e xDrive Sedan Hinta alkaen 53 296 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 860 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1998 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 5000-6500 r/min Vääntö 420 Nm Vääntö 420 Nm Akku Netto 11 kWh Toimintamatka 54-62 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 215 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5-2 (yhd.) / 16,6-18,6 (vapaakenttä) CO2-päästöt 30-40 g/km Mitat pituus 4713 mm, leveys 1827 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2851 mm Tavaratila: 375 l Omamassa: 1845 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”