16.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: BMW 520d A Touring – perä kunnossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n Touring-perinteet kukoistavat uudessa 5-sarjassa: määrän sijaan tavaratilassa panostetaan laatuun. Hyvää: ergonomia, viimeistelty tavaratila, iDrive. Huonoa: ohjaus, mukautuvan iskunvaimennuksen nypytys vauhdissa. Vuosituhannen alussa baijerissa pyörineen muotoilumellakan jälkeen BMW on keskittynyt rauhalliseen hiomiseen. Uuden viitossarjan Touring-farmari pitäytyy jatkumossa – aivan kuin vuonna 2010 esitelty edellinen 5-sarjan Touring olisi piirretty uudelleen nykytrendien mukaisesti. Ulkomitatkin ovat lähes ennallaan, suurin muutos on 36 millin venähdys pituudessa. Akseliväli on venynyt vain 7 milliä, eikä tavaratilakaan ole kasvanut kuin kymmenellä litralla 570 litraan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Baijerilainen painonvartija Muutoksen mittaamiseen tarvitaan vaaka. Uutuus on mallista riippuen satakunta kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Etulokasuojat ja korin luukut ovat alumiinia. Jo pelkkä takaluukku säästää 4,5 kiloa, ja samasta materiaalista valmistettu apurunko keventää kokonaisuutta 11 kiloa. Ajettavuutta ja taloudellisuutta tukevan kevytrakennetekniikan lisäksi hiilidioksidigrammoja jahdataan aerodynaamiikalla. Farmarikorin pysty perä ei aivan mahdollista sedanin virtaviivaisuutta (Cd 0,22), Touring tulee toimeen 0,27:llä. Valmistaja kertoo panostaneensa aeroakustiikkaan, eli tuttavallisemmin tuulensuhinoihin. Suomessa hallitseva rengasmelu peittää alleen hienon työn, mutta Saksan autobahnoille suuntautuvilla lomamatkoilla voi nauttia rahoittavasta hiljaisuudesta ainakin 180 kilometriin tunnissa asti. Tavaratilan laatu, ei märää Tavaratilassa miellyttää valmistajan panostus yksityiskohtiin. Takaistuimet taittuvat sähköisesti alas 60:40-suhteessa, ja keskimmäisen istuimen voi kumota erikseen suureksi suksiluukuksi. Valitettavasti istuimet eivät kaadu vaakatasoon, joten 1700 litraan laajennetun tavaratilan lattiasta ei saa tasaista. BMW kertoo kuormattavuuden kasvaneen 120 kilolla mallista riippuen 720–730 kilogrammaan –tasonsäädön hoitava taka-akselin ilmajousitus on vakiovaruste. Takaistuimen selkänojan voi kallistaa pystympään, jolloin tavaratilaan saadaan lisälitroja viisipaikkaisuudesta tinkimättä. Välipohjan löytyy tilava lokero ensiapulaukulle ja muille varusteille. Lisäksi tavaratilan takareunasta löytyy luukku, jonne tavaratilan näköverhon ja suojaverkon rullat voi sijoittaa suurten esineiden kuljetuksen ajaksi. Ja toki BMW Touring -perinteiden mukaisesti takaluukun lasi on edelleen avattavissa erikseen. Vaivaton, mutta innoton ajettavuus Koeajettu 520d riittää vaivattomaan etenemiseen, eivätkä nelosdieselin elämöinnit kantaudu ohjaamoon kuin täydellä kuormalla. Kauneusvirheenä BMW:täkin vaivaa taipumus vedättää ylisuurella vaihteella, jolloin moottorin värinät kantautuvat matkustamoon asti. Suuri auto on vaivaton käsitellä hitaissa paikoissa lisävarusteisten kamerajärjestelmien ansiosta. Korkeammissa vauhdeissa auto kääntyy kokoisekseen ketterästi, mutta reipasta ajamista nakertaa etäinen ja tuntumaltaan kuollut ohjaus – ajamisen ilosanoma jää todellisen suoriutumisen sijaan BMW:n markkinointiviestinnän harteille. Ajettavuuteen tosin voi vaikuttaa huippulaajalla varustevalikoimalla. Perusalustaa tarjotaan tavallisena tai 10 milliä madallettuna M Sportina, mutta koeajoautot oli varusteltu mukautuvalla iskunvaimennuksella, joka korvaa myös M Sport -alustan. Ensimmäistä kertaa 5-sarjan historiassa neliveto ei rajoita alustavaihtoehtoja, ja voipa täysivetoiseen valita myös Integral Active Steering -nelipyöräohjauksen tai Adaptive Drive -paketin aktiivisen kallistuksenvaimennuksen. Saksassa ajettuihin ensikoeajoihin valituista autoista löytyi mukautuva iskunvaimennus ja nelipyöräohjaus. Jälkimmäinen ketteröittää kookasta autoa, mutta mukautuvaa iskunvaimennusta vaivaa Saksankin teillä 530d-mallin kotimaan koeajossa havaittu näennäisurheilullinen nypytys. Farmariperinteiden lisäksi BMW:n toivoisi muistelevan myös takavuosien alustaosaamistaan. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 520d A Touring Hinta alkaen 54 999 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (2950 r/min) Vääntö 400 Nm (2950 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 1114 g/km Mitat pituus 4943 mm, leveys 1868 mm, korkeus 1498 mm, akseliväli 2975 mm Tavaratila: 570 l Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe